Google ostrzega przed niesprawdzonymi publikacjami

0
138

Google_ostrzega_przed_niesprawdzonymi_publikacjami

Google testuje funkcję, która powiadamia użytkowników o tym, że wyniki wyszukiwania na dany temat nie są sprawdzone. To kolejny ruch internetowego giganta w walce z fake newsami i dezinformacją w sieci.

Spis treści

1. Jak działają nowe powiadomienia od Google?

2. Czy w Walii widziano UFO?

3. Wątpliwość związane z nowymi powiadomieniami Google

4. Nowe powiadomienia od Google – podsumowanie

 

Jak działają nowe powiadomienia od Google?

Nowość polega na informowaniu internautów o tym, że wyszukiwany przez nich temat jest nowy, dynamiczny i nie został jeszcze uznany za wiarygodny. A Google potrzebuje czasu, żeby zweryfikować wyniki i stwierdzić, że są wartościowe.

To dopiero testy, dlatego na razie ostrzeżenie pojawia się rzadko. Najczęściej w przypadku wyszukiwań zawierających wiele świeżych publikacji z niewielu renomowanych źródeł.

Twórcy wyszukiwarki Google tworzą ulepszenia, dzięki którym użytkownik będzie miał pewność, że wyświetlane informacje są sprawdzone. Ma być to odtrutką na dezinformacje, którymi przesycone są treści w Social Mediach.

Jednak warto zaznaczyć, że nowe komunikaty nie stwierdzają, że dana informacja jest prawdziwa lub fałszywa, jedynie – uznana jako jeszcze niesprawdzona.

W ubiegłym roku Google wprowadził funkcję komunikowania o braku zadowalających wyników wyszukiwania na wpisaną frazę. Ogólny cel obu posunięć jest taki sam: informować, że wyszukiwarka może nie mieć w tym momencie najlepszych odpowiedzi na zadane pytanie.

 

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>

 

Czy w Walii widziano UFO?

Sztandarowym i powielanym przykładem działania nowych powiadomień od Google stał się news o rzekomym zarejestrowaniu obiektu UFO w Walii. Wieść szybko rozchodziła się wśród zwolenników teorii spiskowych, jednak najpopularniejsze serwisy wyraźnie ją zignorowały.

Przez krótki czas podczas wyszukiwania hasła „ufo 106 mph” pojawiał się komunikat ostrzegawczy o treści: „It looks like these results are changing quickly” („Wygląda na to, że wyniki tego wyszukiwania szybko się zmieniają”). Z dopiskiem: „If this topic is new, it can sometimes take time for results to be added by reliable sources” („Jeśli publikacja jest nowa, musi minąć trochę czasu, zanim zostanie uznawana za wiarygodną”).

Tak to wyglądało w SERP:

powiadomienie google

Wątpliwość związane z nowymi powiadomieniami Google

Mimo że sama idea wydaje się słuszna, to w środowiskowych debatach pojawia się kilka niewiadomych dotyczących działania nowych ostrzeżeń.

Choćby: które źródła według wyszukiwarki będą uznawane za wiarygodne, a które nie? I ile potrzeba wiarygodnych źródeł, aby daną informację uznać za sprawdzoną?

Cóż, na odpowiedzi trzeba będzie jeszcze poczekać.

Nowe powiadomienia od Google – podsumowanie

Nowe ostrzeżenie od Google informuje, że w bieżącym momencie wyszukiwarka nie może uznać wyników wyszukiwania za wiarygodne. Uczy to użytkowników krytycznego patrzenia na – w szczególności świeże – treści pojawiające się w wynikach wyszukiwania.

Opisane zmiany to kolejny znaczący krok w faworyzowaniu sprawdzonych źródeł i podawaniu pod wątpliwość treści kontrowersyjnych. Odsiewanie sprawdzonych informacji od fake newsów to słuszny cel. Niebawem przekonamy się, jak update będzie sprawdzać się w praktyce.

 

Źródło: Search Engine Land

Przeczytaj również, jak nie zaszkodzić E-A-T.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here