Jak posługiwać się językiem korzyści i pisać teksty, które sprzedają?

0
183

Jak_poslugiwac_sie_ jezykiem_korzysci_i_pisac_teksty_ktore_sprzedaja

Zastanawiasz się, jak pisać teksty, które wpłyną na wzrost sprzedaży Twoich produktów lub usług? Koniecznie stosuj język korzyści, który zaciekawi czytelnika i pobudzi jego wyobraźnię. Pokaż swojemu potencjalnemu klientowi, co może zyskać. Dzięki temu zainteresuje się Twoją ofertą i bardzo prawdopodobne, że z niej skorzysta. Czym właściwie jest język korzyści i jak się nim odpowiednio posługiwać? Podpowiadamy w artykule.

Spis treści

1. Czym jest język korzyści i dlaczego warto go stosować?

2. Jak odróżnić, co jest cechą, a co korzyścią?

3. Jakie mogą być rodzaje korzyści?

4. Jak pisać językiem korzyści?

 

 

Czym jest język korzyści i dlaczego warto go stosować?

Język korzyści to bardzo ważny element tekstów sprzedażowych i reklamowych, w których kładzie się duży nacisk na potrzeby odbiorcy. Przedstawia on zalety danej oferty i pokazuje, co klient zyska, jeśli zdecyduje się na zakup produktu czy usługi.

Celem języka korzyści jest najczęściej przekonanie klienta do zakupu. Stosuj go więc w opisach produktów, tekstach na stronie WWW, newsletterach, tekstach reklamowych, komunikacji w mediach społecznościowych itd. Przy jego pomocy:

  • pokażesz, jakie są mocne strony Twojej oferty,
  • rozwiejesz obiekcje klientów przed zakupem,
  • wpłyniesz na wzrost konwersji – język korzyści może skłaniać nie tylko do zakupu, ale też np. do zapisu do newslettera czy pobrania e-booka,
  • zwiększysz sprzedaż.

Jak odróżnić, co jest cechą, a co korzyścią?

Jeśli chcesz posługiwać się językiem korzyści, musisz najpierw odkryć, jakie korzyści płyną z Twojej oferty. Czasem trudno jest prawidłowo rozróżnić, co właściwie jest cechą danego produktu czy usługi, a co korzyścią. Jak więc to określić?

Zastanów się, co daje klientowi Twój produkt czy usługa. Pamiętaj, że klientowi zawsze przychodzi na myśl pytanie – ,,Co ja będę z tego miał?’’. Postaraj się więc mu to dokładnie wyjaśnić.

Korzyść zawsze wynika z jakiejś cechy. Cecha to właściwość produktu, jego funkcje, skład, sposób działania itd. Natomiast korzyść to coś, o co naprawdę chodzi klientowi, powód, dla którego decyduje się na zakup.

Używaj więc schematu cecha – korzyść. Możesz też najpierw przedstawić korzyść, a dopiero później cechę, która tę korzyść udowadnia. Chodzi po prostu o to, by w tekście zawrzeć oba te elementy, ich kolejność jest dowolna.

Przykład: Kocyk wykonany jest z wysokiej jakości, antyalergicznej i mięciutkiej bawełny (cecha). Zapewni Twojemu maluchowi bezpieczny i komfortowy sen, który będzie trwał aż do rana (korzyść).

W powyższym przykładzie dobrze widać korzyść, która wynika z cech produktu – dziecko wyśpi się i będzie bezpieczne. Jak wiadomo, dla rodziców liczy się właśnie bezpieczeństwo i dobro dziecka. Tworząc opisy, musisz więc zawsze najpierw zastanowić się, co jest ważne dla Twojej grupy docelowej.

Jeśli masz problem z rozróżnieniem, co jest cechą danego produktu, a co właśnie jego korzyścią, zadaj sobie trzy pytania:

  1. Co to jest? – Twój produkt lub usługa.
  2. Co to daje klientowi? – chodzi tutaj o cechy produktu, jaki on jest, co ma w sobie dany produkt/usługa.
  3. Co klient z tego ma? – korzyści, które wynikają z tych cech.

Odpowiadając sobie na te trzy pytania, łatwiej określisz korzyści, które płyną z Twojej oferty.

Przykład: Zaprojektujemy Ci nowoczesną i dostosowaną do urządzeń mobilnych stronę internetową. Dzięki temu Twoja witryna będzie wygodna i przyjemna w przeglądaniu, a Ty zyskasz więcej klientów.

 

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>

 

Jakie mogą być rodzaje korzyści?

Można wyróżnić kilka rodzajów korzyści. Są to:

  • korzyści funkcjonalne – najbardziej ,,namacalne’’ korzyści, które określają, jaki problem rozwiązuje dany produkt czy usługa, w czym ułatwia klientowi życie,
  • korzyści emocjonalne – jak sama nazwa wskazuje, odwołują się do emocji, pokazują, jak klient będzie się czuł, jeśli skorzysta z oferty. Przykładowo, może dać mu poczucie bezpieczeństwa, spokoju czy wyjątkowości,
  • korzyści ideologiczne – odpowiadają na pytanie, jakim człowiekiem jest lub może się stać klient dzięki skorzystaniu z oferty, do jakiej grupy będzie przynależeć (np. nowoczesna, niezależna kobieta)[1].

Jak pisać językiem korzyści?

Język korzyści ma oddziaływać na odbiorcę, przyciągać jego uwagę, zaciekawiać, wpływać na emocje i pobudzać wyobraźnię. Pamiętaj też, że korzyści musisz zawsze nazywać wprost. Twój odbiorca nie powinien sam się niczego domyślać. Z Twoich opisów ma jasno wynikać, co klient otrzyma, jeśli zdecyduje się skorzystać z oferty.

Zastanawiasz się, jak stosować język korzyści? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek.

Używaj odpowiednich słów

Oto przykładowe zwroty, których warto używać, aby podkreślić korzyści płynące z użytkowania danego produktu czy korzystania z usługi:

  • dzięki temu,
  • otrzymasz, otrzyma Pan/Pani,
  • zyskasz, zyska Pan/Pani,
  • zapewni Ci,
  • ułatwi,
  • pozwoli Ci to na,
  • cecha ta umożliwi,
  • w ten sposób,
  • gwarantujemy Ci itd.

Pamiętaj o potrzebach klienta

To nie Twój produkt czy usługa są najważniejsze, lecz klient i jego potrzeby. Klient musi widzieć, że Twoja oferta rozwiązuje jego problemy i jest odpowiedzią na jego potrzeby. Musisz więc dobrze znać swoją grupę docelową. Zastanów się, na czym jej najbardziej zależy. Czy dla Twoich odbiorców ważna jest wygoda, oszczędność czasu, bezpieczeństwo czy może zdrowie? Wszystko zależy od tego, co sprzedajesz i do kogo kierujesz swoją ofertę.

Przykład: Jeśli prowadzisz szkołę językową, możesz podkreślić, że uczeń sam może dostosować swój grafik zajęć i uczyć się wtedy, kiedy chce, a do tego oszczędzi czas, gdyż zajęcia odbywają się online.

Wzbudzaj emocje

Potrzeby klientów silnie łączą się z ich emocjami. Pisząc tekst sprzedażowy, zastanów się więc, do jakich emocji powinien się odwoływać.

Możesz nawiązywać do negatywnych emocji, takich jak np. strach. Pokaż, że znasz lęki swoich klientów i masz sposób (jest nim Twój produkt lub usługa) na pozbycie się ich i rozwiązanie problemu. Oferujesz usługi hostingowe? Odwołaj się do strachu przed utratą danych na wypadek awarii. Możesz napisać: ,,Nie bój się. Codziennie wykonujemy kopie zapasowe. Dzięki temu w przypadku kryzysowej sytuacji, szybko odzyskasz dostęp do swoich plików i danych’’.

Z drugiej strony możesz nawiązać też do pozytywnych uczuć, których klient doświadczy, korzystając z oferty. Może być to np. poczucie wyjątkowości i luksusu w związku z posiadaniem drogich i ekskluzywnych perfum. Chodzi tutaj o to, by klient wyobraził sobie siebie w danej sytuacji, a produkt ma finalnie go uszczęśliwić.

Działaj na wyobraźnię i używaj konkretów

Aby przekonać do siebie klienta, trzeba też poruszyć jego wyobraźnię. Postaraj się więc, by Twoje teksty kreowały obrazy w głowie czytelnika. Twój odbiorca dokładnie wyobrazi sobie to, o czym piszesz, jeśli będziesz posługiwać się przykładami. Unikaj więc zbyt ogólnych stwierdzeń, a pisz o konkretach.

Zamiast pisać, że Twoja firma jest profesjonalna (klient nie wie, co to właściwie oznacza), wytłumacz, na czym dokładnie ten profesjonalizm polega. Zamiast obiecywać, że dzięki Twojej diecie można szybko schudnąć i zyskać zgrabną sylwetkę, napisz, że można schudnąć X kilogramów w Y miesięcy. Pamiętaj jednak, że obietnice te mają być zawsze realne i wiarygodne.

Pisz krótko i na temat

Teksty, których zadaniem jest przekonanie klienta do podjęcia konwersji, powinny być konkretne i zwięzłe. Przejdź zatem od razu do sedna i skup się tylko na najważniejszych wartościach Twojej oferty. Nie staraj się przekazać wszystkich informacji, pisz tylko o tym, co jest najistotniejsze dla Twojej grupy docelowej. Unikaj długich wstępów, bo odbiorca się znudzi i nie doczyta do końca. Używaj prostych, krótkich zdań, które będą zrozumiałe i przekonujące dla czytelnika.

 

 

[1] Artur Jabłoński, kurs Skuteczny copywriting

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here