Nowy algorytm Core Web Vitals, czyli dlaczego UX jest ważny?

0
172

Google pracuje nad nowym algorytmem, który będzie badał wrażenia użytkowników. Szczególnie istotne stanie się to, czy dana strona jest przyjazna dla użytkownika. Ocena będzie miała wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Już wcześniej UX był istotnym czynnikiem rankingowym, ale teraz jego znaczenie jeszcze bardziej się wzmocni. Jak w takim razie będą oceniane inne elementy takie jak content? Czy stracą na znaczeniu? Dowiedz się, na czym dokładnie polega nowy algorytm Core Web Vitals.

Czym jest jakość strony?

Jakość strony skupia się na zestawie sygnałów, które określają wrażenia użytkownika. Warto podkreślić, że pod tym kątem informacje zawarte na stronie nie są decydujące. Na jakość strony składa się szereg wskaźników, wśród których część należy do nowego algorytmu  Core Web Vitals. Z czasem będzie on rozwijany, ale na ten moment koncentruje się na trzech aspektach doświadczenia użytkownika:

  • ładowaniu,
  • interaktywności,
  • stabilności wizualnej strony.

Dlaczego są one tak istotne? Im strona wolniej się wczytuje, tym użytkownik szybciej ją opuści. Czy wiesz, że jeśli czas ładowania wzrośnie z 1 do 3 sekund, współczynnik odrzuceń zwiększy się aż o 32%? Jeśli czas wydłuży się aż do 6 sekund, wówczas współczynnik odrzuceń będzie większy o 106%[1]. Nie dopuść do sytuacji, by Twoja strona wczytywała się zbyt wolno. W przeciwnym razie stracisz potencjalnego klienta, bo nawet nie dasz mu szansy, by zapoznał się z ofertą firmy. Poza czasem ładowania ważny jest również moment interakcji ze strony użytkownika, a także stabilność wizualna. Widoczna zawartość strony nie powinna zmieniać się nieoczekiwanie, ponieważ zdecydowanie utrudnia to korzystanie ze strony.

W tym celu warto dowiedzieć się więcej o nowym algorytmie. Core Web Vitals pozwala na wygenerowanie raportu, który opiera się na trzech podstawowych wskaźnikach, które nie powinny przekraczać określonych wartości:

Largest Contentful Paint (LCP) – wskazuje wydajność wczytywania. LCP nie powinno przekraczać 2,5 sekund.

First Input Delay (FID) – określa interaktywność. FID nie powinien przekraczać 100 milisekund.

Cumulative Layout Shift (CLS) – mierzy stabilność wizualną. Wynik CLS powinien być mniejszy niż 0,1.

Źródło: web.dev

Poza wymienionymi wskaźnikami internetowymi na jakość strony wpływa również to, czy strona:

  • jest dostosowana pod kątem urządzeń mobilnych,
  • zapewnia bezpieczne przeglądanie, czyli nie znajdują się na niej żadne szkodliwe lub wprowadzające w błąd treści,
  • jest wyświetlana przy użyciu protokołu HTTPS,
  • nie zawiera inwazyjnych elementów takich jak np. reklamy pełnoekranowe, które przeszkadzają podczas przeglądania.

Co będzie wpływać na pozycję strony w wyszukiwarce? UX a content

To, jak użytkownik będzie odbierał stronę internetową, będzie wpływało na jej pozycję w wyszukiwarce. Nowy algorytm ma poprawić jakość witryny pod względem wizualnym oraz użytkowym tak, by dostarczała ona jak najlepszych wrażeń i była atrakcyjna. Dobry UX wyróżnia strony, które są przyjazne i intuicyjne dla użytkownika. Czy w takim razie UX stanie się ważniejszy niż sama zawartość strony?

Nie, Google podkreśla, że chociaż jakość jest ważna, to wciąż content będzie najważniejszy w określaniu pozycji w wyszukiwarce. Jednak nawet wartościowe treści podane w nieatrakcyjnej formie mogą nie wystarczyć. Złe wrażenie utrudni dotarcie do informacji lub odrzuci użytkownika, który nie będzie miał chęci zapoznać się z zawartością witryny. Poza tym w przypadku, gdy wiele stron będzie podobnych pod względem trafności, wówczas jakość strony będzie czynnikiem decydującym, jeśli chodzi o widoczność w wyszukiwarce. UX i content powinny się więc uzupełniać.

Kiedy zapowiadane zmiany zostaną wprowadzone? Z informacji podawanych przez Google wynika, że nastąpi to dopiero w przyszłym roku, natomiast firma powiadomi o zmianach przynajmniej sześć miesięcy wcześniej.

 

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>

 

Jak zoptymalizować jakość strony?

Jeśli chcesz zoptymalizować swoją stronę pod względem jakości, musisz monitorować i zmierzyć kilka czynników. W tym celu możesz skorzystać z różnych narzędzi:

W zmierzeniu podstawowych czynników internetowych, takich jak LCP, FID i CLS, składających się na nowy algorytm, pomogą  LighthousePageSpeed Insights czy  Search Console. Więcej o narzędziach przeczytasz na web.dev.

Źródło: web.dev

Jeśli chcesz sprawdzić, czy Twoja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych skorzystaj z testu optymalizacji mobilnej.

Poza tym koniecznie sprawdź, czy Twoja strona nie ma problemów z bezpieczeństwem. Tu również może pomoże narzędzie Search Console.

Upewnij się, że Twoja strona ma poprawnie wdrożony protokół HTTPS oraz, że nie ograniczasz dostępu do treści poprzez używanie wyskakujących pop-upów, które utrudniają przeglądanie.

Jak szybko sprawdzić, czy strona jest zoptymalizowana pod SEO?

Już wiesz, jak ważne jest poprawne zoptymalizowanie strony. Jeśli chcesz sprawdzić kondycję swojej witryny, ale nie masz czasu na korzystanie z wielu narzędzi, możesz zrobić to szybciej i pozyskać wszystkie niezbędne informacje za pomocą jednego kliknięcia. Takie możliwości daje darmowe narzędzie do audytu SEO, czyli SEO Audyt CS Group.

Po wpisaniu adresu swojej strony internetowej otrzymasz wynik procentowy i krótki opis, z którego dowiesz się, w jakiej kondycji jest Twoja witryna i czy spełnia wymagania wyszukiwarki. Poznasz szczegółowe dane na temat parametrów technicznych, sprawdzisz szybkość ładowania się strony oraz to, czy Twoja strona jest dostępna na smartfonach i tabletach. Audyt SEO to nieoceniona i szybka pomoc dla każdego właściciela strony. Daje dostęp do cennych wskazówek, które wskazują, co warto poprawić w procesie optymalizacji.

[1] https://support.google.com/webmasters/answer/9205520?hl=en

Nowy algorytm Core Web Vitals, czyli dlaczego UX jest ważny?
Oceń post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here