8 trendów marketingu internetowego w 2019 roku

14
8189

8_trendow_marketingu_internetowego_w_2019_roku

Wielkimi krokami zbliża się rok 2019. Jak zmieni się marketing internetowy w przyszłym roku i jak odpowiednio przygotować się na nadchodzące zmiany? W tym artykule chcemy przedstawić 8 nadchodzących trendów, których możemy się spodziewać w 2019 roku i do których już wkrótce będzie starał się dostosować każdy przedsiębiorca. Niektóre z nich nie będą odkryciem, gdyż od jakiegoś czasu wszyscy o nich mówią więc w 2019 będą nadal aktualne, a niektóre mogą nawet zaskoczyć.

1. Jak zmieni się SEO w 2019 roku?

Każdego roku pojawiają się nowe technologie, te już istniejące stają się mądrzejsze, a wyszukiwarki coraz bardziej dostosowane do potrzeb użytkownika dzięki sztucznej inteligencji. Już teraz Google odpowiada na więcej zapytań bezpośrednio w SERP, a liczba zapytań głosowych ciągle się zwiększa. W naszym cyklu „Czynniki rankingowe Google” pisaliśmy o tym, że głównym celem wyszukiwarki Google jest dostarczanie użytkownikom wysokiej jakości treści. Po wdrożeniu rewolucyjnych algorytmów, takich jak np. Panda, wymagania dotyczące jakości treści na stronie będą nadał wzrastać, a ogromna liczba stron, które zignorowały standardy jakości treści – zostały ukarane. Tworzenie wiarygodnych, autorytarnych, specjalistycznych, wyczerpujących tematy treści, o poprawnym stylu pisowni – jest to minimum potrzebne do rywalizacji o przyzwoite miejsce w wynikach wyszukiwania. Minimum, ponieważ jedynie wysokiej jakości treści na stronie nie wystarczą, aby dostać się na szczyt w wynikach organicznych wyszukiwarki Google. Aby strona zachowywała dobre pozycje w wynikach wyszukiwania, konieczne są dodatkowe działania przy jej optymalizacji, promocji i budowaniu autorytetu strony WWW.

Jakie sposoby optymalizacji warto wziąć pod uwagę w 2019?

1. Doświadczenie użytkownika

Nie bez powodu „doświadczenie użytkownika” postawiono na pierwszej pozycji, ponieważ już teraz obserwujemy zdecydowany wzrost standardów jakości w zakresie UX (ang. User Experience) czyli wygody użytkowników. To, w jaki sposób użytkownicy postrzegają stronę WWW i produkty na niej, jest ich doświadczeniem: pozytywnym lub negatywnym. Nie ma znaczenia, że na stronie są umieszczone wysokiej jakości treści czy to, jak mocno są one promowane w wyszukiwarce, jeśli użytkownicy z jakiegoś powodu nie odwiedzają strony albo szybko ją porzucają. Strona przypomina wtedy piękny sklep, którego nikt nie odwiedza. A użytkownik, swoją drogą, staje się coraz bardziej wymagający. Aby strona skutecznie odpowiadała na jego potrzeby warto zwrócić uwagę na:

  • Szybkość ładowania się strony. Dzięki takim narzędziom, jak GTmetrix czy PageSpeed od Google, można sprawdzić czas ładowania witryny internetowej albo wykonać bezpłatny Audyt SEO na naszej stronie, aby w prosty sposób zmierzyć wynik swojej witryny i zoptymalizować ją do potrzeb użytkownika.
  • Przyspieszone Strony Mobilne (w skrócie AMP od ang. Accelerated Mobile Pages). Co roku jak mantrę powtarza się: „rok 20XX będzie rokiem urządzeń mobilnych”. Rok 2019 pod tym względem będzie rokiem „X”. Optymalizacja strony mobilnej to już dzisiaj standard tworzenia stron internetowych. Dzięki AMP i nowoczesnym aplikacjom internetowym (PWA), Google pokazuje dodatkowe możliwości przyspieszenia działania strony mobilnej. AMP staje się integralną częścią SERP w Google’u. Oczekuje się, że w 2019 roku, AMP zostanie trendem w optymalizacji stron internetowych. Jednak należy pamiętać, że AMP często są pozbawione grafik i odpowiedniej struktury. AMP szybko się ładują dzięki temu, że struktura takich stron składa się przeważnie z elementów tekstowych. Serwisy informacyjne absolutnie potrzebują przejścia do AMP już dziś.

Wyszukiwarka Google przy indeksowaniu i rankingowaniu strony bierze pod uwagę doświadczenie użytkowników. Użytkownicy stają się coraz bardziej wymagający, dlatego oczekuje się, że w 2019 czynnik „doświadczenie użytkownika” stanie się jeszcze bardziej znaczące. Dlatego już teraz warto zainwestować w optymalizację strony do potrzeb jej użytkowników oraz algorytmu sztucznej inteligencji .

2. Mobile First Index – w 2019 roku to już konieczność

Nie jest to zaskakująca wiadomość, ponieważ w większości branżach i obszarach, już ponad połowa sesji jest wykonywana z urządzeń mobilnych lub tabletów. W marcu 2018 roku został ostatecznie wdrożony „Mobile First Index” i wszystkie strony, które nie odpowiadały RWD (ang. Responsive Web Design) lub nie posiadały wersji mobilnej strony, straciły swoje pozycje w wynikach wyszukiwania. Przede wszystkim należy sprawić, aby:

  • Treści na stronie wyświetlały się poprawnie zarówno w pionie jak i w poziomie;
  • Najważniejsze informacje na stronie ładowały się jako pierwsze;
  • Przy niskim połączeniu się z siecią użytkownik nie stracił kontaktu ze stroną, warto zadbać o to, by strona była „lekka”;
  • Użytkownik mógł dokonać zakupu za pomocą dosłownie „jednego kliknięcia”;
  • Użytkownik nie musiał przewijać strony w poziomie i by nie pojawiały się na stronie okienka pop-up.

Każdego roku wzmacnia się priorytet tego, by strony były dostosowane do urządzeń mobilnych, dlatego koniec 2018 roku jest to najwyższy czas aby dostosować witrynę do Mobile First Index i nie stracić swojej pozycji w mobilnych wynikach wyszukiwania Google.

3. Bezpieczeństwo użytkownika

W wynikach wyszukiwania pierwsze pozycje zajmują przeważnie strony bezpieczne dla użytkownika. W tym witryny, które korzystają z protokołu HTTPS. Wszystkie strony, które do tej pory nie wprowadziły HTTPS, oznaczane są jako „Niebezpieczne” dla użytkownika. Bezpieczeństwo stało się jednym z kluczowych czynników rankingu strony. Ten czynnik jest szczególnie ważny w przypadku stron e-commerce, ponieważ dane, które pozostawia użytkownik na takiej stronie powinny być szczególnie chronione. W tym celu witryny muszą, tak szybko jak tylko to możliwe, wdrożyć na stronie szyfrowanie SSL (ang. Secure Socket Layer). Odpowiada ono za bezpieczeństwo danych użytkowników, pozostawionych na stronach i umożliwia – między PC a serwerem – transmisje zaszyfrowanych danych. Tak samo jak SSL, TLS (ang. Transport Layer Security) odpowiada za zapewnienie informacjom, pozostawionym przez użytkownika na stronie, trójstopniową ochronę. TLS szyfruje oraz integruje dane poufne, przez co zabezpiecza użytkownika przed przekierowaniem do stron niebezpiecznych.

Protokół HTTPS sprawia, że strona staje się niezawodna i bezpieczna dla użytkownika, a także pozytywnie wpływa na  pozycje w wynikach wyszukiwania.

8_trendow_marketingu_internetowego_w_2019_roku2. Uporządkowane dane

Wiadomo, że co roku, wyszukiwarka Google otrzymuje dostęp do coraz większej ilości danych. Już teraz Google może automatycznie tworzyć meta-opisy z wprowadzonych na stronie treści. Jednak, ze względu na zmiany w pozycjach reklam, dozwolony limit znaków w meta opisie stał się mniejszy. W związku z czym, ważne jest, aby meta-opisy przyciągały uwagę potencjalnych klientów.

Jak to zrobić? Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na znaczniki danych strukturalnych na stronie. Uporządkowane dane pomogą algorytmom Google’a zrozumieć, z jaka zawartością strony mają do czynienia i wyciągać najważniejsze informacje na stronie, na podstawie której formuje się jej pozycja w wyszukiwarce. Wykorzystywanie znaczników danych strukturalnych na stronach internetowych, ułatwia interpretowanie treści wyszukiwarce Google i w konsekwencji dostarczać użytkownikom najwyższej jakości treści w odpowiedzi na ich zapytania.

3. Czat boty

ChatBot_8_trendow_marketingu_internetowego_w_2019_roku

Wykorzystywanie czat botów jako narzędzia marketingowego przez witryny internetowe, w 2019 roku będzie nadał rosło. Możliwości tej technologii już teraz zaskakują swoich użytkowników. A w 2019 roku czat boty staną się jeszcze bardziej powszechne. Nie istnieje obszar, w którym ta technologia nie byłaby przydatna. Już wkrótce czat bot stanie się podstawowym sposobem zamawiania np. dostawy pizzy, wyboru taryfy mobilnej czy nawet rezerwacji pokoju w hotelu. Można nawet z botami „porozmawiać” o życiu prywatnym, i to nie wszystko. Czat boty pozwalają na szybki kontakt z potencjalnym klientem bez potrzeby instalacji dodatkowych aplikacji. Dodatkowo pozwalają one zaoszczędzić czas pracowników i zoptymalizować wydajność ich pracy dla innych zadanń. W 2019 roku czat boty osiągną nowy poziom rozwoju i coraz więcej firm zacznie z niego korzystać w celu poprawy interakcji z użytkownikami.

4. RankBrain – treść ma znaczenie

W 2015 roku Google przedstawił nowy algorytm wyszukiwania – RankBrain, algorytm który jest oparty na technologii sztucznej inteligencji. Od tej pory sztuczna inteligencja wyszukiwarki (która nie jest jeszcze w pełni opracowana) niesie odpowiedzialność za odpowiedzi na zapytania w wyszukiwarce, które w 2018 stanowią ok. 15% od wszystkich zapytań. W ciągu trzech lat istnienia, RankBrain nauczył się dużo więcej i już teraz jest w stanie odpowiadać na złożone pytania. W 2019 możemy się spodziewać, że sztuczna inteligencja wyszukiwarek nauczy się znacznie więcej. Jest to dobra wiadomość dla tych, którzy codziennie ciężko pracują nad tworzeniem stron internetowych z atrakcyjną treścią i wartością dodaną dla użytkowników.

5. Wyszukiwanie głosowe

Search_Voice_8_trendow_marketingu_internetowego_w_2019_roku

Dzisiaj telefon komórkowy prawie każdego użytkownika pozwala na wyszukiwanie głosowe. W Stanach Zjednoczonych już prawie 72% użytkowników każdego dnia używa tej funkcji. Na świecie ten wskaźnik sięga 65% i liczba ta stale rośnie. Dlatego w 2019 roku koniecznie warto zastanowić się nad dostosowaniem witryny internetowej do zapytań głosowych. Warto zacząć od zastanowienia się, na jakie pytania, zadawane przez użytkowników w przeglądarce, może odpowiedzieć strona. Wysoko w wynikach wyszukiwania znajdują się te strony, które dają precyzyjne odpowiedzi na konkretne pytania. Elementy sztucznej inteligencji są już dostępne w systemie pytań i odpowiedzi w Google Assistant, Apple Siri, Microsoft Cortana, Amazon Alexa i Samsung Bixby.

6. Linkowanie pozostaje nadal ważne

Co roku pojawiają się informacje o tym, że linkowanie już nie działa. Ale w rzeczywistości nawet w 2019 roku linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne stron internetowych będzie nadal odgrywać ważną rolę w optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek. W 2018 roku Gary Illyes, Google Webmaster Trends Analyst, podczas konferencji poinformował, że PageRank wciąż jest ważną metodą indeksowania stron internetowych. Jeszcze większą rolę będą odgrywać „linkless backlinks”, tzw. bezlinkowe linki zwrotne. Przy rankowaniu strony, Google bierze pod uwagę średnią wartość linków do niej prowadzących. Wiąże to się z tym, że Google indeksuje strony na podstawie jakościowych wzmianek o nich i o marce ogółem w sieci. W 2019 roku dla SEO również ważne będzie linkowanie stron za pośrednictwem witryn zewnętrznych. Wartościowy link zewnętrzny potwierdza wysoką jakość strony WWW. Dlatego aby użytkownicy udostępniali i linkowali stronę, warto zainwestować w unikalne treści, które będą aktualne, ciekawe i angażujące. Przed publikacją linków zewnętrznych albo wewnętrznych, warto zastanowić się, czy link naprawdę oferuje wartość dodaną dla użytkownika.

7. Internet zastąpi telewizje?

Television_or_Internet_8_trendow_marketingu_internetowego_w_2019_roku

Badania wskazują, że w 2019 roku Internet dogoni telewizję pod względem czasu przeznaczonego na tę formę rozrywki. W 2018 roku średnio użytkownicy spędzili 2,6 godziny dziennie w sieci. Szacuje się, że ten wskaźnik w 2019 roku wzrośnie do 2,7 godziny dziennie, z których ok. 45 minut przeznaczone będą na oglądanie wideo przy użyciu urządzeń mobilnych. Przewiduje się, że firmy będą zwiększać budżety reklamowe na filmy wideo, promocje w Internecie i sieciach społecznościowych.

8. Reklamy wideo i transmisje na żywo

Live_Streaming_8_trendow_marketingu_internetowego_w_2019_roku

Udział wideo w marketingu internetowym będzie nadał wzrastał. Liczba transmisji na żywo na YouTube, Facebook’u, Instagramie cały czas rośnie. W 2019 roku transmisje na żywo staną się jeszcze bardziej popularną metodą, aby przyciągnąć uwagę odbiorcy. Co więcej, prowadzenie transmisji na żywo jest dostępne nawet dla małych firm, ponieważ nie wymaga dużych nakładów finansowych i czasu. Transmisja na żywo nie wymaga też ani przetwarzania ani jakiejkolwiek edycji, dzięki czemu sprawia poczucie bliskości dla użytkownika, marki stają się bardziej otwarte, przyjazne i dostępne dla odbiorców.

Dzięki takim serwisom jak YouTube, Netflix czy Amazon, treści wideo cały czas zyskują na popularności. Przewiduje się, że do końca 2019 roku treści wideo będą stanowiły około 80% ruchu internetowego, a wydatki na reklamę wideo wzrosną do ponad 50% budżetów reklamowych. Ponad polowa marketerów na całym świecie uznaje, że treści wideo zapewniają najwyższy ROI. Według badania Zenith Polska, wydatki na reklamę wideo w Polsce w 2019 roku wzrosną o 9%. Marketerzy powinni rozważyć dodanie tworzenie treści wideo do swoich strategii marketingowych w 2019 roku.

Podsumowanie

Jak widać, rok 2019 nie będzie rokiem cyfrowej rewolucji. Stwórz technicznie doskonałą stronę, która będzie całkowicie zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek i dostosowana do urządzeń mobilnych. Aby zwiększyć CTR swojej strony w SERP, dodaj znaczniki do witryny, aby Google mógł używać danych strukturalnych do fragmentów rozszerzonych. Te technologie i techniki, które zostały omówione powyżej, istnieją już kilka lat, choć dopiero w 2019 roku przewiduje się, że staną one prawdziwymi trendami marketingu internetowego, bez wykorzystania których nowoczesne firmy nie będą w stanie objąć pozycji lidera na rynku.

 

Źródło: https://www.whostalkin.com/seo-trends-2019/?fbclid=IwAR09wiTbmkCpD4esJGlJJXyKinscMfmnn3-HDTh296Zxpf0u59aEaQtYXrY

8 trendów marketingu internetowego w 2019 roku
5 (100%) 4 votes

14 KOMENTARZE

  1. RankBrain uderza coraz mocniej. W końcu go dopracują do maksimum możliwości i warto o tym myśleć przy okazji pozycjonowania. Co do prędkości ładowania strony to ostatnio kombinują z pagespeedem, mam wrażenie jakby pomijali wewnętrzne testy i wrzucali zmiany bezpośrednio na stronę pagespeed insights, a później wychodzą dziwoty

  2. Uwielbiam takie podsumowania, gdyż dzięki nim można stworzyć sobie taki mini plan, dzięki któremu będziemy wiedzieć na czym opierać działania marketingowe przez najbliższy rok. Sprawdzić będzie można co w zeszłym roku było na top-ie, a czego nie warto było stosować ;)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here