Czym jest wizytówka NAP – czyli jak wzmocnić pozycjonowanie lokalne Twojej firmy

0
1205

NAP to wirtualna wizytówka firmy, której nazwa pochodzi od trzech angielskich słów – Name, Address, Phone. Taka wizytówka, zawierająca podstawowe informacje na temat przedsiębiorstwa, może być umieszczona w lokalnym serwisie lub katalogu stron internetowych. Warto zadbać o to, by była systematycznie aktualizowana – jej posiadanie może bowiem wpłynąć na pozycjonowanie lokalne firmy. W jaki sposób? Jakie dane umieścić w wizytówce? Sprawdź nasz poradnik.

Wizytówka NAP = internetowa wizytówka twojej firmy

Wizytówka NAP to internetowa wizytówka firmy, udostępniona w lokalnym serwisie lub katalogu stron internetowych. Jej nazwa pochodzi od trzech angielskich słów: Name – nazwa (firmy), Address – adres (adres lokalny firmy w pełnym formacie – ulica, numer lokalu, miasto, kod pocztowy), Phone – numer telefonu.

Wizytówka NAP zawiera najważniejsze informacje na temat przedsiębiorstwa i ma bardzo duży wpływ na pozycjonowanie lokalne firmy w wynikach wyszukiwania. Czym jest wspomniane pozycjonowanie lokalne? Są to działania, które mają na celu wypromowanie strony WWW na jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania dla zapytań lokalnych.

marketing_lokalny_v2
Zastanawiasz się, gdzie umieścić taką wizytówkę? Możesz to zrobić np. na portalu lokalnym czy serwisie branżowym. Do najpopularniejszych miejsc, oferujących publikację wizytówki NAP, należą:

  • pkt.pl,
  • targeo.pl,
  • panoramafirm.pl,
  • zumi.pl,
  • baza firm.org.
Przeczytaj również:  Jak usunąć stronę internetową z Google?

Co powinna zawierać dobra wizytówka NAP?

Oprócz podstawowych danych w wizytówce NAP warto umieścić inne, przydatne dla użytkownika, informacje, dzięki którym będzie mógł łatwo i szybko skontaktować się z twoją firmą. To między innymi:

  • adres firmowej strony WWW,
  • firmowe profile w social media,
  • nazwa firmy (najlepiej ze słowem kluczowym),
  • opis działalności firmy na rynku lokalnym,
  • informacja o usługach i produktach, które oferuje firma,
  • adres e-mail,
  • NIP,
  • REGON,
  • godziny otwarcia firmy.

Umieszczając powyższe dane w wizytówce, pamiętaj, że dobra wizytówka to aktualna wizytówka. Dlatego koniecznie zapisz sobie miejsca, w których dodałeś informacje o firmie oraz login i hasło do tych portali. Jeśli dane kontaktowe do firmy zmienią się – będziesz mógł szybko je zaktualizować i użytkownicy nie zostaną wprowadzeni w błąd.

Pamiętaj, że czasem klienci mogą trafić na taką wizytówkę przypadkiem. Jeśli dodałeś ją kilka lat temu a od tego czasu zmieniłeś profil działalności czy adres, to klient nie będzie tego świadomy. Zadzwoni na nieaktualny numer telefonu i będzie czekał na odpowiedź, a po jakimś czasie po prostu zrezygnuje i skorzysta z oferty kogoś innego.

Przeczytaj również:  Dlaczego musisz zadbać o widoczność Twojej firmy w Internecie?

Sprawdź, jak wypromować firmę na lokalnym rynku

Jak posiadanie wizytówki NAP wpływa na pozycjonowanie lokalne?

Wizytówki NAP niosą za sobą szereg korzyści. Nie dość, że zwiększają „pulę” danych twojej firmy w internecie  (i mogą pomóc użytkownikowi, gdy twoja strona WWW przestanie działać a on będzie chciał znaleźć jej adres czy numer telefonu), to również wspierają lokalne SEO. W jaki sposób?

Umieszczenie poprawnych NAP w różnych miejscach w sieci – np. na firmowej stronie WWW, w katalogach firm czy mediach społecznościowych – to świetny sposób na budowanie dobrej reputacji w oczach Google. Jeśli są one poprawne i w każdym miejscu takie same – twój firmowy profil w Google Moja Firma i strona internetowa mają szansę osiągnąć lepszą pozycję wśród lokalnych wyników wyszukiwania.

Promuj swoją firmę
Uwaga! Jeśli dane w wizytówkach NAP w różnych miejscach w sieci nie będą takie same – Google może uznać twoją działalność za niewiarygodną i nie pokazać jej wysoko w wynikach wyszukiwania.

Przeczytaj również:  Google Rich Snippet – co to jest?

Aby wspomóc lokalne SEO twojej strony WWW, koniecznie dodaj jej adres do jak największej liczby wizytówek,  najlepiej w opcji dofollow. Weź jednak pod uwagę, że niektóre portale mogą wymagać opłaty za dodanie linka. Link z wizytówek NAP to bezpośrednia reklama firmy wśród zainteresowanych użytkowników, którzy szukają danych firmowych w tym miejscu oraz szansa na zdobycie wartościowego odnośnika, który podniesie pozycję w wynikach wyszukiwania.

Musisz pamiętać, że Google bardzo przychylnie odnosi się do wizytówek i linków NAP, dzięki czemu strona firmowa, która ma w profilu linkowym takie odsyłacze jest o wiele wyżej rankowana, niż strona konkurencji, która nie posiada wizytówek NAP.

e-book SEO lokalne od A do Z
5/5 - (1 vote)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here