Anchor teksty. Co warto o nich wiedzieć?

1
330

anchor_tekst

Na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce ma wpływ szereg czynników. Jednym z nich jest profil linków, które prowadzą do witryny. Każdy link ma swój anchor, czyli treść widoczną przez użytkownika. Anchor teksty mają istotny wpływ na widoczność strony WWW w wyszukiwarce. Ich niepoprawne używanie może spowodować, że strona spadnie w rankingu. Jak zatem je stosować? Sprawdź, dlaczego anchor teksty są ważne w procesie pozycjonowania, jakie są ich rodzaje, które z nich najlepiej używać oraz jaką długość powinien mieć poprawny anchor.

 

Spis treści

1. Czym jest anchor tekst?

2. Dlaczego anchor tekst jest ważny przy pozycjonowaniu strony?

3. Jakie są rodzaje anchor tekstów?

4. Jaką długość powinien mieć anchor tekst?

 

Czym jest anchor tekst?

Anchor tekst (nazywany też kotwicą) to najprościej rzecz ujmując fragment tekstu, pod którym znajduje się odnośnik hipertekstowy, zwany linkiem. Link ten prowadzi do wybranej strony internetowej i jest wyróżniony poprzez podkreślenie i inny kolor czcionki. Anchor tekst umieszczany jest pomiędzy znacznikiem otwierającym <a> i zamykającym <a/> w kodzie HTML strony. Wygląda to następująco:

<a href=”adres strony www”>anchor tekst</a>

Anchor często (choć nie zawsze) zawiera konkretną frazę kluczową, która jest zgodna z tematyką witryny, do której odsyła link. Zaliczany jest do jednego z ważniejszych czynników branych pod uwagę przez algorytmy Google w trakcie oceny jakości linków. Trzeba więc dobierać odpowiednie anchor teksty, tak by były dopasowane do danej strony, wyglądały naturalnie i były przyjazne SEO.

Dlaczego anchor tekst jest ważny przy pozycjonowaniu strony?

Anchor tekst jest ważnym czynnikiem rankingowym strony, gdyż treść linka dostarcza robotom informację o tematyce linkowanej witryny i jej zawartości. Dzięki temu wyszukiwarka wie, na jakie słowa kluczowe ją pozycjonować. Link, który w tekście zakotwiczenia ma źle dopasowane lub przypadkowe wyrażenia, nie ma więc wartości.

Anchory są bardzo ważne zarówno w linkowaniu zewnętrznym, jak i wewnętrznym. Trzeba jednak pamiętać o tym, by wszystkie linki prowadziły do podstron czy witryn, które są ze sobą tematycznie powiązane.

Jakie są rodzaje anchor tekstów?

Anchory można podzielić na kilka rodzajów. Oto one:

  • Exact match – linki, których tekst zawiera dopasowaną frazę kluczową, na którą pozycjonowana jest linkowana strona np. ,,Content Marketing’’. Są to anchory sprzedażowe, których nie można jednak używać zbyt często, gdyż ich nadmierna (dominująca na stronie) liczba może być uznana przez Google za spam i próbę manipulacji i wskutek tego witryna może zostać ukarana.
  • Partial match – anchor półsprzedażowy, który zawiera rozbudowaną (tzw. długi ogon) lub gramatycznie odmienioną wersję frazy kluczowej. Jest to bezpieczniejsza opcja, gdyż jest bardziej naturalna.
  • Zero match – w treści linka znajduje się wyrażenie, które nakłania użytkownika do podjęcia określonej czynności np. ,,zobacz więcej’’, ,,kliknij tutaj’’.
  • Anchor brandowy – link, który zawiera nazwę firmy, marki czy witryny, do której odsyła. Pomaga wpływać na wizerunek i budować rozpoznawalność wśród użytkowników Internetu.
  • Adres URL – anchorem jest tutaj po prostu cały link do strony.

Należy pamiętać, by na swojej stronie internetowej używać różnych anchor tekstów. Stosowanie wyłącznie jednego rodzaju anchorów nie jest dobrą praktyką. Ponadto Google nie lubi nienaturalnych kotwic, a także takich, które są niepoprawne językowo. Bardzo ważne jest też oczywiście, by treści linków odpowiadały tematyce strony – zarówno tej, na której się znajdują, jak i tej, do której prowadzą.

 

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>

 

Jaką długość powinien mieć anchor tekst?

Anchor może zawierać dwa słowa, ale może również składać się z kilku słów. Przykład: ,,tania sukienka’’ lub ,,tanią i stylową sukienkę znajdziesz tutaj’’. Jaka jest różnica między tymi dwoma anchor tekstami? Czy lepiej używać mniej, czy więcej słów?

Często specjaliści SEO zalecają, by długość tekstu anchor nie przekraczała 60 znaków, a także twierdzą, że o wiele lepsze wyniki uzyskują anchory, które mają krótszą treść. Czy rzeczywiście tak jest?

Według Johna Muellera z Google, to nie do końca jest tak, że algorytmy traktują inaczej dłuższy i krótszy anchor tekst, jeśli chodzi o rankingi. Tak naprawdę nie ma to większego znaczenia. Jednakże dłuższy anchor tekst dostarcza wyszukiwarce więcej kontekstu na temat strony, do której prowadzi link. Większy kontekst może zaś pośrednio wpływać na rankingi. Im więcej bowiem Google wie o stronie i im bardziej rozumie, o czym ona jest, tym skuteczniej może ją pozycjonować dla odpowiednich zapytań.[1]

Przykład krótkiego anchor tekstu, znajdującego się w treści artykułu:

krotki_anchor_tekst

Źródło: Dlaczego warto pić sok z buraka i jak go przygotować?

Przykład dłuższego anchor tekstu:

dlugi_anchor_tekst

Źródło: Joga – od czego zacząć? Asany dla początkujących

 

Dłuższy anchor tekst dostarcza więc czasami nieco więcej informacji algorytmom albo po prostu jest zbiorem różnych słów kluczowych. W istocie nie ma jednoznacznej i uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, który anchor będzie zdecydowanie lepszy, dłuższy czy krótszy. Każdy z nich może po prostu dostarczać inny kontekst. Lepiej skupić się na tym, by jego treść była jasna dla użytkownika i adekwatna do zawartości, jaką znajdzie po kliknięciu w link.

Użycie dłuższych anchor tekstów można rozważyć dla adresów URL, które są szczególnie ważne. Jeśli więc chcesz pomóc Google lepiej zrozumieć tematykę jakiejś strony, możesz użyć dłuższej formy. Przykładami takich adresów mogą być:

  • podstrony o wysokiej wartości na Twojej własnej witrynie,
  • treści, które udostępniłeś na innych stronach,
  • strony, które zawierają linki do Twojej witryny,
  • strony, które zawierają wzmianki o Tobie lub Twojej firmie.

Długi anchor tekst nie będzie czynnikiem rankingowym Twojej strony, ale dostarczy Google informacje, na jakie rodzaje zapytań ma ją pozycjonować. Poza tym dłuższy anchor może być lepszy dla samego użytkownika, gdyż będzie on dokładnie wiedział, co znajdzie na danej stronie.

 

[1] https://www.searchenginejournal.com/googles-john-mueller-long-anchor-text-gives-us-more-context/389019/

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here