Adres URL. Jak tworzyć przyjazne adresy stron WWW?

0
39

Skrót URL (Uniform Resource Locator) to format określania lokalizacji różnych zasobów w sieci. Przeciętny internauta najczęściej spotyka się z adresami URL stron WWW i na tym się skupimy. Jest to element bardzo istotny zarówno pod kątem SEO jak i z punktu widzenia użytkownika.

Standardowo adres strony internetowej możemy podzielić na charakterystyczne elementy. Protokół (http:// lub https://), nazwa domeny i rozszerzenie (np. csgroup.pl), oraz ścieżka do danego zasobu (np. /kontakt). Przykładowy kompletny adres URL będzie miał postać: https://www.csgroup.pl/kontakt.

Jak tworzyć przyjazne adresy URL?

Przyjazne adresy URL to takie, które są maksymalnie uproszczone, ale jednocześnie dobrze opisują zawartość danej podstrony. Robotom wyszukiwarek taki adres pozwala lepiej zrozumieć zawartość, wśród użytkowników budzi większe zaufanie i jest chętniej klikany.

Przyjazny adres URL powinien zawierać przede wszystkim słowa oraz cyfry zrozumiałe dla człowieka. Jeżeli adres składa się z kilku wyrazów jako separatora używamy myślnika „-”. Unikać należy natomiast niezrozumiałych ciągów znaków, cyfr, parametrów oraz słów, które nie pasują do treści na danej zakładce. Wyobraźmy sobie, że posiadamy wędkarski sklep internetowy, a jednym z produktów jest wędka spinningowa DAM.

domena.pl/wedki/wedki-spinningowe/dam-cult-x-spin

Adres jest przyjazny, zawiera słowa kluczowe, struktura kategorii nie jest za długa i zrozumiała.

domena.pl/cat-id-122/product?ID=dam-cult-x-spin

Ten adres jest już trudniejszy do zrozumienia. Zawiera słowo kluczowe, ale również ciągi zbędnych znaków. Najlepiej takiej sytuacji unikać.

domena.pl/1129dssq/index.php?id=4423

Tutaj mamy już przypadkowe ciągi znaków i parametr. Taki adres URL zupełnie nic nie mówi o zawartości podstrony, dodatkowo nie budzi zaufania i może kojarzyć się ze spamem.

domena.pl/kategoria1/produkt321

W tym układzie adres jest zgodny z zasadami, bez parametrów, znaków specjalnych, zawiera słowa zrozumiałe dla człowieka. Niestety te słowa nic nie znaczą i nie mówią nam o czym jest strona.

Jest jeszcze jeden przypadek, którego definitywnie powinniśmy unikać. To sytuacja, w której adres URL wprowadza w błąd (np. na podstronie jest produkt, wspomniana wędka DAM, natomiast w adresie URL umieszczamy nazwę innego modelu czy producenta np. mikado /mikado-spin).

Struktura adresów URL

Planując strukturę całego serwisu szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na strukturę adresów URL. Powinna być logiczna i mieć spójną hierarchię. Posłużmy się wcześniejszym przykładem:

domena.pl/wedki/wedki-spinningowe/dam-cult-x-spin

domena.pl/mikado-spin

Posiadamy dwa równorzędne produkty, jednak zaburzona jest hierarchia. Taka sytuacja może wynikać z szeregu czynników, jak np. zmiana koncepcji struktury kategorii, czy indywidualna decyzja osoby dodającej nowy produkt. W takim przypadku powinniśmy poprawić jeden z adresów i zachować konsekwencję w tworzeniu URLi w przyszłości.

Słowa kluczowe w adresach URL

Tworząc adresy URL musimy mieć na uwadze, że pojawią się one w wielu miejscach w sieci. Często osoby umieszczające link do naszej strony umieszczą cały adres, zamiast anchor tekstu (czyli podlinkowanego fragmentu treści). W takim wypadku słowo kluczowe w adresie będzie sygnałem dla robotów wyszukiwarek. Adres URL może pojawić się w wynikach wyszukiwania Google, w Social Mediach, na forach internetowych, w komentarzach itp. Z tego powodu również warto, żeby zawierał słowo kluczowe, które najlepiej opisze zawartość całej podstrony. Użytkownik będzie dokładnie wiedział w jakie miejsce trafi po kliknięciu.

Z drugiej strony nie można przesadzić z ilością słów kluczowych. Sztuczne upychanie fraz będzie nienaturalne i w skrajnych przypadkach może zakończyć się karą od Google.

Długość adresów URL

Adresy URL powinny być jak najprostsze i jak najkrótsze. Oczywiście muszą być również dopasowane do struktury serwisu, dlatego nie można popadać w przesadę. Długość na poziomie 60-70 znaków nie będzie stanowiła problemu, natomiast, jeśli znaczna ilość adresów na stronie przekracza 100 znaków powinniśmy sprawdzić czy nie da się zoptymalizować całej struktury.

Garść dobrych praktyk

– Adresy URL powinny zawierać słowo kluczowe powiązane z treścią strony.

– Używamy małych liter i cyfr.

– W adresach URL unikamy stosowania losowych ciągów znaków, cyfr, oraz parametrów.

– Jeśli zachodzi konieczność użycia separatora stosujemy myślnik „-”.

– Adres powinien być tak zbudowany, żeby użytkownik widząc URL wiedział czego spodziewać się na stronie.

– Adresy URL powinny być spójne w obrębie całej witryny.

– Adresy URL powinny być jak najkrótsze – na ile to możliwe.

Adres URL. Jak tworzyć przyjazne adresy stron WWW?
5 (100%) 4 votes

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here