W jaki sposób prowadzić social media w dobie pandemii?

0
115

Obecna sytuacja wynikająca z globalnej epidemii COVID-19 zmusiła wiele firm do zmiany

strategii marketingowej. Dla dużej części z nich media społecznościowe stały się jednym z najważniejszych kanałów komunikacji z odbiorcami czy partnerami biznesowymi. Na którym portalu użytkownicy spędzają obecnie najwięcej czasu? Jakie elementy warto wprowadzić do swojej komunikacji w social mediach, a czego lepiej unikać? Mamy dla Was kilka podpowiedzi.

Facebook, Instagram a może… Tik Tok?

Jeśli czytasz ten artykuł, z pewnością wiesz, że obecna sytuacja na świecie nie powinna skutkować nieobecnością twojej firmy w mediach społecznościowych. To przecież właśnie w nich użytkownicy spędzają teraz najwięcej czasu! Według badania przeprowadzonego w marcu w USA przez IZEA 63% internautów zadeklarowało, że czas, który spędzają na Facebooku, rośnie. Z kolei badanie Kantar wykazało, że tylko 8% konsumentów oczekuje zmniejszenia aktywności reklamowej firm. Jest więc małe ryzyko, że twoje działania w mediach społecznościowych przyniosą skutek odwrotny do zamierzonego.

Z jakich portali i aplikacji korzysta teraz najwięcej użytkowników? Chociaż Instagram jest jedną z najpopularniejszych aplikacji społecznościowych, to nie on zdobywa ostatnio największą popularność. Jak wynika z informacji przedstawionych w serwisie cnbc.com obecnie na szczególną uwagę marketerów zasługują inne serwisy. Facebook poinformował, że w okresie pandemii zaobserwował gwałtowny wzrost aktywności na swojej stronie. Zauważalny wzrost liczby aktywnych użytkowników pojawił się również na Snapchacie.

Z kolei Tik Tok, który w Chinach ma już 400 mln aktywnych użytkowników dziennie, coraz większą popularność zdobywa również w Polsce. Co może być tego przyczyną? Najprawdopodobniej fakt, że grupa odbiorcza tych aplikacji, czyli uczniowie i studenci spędzają teraz czas w domach, w znacznym stopniu odizolowani od swoich znajomych i przyjaciół. Na profilach wielu polskich marek materiały z Tik Toka wykorzystywane są do komunikacji w innych mediach społecznościowych, m.in. na Instagramie. Jeśli więc młodzi ludzie są twoją grupą docelową, koniecznie rozważ założenie profilu w tej aplikacji.

Zachowaj równowagę

Bądźmy szczerzy – teraz nie jest idealny czas na bombardowanie odbiorców postami czy reklamą w social mediach. Z drugiej strony, jak wspomnieliśmy już wyżej, firmy nie powinny całkowicie rezygnować z zaplanowanych już dawno kampanii czy planu komunikacji i zniknąć z Internetu. Najlepszym rozwiązaniem będzie w tym przypadku równowaga. Jak ją zachować?

Przede wszystkim zaplanuj swoją komunikację. Posty, które publikujesz, powinny być przemyślane pod względem treści i oprawy graficznej, a profil w mediach społecznościowych prowadzony z odpowiednim wyczuciem. Konieczne będzie zadbanie o odpowiedni ton treści – zrezygnuj z dowcipkowania, a w zamian postaw raczej na empatię i wyrozumiałość. Ważne jest reagowanie na bieżące zmiany – nowe przepisy czy pojawiające się trudności.

Nie bój się wypowiadać na trudne tematy, kiedy jest to niezbędne. W swojej komunikacji postaraj się jednak skupić na dostarczeniu odbiorcom wartościowego contentu – edukuj, dawaj wskazówki, angażuj, wchodź w relacje ze swoją społecznością. Nie rezygnuj z głównej tematyki profilu, ale dostosuj ją pod aktualną sytuację. Pamiętaj – nie możesz liczyć na to, że prześpisz ten okres, odnosząc minimalne straty. To właśnie ci, którzy podczas kryzysu byli aktywni i widoczni, po jego zakończeniu będą rozdawać karty.

Chcesz, aby Twoja firma była rozpoznawalna w sieci? Sprawdź ofertę. >>

Dbaj o relacje z odbiorcami. Zastanów się, co możesz im teraz zaoferować?

Teraz jest świetny moment, by zadbać o relację z odbiorcami. Zastanów się, jakie wartości mogą być w tej chwili dla nich najważniejsze. Czy będzie to bezpieczeństwo? A może stabilność, zdrowie lub rodzina? Pomyśl, które z tych potrzeb i w jaki sposób możesz zaspokoić, a następnie włącz te działania do swojej strategii marketingowej.

Świetnym sposobem na zaangażowanie odbiorców i bycie z nimi w stałym kontakcie jest utworzenie grupy powiązanej z twoim profilem, na której będą mogli dyskutować, wymieniać się ciekawostkami czy inspirować. Możliwość utworzenia takiej społeczności to świetna okazja do zbliżenia się do swoich odbiorców i ich lepszego poznania. Pamiętaj, że ich obecność może zaprocentować w przyszłości – dzięki swojej wiarygodności będą oni bardziej przekonujący dla innych, niż nawet najlepszy komunikat medialny.

O interakcje warto dbać również na profilu. Poprzez post na Facebooku czy Instagramie możesz podzielić się ciekawym spostrzeżeniem, poprosić fanów o opinię i po prostu być przy nich, gdy sytuacja jest trudna. Teraz jest również dobry moment, na regularne odpowiadanie na komentarze czy komentowanie postów innych użytkowników. Taki komentarz pokaże, że jesteś z nimi nawet podczas kryzysu.

Do angażowania fanów koniecznie wykorzystaj potencjał Instagram Stories. Zadawaj pytania, rób ankiety i plansze, które mogą wypełniać i przesyłać swoim znajomym. Dobrym pomysłem będzie też zorganizowanie konkursu, który będzie nawiązywał do pracy zdalnej, pomysłu na aktywność fizyczną w czterech ścianach czy konieczności spędzenia 24 godzin na dobę z najbliższymi. Możesz również zorganizować relację na żywo, do której zaprosisz gościa i razem z odbiorcami spędzicie czas na wspólnych ćwiczeniach, gotowaniu czy nauce nowych rzeczy.

Przyłącz się do popularnych akcji i pomagaj

W ostatnim czasie wiele firm podejmuje działania wspierające instytucje i inicjatywy związane z walką z pandemią. Dzięki temu pokazują „ludzką twarz” firmy i jeszcze bardziej zbliżają się do swoich odbiorców. Pomyśl o tym, co ty możesz zrobić w tej sytuacji i powiedz o tym w social mediach. Nawet, jeśli to coś niewielkiego twoi klienci z pewnością to docenią. Staraj się też zachęcać do odpowiedzialnych zachowań, mających na celu ograniczenie rozprzestrzenianie się wirusa.

Koniecznie przyłącz się również do popularnych akcji czy challenge’ów, takich jak #zostańwdomu czy międzynarodowego #stayhome. Te hasztagi na stałe zagościły już w komunikacji wielu firm. O ich sile najlepiej świadczy infografika przygotowana przez portal Sotrender, która obrazuje częstotliwość ich użycia w różnych językach. Wynika z niej, że pomiędzy 20 a 25 marca Polacy oznaczyli swoje posty #zostańwdomu ponad 97 tysięcy razy!

W jaki sposób wykorzystać ten potencjał? Możesz na przykład pokazać, jak twoi pracownicy wykonują swoją pracę z domu lub objąć kodem rabatowym produkty, które mogą pomóc użytkownikom w #homeoffice i oznaczyć je odpowiednim hasztagiem. Warto też zaangażować się w edukację użytkowników. Oczywiście nie chodzi tutaj o to, byś uczył ich, w jaki sposób poprawnie myć ręce (szczegółowe informacje na temat pandemii lepiej pozostawić specjalistom). Zamiast tego powiedz, jak mogą utrzymać zdrową dietę podczas kwarantanny, zadbać o swoją kondycję czy upiec pyszne ciasto. Napisz e-booka lub stwórz kurs, z którego inni chętnie skorzystają podczas przymusowego siedzenia w domu. Jeśli masz wiedzę na konkretny temat – podziel się nią!

 

Źródło: Sotrender, cnbc.com, IZEA, warc.com

 

 

W jaki sposób prowadzić social media w dobie pandemii?
5 (100%) 2 votes

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here