Linki kontekstowe w featured snippets – co oznaczają zapowiadane zmiany?

0
722

Linki_kontekstowe_w_featured_snippets_ co_oznaczaja_zapowiadane_zmiany

Pierwsze linki kontekstowe w featured snippets zaczęły pojawiać się pod koniec zeszłego roku. Zmiany na razie są na etapie testów, jednak już teraz nasuwa się pytanie, jak możliwość pojawienia się większej liczby linków we fragmentach z odpowiedzią wpłynie na współczynnik klikalności oraz czy podejście do procesu optymalizacji się zmieni. Kto skorzysta na nowym rozwiązaniu? Przyglądamy się pierwszym zapowiedziom.

Czym są featured snippets?

Featured snippets są to rozszerzone fragmenty zawierające krótką odpowiedź na hasło wpisane przez użytkownika. Odpowiedzi mają formę wyróżnionego fragmentu tekstu, który znajduje się w specjalnym polu u góry wyników wyszukiwania. Tzw. polecane fragmenty znajdziemy nad organicznymi wynikami, dlatego często określa się je jako pozycję zero.

Na featured snippets składa się nie tylko treść (pochodząca z zewnętrznej witryny internetowej), ale także link do strony, tytuł strony oraz URL. Fragmenty z odpowiedzią pobierane są na podstawie wyników wyszukiwania zgodnie z algorytmem Google.

Najczęściej wyniki rozszerzone prezentowane są w formie:

  • akapitu

To najczęściej spotykany typ wyników rozszerzonych. Wiele tego rodzaju treści pobieranych jest ze stron zawierających definicje, jak np. Wikipedia. Prezentowany tekst mogą uzupełniać infografiki, jak w poniższym przykładzie:

Przeczytaj również:  Strony wielojęzyczne dla firm – jak to z nimi jest?

akapit

  • listy

Często spotykane są również odpowiedzi w formie wypunktowań – zarówno list numerowanych, jak i nienumerowanych. Listy numerowane mogą dotyczyć np. przepisów i wskazywać na kolejność kroków – najczęściej jednak wszystkie etapy nie mieszczą się w polu, dlatego użytkownik musi mimo wszystko przejść do strony wyniku. W przypadku hasła „przepis na naleśniki” otrzymujemy listę składników:lista

  • tabeli

Jeszcze innym sposobem jest prezentacja wyników w formie tabeli. Zazwyczaj odpowiedź odnosi się do danych liczbowych, np.:tabela

Linki kontekstowe w featured snippets – czy zmiana przyniesie nowe możliwości?

Google jest na razie w fazie testów nowego rozwiązania, a pierwsze linki kontekstowe zaczęły pojawiać się we fragmentach z odpowiedzią w listopadzie zeszłego roku. Z czym wiążą się zmiany? Jeżeli strona uzyska tzw. pozycję zero, w treści może pojawić się link do konkurencji.

Oznacza to, że opłacalność znalezienia się w polecanych fragmentach ponownie staje pod znakiem zapytania. Gdy użytkownik dostanie gotową odpowiedź na stronie wyników, nie tylko nie przejdzie na stronę docelową, ale dodatkowo może trafić na link do konkurencji.

Przeczytaj również:  Mobile-First Index już jest!

Działa to jednak w dwie strony – Twoja witryna również może zyskać, jeśli link kontekstowy do niej znajdzie się w polecanych fragmentach u konkurencji. Znów jednak powraca pytanie, czy w ogóle pojawienie się w featured snippets się opłaca, czy nie lepiej zadbać o wysokie miejsce w wynikach organicznych.

Dodatkowo istnieje kolejne zagrożenie – po wprowadzeniu zmian tracimy kontrolę nad tym, gdzie pojawi się link kontekstowy do naszej strony. Jeśli link znajdzie się kontekście tematu, który nie jest związany z naszą działalnością lub strona nie ma dobrej reputacji, może to nam przynieść więcej szkody niż pożytku. Jeśli zmiany mają być wprowadzone na stałe, na pewno potrzeba więcej wytycznych ze strony Google.

 

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>

 

Kto może skorzystać?

Eksperci przewidują, że na linkach kontekstowych zyskają przede wszystkim witryny zawierające definicje, jak słowniki czy Wikipedia, ale także strony bogate w treści informacyjne dla użytkowników. Przynajmniej tak wskazują pierwsze testy:linki kontekstowe

źródło: Search Engine Land

Na zmianach być może skorzystają sami odbiorcy treści. Ulepszenie linków kontekstowych może stworzyć szansę na poszerzenie kontekstu odpowiedzi. Wcześniej użytkownik dostawał prostą odpowiedź tylko z jednego źródła, w przyszłości natomiast dostawałby odpowiedź składającą się z treści z różnych źródeł – co umożliwiałoby spojrzenie na dane zagadnienie w szerszym kontekście.

Przeczytaj również:  Wirus na stronie internetowej - jak naprawić zaatakowaną witrynę?

Źródła: Google Support, Search Engine Land

Nowe wezwanie do działania
4/5 - (4 votes)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here