Jak dotrzeć do klientów? Przygotuj podcast

4
1322

Wszyscy chcemy dziś maksymalnie wykorzystać czas. Odpowiedzią na rosnące potrzeby mogą być podcasty. Podcastów można słuchać podczas wykonywania innych czynności –zarówno na siłowni, w czasie domowych porządków czy jazdy samochodem. Prowadzisz biznes i w obecnej sytuacji masz więcej wolnego czasu? Spróbuj nagrać podcast. To sposób na dotarcie do świadomości Twoich klientów bez wychodzenia z domu. Dowiedz się, dlaczego warto zainwestować w internetową audycję i od czego zacząć.

Czy podcasty są popularne?

Podcast, czyli internetowa publikacja audio to dobry sposób na poszerzenie grona Twoich odbiorców. Podcasty to zazwyczaj serie nagrań publikowane w odcinkach. Audycje mogą być tworzone przez jedną lub kilka osób. Twórcy często zapraszają do rozmowy ciekawych gości i wtedy podcast ma formę wywiadu.

Internetowe audycje stają się coraz popularniejsze. W Polsce podcastów słucha 27% internautów, wynika z badania opracowanego dla Tandem Media z Grupy Radiowej Agory. Okazuje się, że 65% spośród aktualnych słuchaczy zaczęło korzystać z podcastów dopiero od zeszłego roku, co oznacza, że trend ten prawdopodobnie będzie wzrastał. Statystyczny polski odbiorca najczęściej słucha podcastów:

  • w domu (¾ badanych) lub w podróży (43%),
  • dla rozrywki (48%) oraz poszerzenia wiedzy o świecie (46%),
  • na smartfonie (¾ osób ) oraz z wykorzystaniem słuchawek (60%)[1].

Podobne wnioski płyną z przeprowadzonego wcześniej badania Storytel. Ponadto z raportu można dowiedzieć się, że 81% polskich użytkowników najczęściej wybiera podcasty po polsku[2]. Okazuje się, że nasz kraj dorównuje europejskiej średniej w słuchaniu audycji internetowych – podobny procent użytkowników (ok. 30%) notuje się we Francji, Włoszech czy Norwegii. Podcasty są popularne na całym świecie. Szacuje się, że w 2022 roku będzie już 1,5 mld słuchaczy[3].

W sprawozdaniu wydanym w lutym 2020 roku Spotify podkreśla, że popularność podcastów wzrosła o 200% w stosunku do zeszłego roku[4]. Najnowsze dane opublikowane pod koniec kwietnia nie są już jednak tak optymistyczne. Głównym powodem spadku zainteresowania jest prawdopodobnie domowa izolacja, a co za tym idzie brak dojazdów do pracy.

Czy to oznacza, że na ten moment nie warto inwestować w podcasty? Nie, sytuacja powoli wraca do normalności, więc w najbliższych miesiącach znów będziemy  częściej podróżować, korzystać z samochodu czy komunikacji publicznej. Poza tym wciąż wiele osób słucha audycji, np. podczas wykonywania prac domowych.

Przeczytaj również:  Mity marketingu, w które wciąż wierzymy – część 2

Dodatkowo należy wziąć pod uwagę, że są to dane obejmujące słuchaczy z całego świata i dotyczą tylko jednej platformy. Badania przeprowadzone zarówno na zlecenie Storytel, jak i Tandem Media na polskich słuchaczach wskazują, że w Polsce ok. 75% badanych włącza podcasty w domu.

Dynamicznie zmieniająca się sytuacja na przestrzeni ostatnich miesięcy pokazuje, że warto trzymać rękę na pulsie i szukać nowych sposobów na promocję Twojej firmy. Rozwiązaniem może być właśnie podcast.

Co daje podcast?

Z pewnością zastanawiasz się, jak docierać do klientów. Warto robić to różnymi kanałami. Popularność podcastów wzrasta, ale wciąż brakuje twórców, którzy tworzą treści w wielu branżach, również tych specjalistycznych. Znajdź swoją niszę.

Znasz się na swojej branży? Podziel się swoją wiedzą! Być może tworzysz już nawet artykuły poradnikowe na swojej stronie. Czas więc poszerzyć Twój content nie tylko o słowo pisane, ale także o nowe treści możliwe do słuchania. Pamiętaj, że Twoi klienci mają różne przyzwyczajenia. Docieraj do nowych odbiorców – osób, które lubią słuchać.

Podcast sprawia, że budujesz świadomość. Podcast pomaga wzmacniać Twoją markę oraz więź z odbiorcami. Dzielisz się rzetelną wiedzą, odpowiadasz na najczęściej zadawane pytania i dzięki temu zdobywasz zaufanie. Z każdym kolejnym odcinkiem odbiorcy poznają Cię lepiej. Gdy będziesz publikować regularnie, możesz zdobyć spore grono słuchaczy, a w przyszłości – również Twoich klientów.

Podcasty powinny być dobrze przygotowane zarówno pod kątem merytorycznym, jak i technicznym. Warto mieć na uwadze, by były dobrze opisane. Poszczególne odcinki podcastów mają swoje tytuły i opisy widoczne dla wyszukiwarek. Jeśli przygotujesz dobry opis, wzmocnisz pozycję w Google i więcej użytkowników dotrze do Twoich treści.

Dlaczego podcast?

Wciąż zastanawiasz się, czy warto rozpocząć przygodę z podcastem? W porównaniu do artykułów pisanych czy treści video podcast ma wiele plusów, które doceniają liczni odbiorcy:

  • Internetowej audycji można słuchać w czasie wykonywania innych czynności – podczas domowych porządków, gotowania, biegania czy jazdy samochodem.
  • Nie wymaga skomplikowanego sprzętu – oglądanie video na telefonie bywa męczące, podobnie z czytaniem dużej ilości tekstu. Słuchanie na słuchawkach podłączonych do smartfona jest wygodne w każdych warunkach.
  • Podcast przyciąga uwagę na dłużej – oczywiście pod warunkiem, że jest interesujący. Teksty pisane często skanujemy, a jeśli ktoś ciekawie opowiada, z pewnością odbiorcy wsłuchają się w każde słowo.
Przeczytaj również:  Marketing społeczny dla firm – 7 przykładów kampanii, które warto znać

Poza tym podcast jest stosunkowo łatwy do przygotowania dla twórcy – w porównaniu do video, które wymaga często skomplikowanego montażu, a także większego zaangażowania i pewności siebie, by „pokazać twarz”.

O czym zrobić podcast?

Z wcześniej wspomnianych badań Tandem Media wynika, że najbardziej popularne tematy podcastów wśród kobiet to zdrowie i styl życia, muzyka, psychologia i rozrywka. Wśród mężczyzn natomiast królują tematy związane m.in. z technologią, wiadomościami i polityką.

Są więc dwie drogi – albo nagrywanie audycji na najbardziej popularne tematy, albo znalezienie swojej niszy i zostanie ekspertem w branży. Tematów jest mnóstwo. Najważniejsze to przedstawić nawet trudne zagadnienie w prosty sposób.

Jesteś doradcą finansowym? Mów o biznesie i wydatkach. Prowadzisz biuro rachunkowe? Przybliż słuchaczom skomplikowane zagadnienia w przystępny sposób. Jesteś dietetykiem? Przygotuj cykl o zdrowym odżywianiu. Jednym słowem – znasz się na swoim temacie i potrafisz ciekawie odpowiadać? Nie czekaj, tylko przystąp do pracy. Jeśli brakuje Ci inspiracji lub nie wiesz, co jest akurat na topie, sięgnij po łatwo dostępne narzędzia takie jak Google Trends, Answer The Public czy Senuto.

 

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>

 

W jakiej formie nagrywać?

Jeśli obszar tematyczny masz już wybrany, warto zastanowić się w jakiej formie nagrywać. Są dwa popularne formaty – nagrywanie audycji solo lub zapraszanie do podcastów gości, czyli tworzenie wywiadów.

Zarówno pierwsza, jak i druga opcja ma swoich zwolenników i przeciwników. Nagrywanie audycji w pojedynkę może być trudniejsze. Przede wszystkim wymaga charyzmy – poprowadzenia podcastu w naprawdę interesujący sposób i przekazania wartościowych treści. W tym przypadku nierzadko twórcy sięgają do osobistych refleksji, co jeszcze bardziej zbliża ich do słuchaczy. Liczy się również przyjemny dla ucha głos.

Jeśli uważasz, że Twoją wiedzę mogą uzupełnić inne osoby – pomyśl o robieniu wywiadów czy luźnych pogadanek z ekspertami – nie tylko z Twojej branży. W tym przypadku raczej nie ma mowy o monotonii. Trudność będzie polegała tylko na znalezieniu ciekawych osób, namówieniu ich do rozmowy i dograniu terminów.

Przeczytaj również:  5 najlepszych strategii generowania leadów

Ile powinien trwać podcast?

Z badań Tandem Media wynika, że 68% badanych preferuje podcasty trwające 10-30 minut. Specjaliści wskazują, że słuchacze podcastów to często osoby wymagające, które chcą faktycznie dowiedzieć się czegoś nowego, więc są gotowe nawet na dłuższe formy.

Ogólnie rzecz biorąc, audycje tworzone samodzielnie są raczej krótsze. Wywiady natomiast mogą wymagać więcej czasu, by dobrze omówić dany temat. Z jednej strony w Internecie wygrywają krótkie i szybkie treści, z drugiej strony, gdy zbudujesz sobie szerokie grono i trafisz do konkretnej grupy docelowej, sami odbiorcy będą domagać się dłuższych nagrań.

Gdzie publikować podcasty?

Pliki z audycjami można zarówno pobrać, jak i słuchać w formie streamingu. Pliki z nagraniami masz na jednej platformie, ale możesz udostępniać je w różnych aplikacjach. Podcasty publikowane są na platformach hostingowych jak Spreaker, Libsyn, Blubrry czy Soundcloud. Audycji można odsłuchać w aplikacjach takich jak Spotify czy iTunes. Materiał możesz dodać też na własnej stronie internetowej.

Jak promować podcasty?

Podcast nagrany, więc czas na promocję. W tym celu wykorzystaj Social Media. Załóż swój fanpage na Facebooku i nawiązuj interakcję z odbiorcami. Poszukaj grup tematycznych z Twojej branży i bierz udział w dyskusjach. Spróbuj działać na Twitterze i Instagramie. Zadbaj też o swoje miejsce w sieci, czyli Twoją stronę www.

Źródła: Agora, Storytel, Omdia, Spotify

 

[1] https://www.agora.pl/co-czwarty-internauta-w-polsce-slucha-podcastow-wyniki-badania-przygotowanego-na-zlecenie-tandem-media

[2] https://storytelpl.prowly.com/48302-polscy-internauci-o-podcastach-badania

[3] Ovum Podcast Market Forecast: 2018-23

[4] https://investors.spotify.com/financials/default.aspx

 

Nowe wezwanie do działania
5/5 - (1 vote)

4 KOMENTARZE

  1. Ciekawe dane na temat słuchalności podcastów, myślę że dalej większość osób traktuje je jako bardzo niszową branżę. Ja ze swojej strony polecam zastanowić się nad transkrypcją artykułów na dźwięk, dzięki czemu osoba może zapoznać się z artykułem podczas wykonywania innej czynności.

  2. Osobiście uwielbiam podcasty o tematyce rozwoju osobistego typu Oprah Winfrey lub Echart Tolle.
    Fajnie by było zrobić zestawienie podcastów top w różnych kategoriach

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here