Czynniki rankingowe Google, część 6. Współrzędne geograficzne i ranking jakości

2
2679

Czynniki rankingowe Google, część 6. Współrzędne geograficzne i ranking jakości

Dziś serwujemy i poddajemy analizie kolejne pięć czynników rankingowych Google, przygotowanych na podstawie zarejestrowanych patentów z zestawienia Seo by the Sea – Bila Slavskiego. To kontynuacja naszych poprzednich rozważań nt. tajników algorytmów Google, więc jeśli dotychczas nie miałeś okazji się z nimi zapoznać, zapraszamy! Patenty Google to źródło informacji, dzięki któremu łatwiej nam zrozumieć wyszukiwarkę, jej system rankingowania wyników wyszukiwania, a przede wszystkim – dostosowywać swoje strony WWW do oczekiwań Google’a. Przypominamy, że czynniki do patentów, które jeszcze nie zostały wdrożone oznaczone są dopiskiem “w przygotowaniu”.

Historia konsumowanych mediów

Nazwa tego czynnika brzmi dość skomplikowanie, choć chodzi wyłącznie o historię tego, co widział użytkownik. Są to filmy, na które poszedł do kina, koncerty, na których był czy muzyka, jakiej słuchał. Google przetwarza takie informacje, łącząc je z frazami ich dotyczącymi, a kiedy później internauta używa wyszukiwarki – Google wykorzystuje te dane do lepszego dopasowania wyników. W patencie podany został taki przykład: użytkownik wyszukuje hasło “Justin Timberlake“, a w jego “historii konsumowanych mediów” to hasło pojawia się dwukrotnie. Za pierwszym razem użytkownik był w kinie na filmie, w którym grał Justin Timberlake, a za drugim razem był bezpośrednio na jego koncercie. Wiedząc o tym, Google może w wynikach wyszukiwania dla frazy “Justin Timberlake” wyświetlić ramkę “Filmy” a w niej ten film, który użytkownik widział w kinie. Może też wspomnieć koncert znany użytkownikowi. Link do patentu Google: Wyniki wyszukiwania na podstawie historii konsumpcji mediów

czynniki_rankingowe_google_6_wspolrzedne_geograficzne_i_ranking_jakosci

Zalecenia: Nie jest potwierdzone, że patent został wdrożony, choć pewne jest, że Google od lat zbiera zapis historii konsumowanych mediów przez użytkowników. Patent daje szerokie możliwości reklamie wielokanałowej oraz doprecyzowaniu grupy docelowej reklam dedykowanych na przykład tylko osobom, które widziały konkretny film w kinie, albo były na dowolnym filmie w konkretnej sieci kin.

Przeczytaj również:  Jak Google zmienia sposób wyświetlania meta tytułów?

Współrzędne geograficzne

Lokacja ma bardzo duże znaczenie dla wyszukań drobnych usług czy firm lokalnych. Kiedy użytkownik szuka hasła “fryzjer Szczecin” sama nazwa miasta już mocno ogranicza wyniki wyszukiwania. Dodatkowo jako czynnik rankingowy Google stosuje współrzędne geograficzne, dzięki którym przypisuje firmie lub miejscu bardzo precyzyjną lokalizację w Mapach Google i może podpowiedzieć je użytkownikowi. Link do patentu Google: Przechowywanie danych o współrzędnych geograficznych dla nazw miejsc.

Zalecenia: Połączenie miejsc lub firm z konkretną lokalizacją daje Google’owi możliwość umieszczenia ich w przestrzeni geograficznej. Współrzędne geograficzne na stronie WWW lub fanpage’u firmy mogą skutkować wyświetleniem jej użytkownikom szukającym lokalnie. Obok adresu fizycznego i danych kontaktowych warto więc zamieścić szerokość i długość geograficzną w zapisie, jaki Google jest w stanie odczytać i przetworzyć.

Czynniki rankingowe Google, część 6. Współrzędne geograficzne i ranking jakości

Niska jakość

Trochę ironicznie dopiero w szóstym odcinku serii “Czynniki rankingowe Google” poruszyć problem niskiej jakości treści na stronie, skoro prawie każdy czynnik o niej mówi! Jest jednak jeden wyróżniający się patent Google, który skupia się szczególnie na wykrywaniu niskiej jakości stron. Patent wykorzystuje różne przesłanki: przeważającą liczbę linków nad treściami nie podlikowanymi, treściami kopiowanymi z innych stron czy także treściami powielonymi z innego miejsca w tej samej witrynie. Jeśli Google oceni stronę WWW jako niskiej jakości, będzie wyświetlał stronę niżej w wynikach wyszukiwania. Link do patentu Google: Klasyfikowanie stron jako strony niskiej jakości.

Zalecenia: Google obserwuje i analizuje treści, które mimowolnie powtarzają się na wielu stronach i najczęściej je ignoruje. Przykładem tego jest treść klauzuli prawnej, zawieranej pod CV – ona się nie zmienia i dla różnych stron będzie taka sama. Dlatego też należy rozważyć zasadność takich powielanych treści (jak formuły prawne, stopki) na poszczególnych podstronach, a już na pewno – dobrze opisać ich kontekst, aby w oczach Google treść wyraźnie stanowiła unikalną całość. Dodatkowo nie należy tworzyć podstrony złożonej wyłącznie z linków! Jest to częsty błąd blogerów, którzy na osobnej podstronie nazwanej “Współpraca” lub “Zaufali nam” chcą wymienić i podlinkować wszystkie marki, z którymi współpracowali. Jeśli bloger nie zainwestuje czasu i pracy w odpowiedni opis każdego linku oraz unikalne grafiki do nich – Google może ocenić taką podstronę jako stronę niskiej jakości. Straci na tym cały blog w wynikach wyszukiwania.

Przeczytaj również:  Google Sandbox Effect – co to jest?

Oglądanie telewizji

Pisaliśmy o nasłuchiwaniu przez Asystenta Google informacji środowiskowych. Idąc dalej, Google ma patent na identyfikowanie grającego w tle programu telewizyjnego, a także dostosowywaniu wyników wyszukiwania na jego podstawie. Jak działa patent:

  • Google otrzymuje zapytanie od użytkownika;
  • Google definiuje jaki program telewizyjny jest włączony w tle wyszukiwania;
  • Google czyta informacje o programie oraz szuka relacji programu z wyszukaniem;
  • Google determinuje frazy dodatkowe, które mogą być istotne dla użytkownika i jego wyszukania, na podstawie informacji o programie telewizyjnym;
  • Google przesiewa wyniki wyszukiwania pierwotnie wytypowane dla zapytania użytkownika na podstawie powyższych fraz dodatkowych;
  • Google prezentuje wyniki zmodyfikowane o kontekst oglądanej telewizji użytkownikowi.

Choć brzmi to jak długi i zaawansowany proces, Google ma robić to sprawnie i precyzyjnie. Docelowa teoretyczna praktyka zastosowania tego patentu pozwoli użytkownikowi na wyszukanie słowa “jaguar” i otrzymaniu różnych wyników w zależności czy ogląda program przyrodniczy, czy motoryzacyjny. Link do patentu Google: Systemy i metody ulepszające wyszukiwanie dzięki definiowaniu programu telewizyjnego, oglądanego w trakcie wyszukiwania, w pobliżu używanego urządzenia.

Czynniki rankingowe Google, część 6. Współrzędne geograficzne i ranking jakości

Graf pochodzi ze strony patentu Google.

Zalecenia: Rozpoznanie, co ogląda użytkownik w telewizji, ma pomóc Google’owi lepiej wyszukać dla niego informacje. Zasada działania zaraz po rozpoznaniu kanału przypomina stosowanie fraz kontekstowych, jednak wkracza w jakimś stopniu w prywatność użytkownika. Warto wiedzieć o tym czynniku i mieć go na uwadze, korzystając z wyszukiwarki Google w trakcie oglądania filmów. Możemy wtedy otrzymywać inne wyniki, niż wyszukując z wyłączonym telewizorem.

Przeczytaj również:  Wyobraź sobie świat bez linków - nowy algorytm Google?

Ranking jakości

Do ewaluacji stron internetowych Google może używać ocenę wykonaną przez ludzi, która wpłynie na ranking Google. Ranking jakości to nic innego jak ludzkie spojrzenie na ocenę stron WWW. Brane są pod uwagę w tej ocenie sygnały jakościowe stron, oceniane w skali od jednego do pięciu, a następnie analizowane. Przykłady tych sygnałów to:

  • wyjątkowość informacji na stronie WWW;
  • ilość treści oryginalnej w relacji do treści kopiowanych;
  • layout strony WWW;
  • poprawność gramatyki i pisowni treści stron i podstron;
  • obecność pustych lub niekompletnych podstron;
  • inne czynniki.

Link do patentu Google: Jakościowe sygnały stron WWW

Zalecenia: Chociaż wydaje się to żmudną pracą i chociaż piszemy o niej nie pierwszy raz – naprawdę warto zapoznać się z wytycznymi odnośnie oceny jakości stron WWW. Znajdziemy w nich podstawy – czemu służy ranking Google i jak działa, a dodatkowo wiele informacji o tym jak dostarczać wysokiej jakości treści. Wytyczne przeszły w lipcu aktualizację, więc są to nowinki prosto z linii produkcyjnej Google! Jeszcze większy nacisk na jakość i wiarygodność treści. Również obserwując przykłady sygnałów wypunktowanych powyżej, jesteśmy w stanie znaleźć w nich polecane rady: by stosować więcej oryginalnych treści niż kopiowanych, by projektować przyjazne dla użytkownika layouty stron, by pilnować poprawności treści na stronach WWW, czy eliminować puste podstrony.

e-book SEO lokalne od A do Z
5/5 - (6 votes)

2 KOMENTARZE

  1. “Google prezentuje wyniki zmodyfikowane o kontekst oglądanej telewizji użytkownikowi” – rozumiem, że to tylko, gdy używamy telewizora z internetem?

    • Nie, nie jest to opisane w patencie, jako warunek działania tego czynnika.

      Goolge na podstawie samego dźwięku “słyszy” program telewizyjny w tle. Zestawia ten zapis dźwięku telewizora ze swoją wiedzą o wszystkich aktualnie wyświetlanych kanałach telewizyjnych, które może oglądać ten konkretny użytkownik. Na tej podstawie – rozpoznaje wyświetlany program, jest w stanie podać informacje o nim – opis programu, obsadę filmu itp.

      Choć powinnam pisać “będzie w stanie” ponieważ na razie czynnik wciąż jest w przygotowaniu. Kiedy zacznie działać, przeprowadzimy odpowiednie testy przy różnych telewizorach, ze smartfonem w ręku.

      Pozdrawiam!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here