Jak zorganizować konkurs na Instagramie? Krótki przewodnik

0
194

Jak_zorganizowac_konkurs_na_instagramie

Jeśli prowadzisz firmowy profil na Instagramie, na pewno chcesz wypromować swoją markę i dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów. Świetnym sposobem na to jest przygotowanie konkursu, który pomoże Ci zwiększyć zasięgi Twojego profilu i zdobyć nowych obserwujących. Zorganizowanie konkursu na Instagramie często budzi jednak wiele wątpliwości. Zastanawiasz się, jak dobrze i zgodnie z prawem przeprowadzić taką akcję? Co zrobić, by przyniosła oczekiwane efekty? O czym należy pamiętać i jakich błędów nie popełnić? Odpowiedzi znajdziesz w artykule.

Spis treści

1. Jak przygotować konkurs na Instagramie?

2. Ustal, jaki jest cel konkursu

3. Określ grupę odbiorców

4. Wybierz odpowiednią nagrodę

5. Wymyśl ciekawe zadanie konkursowe

6. Nie zapomnij o regulaminie konkursu

7. Jak zorganizować konkurs zgodnie z prawem?

 

 

Jak przygotować konkurs na Instagramie?

Konkurs na Instagramie powinien być dokładnie przemyślany. Zdarza się, że konkurs jest nieatrakcyjny dla odbiorców, wskutek czego bardzo mało osób bierze w nim udział. Bywa też tak, że akcja nie przynosi zadowalających efektów, a organizator ponosi tylko koszty. Gdy zdecydujesz się zorganizować konkurs, najpierw zastanów się więc nad kilkoma kwestiami.

Ustal, jaki jest cel konkursu

Zacznijmy od tego, że zawsze na początku należy określić cel konkursu. Co dana marka ma właściwie osiągnąć dzięki konkursowi? Zastanów się więc, czy chcesz przykładowo:

  • zwiększyć świadomość marki,
  • zwiększyć sprzedaż,
  • czy może zwiększyć liczbę followersów?

Oczywiście może być tak, że jeden konkurs będzie realizował różne cele. Zawsze warto jednak wybrać jeden nadrzędny i to na nim opierać swoje działania.

Określ grupę odbiorców

Następnym krokiem jest określenie grupy odbiorców. Powinna być ona oczywiście zbieżna z grupą docelową firmy/marki. Są jednak dwie opcje: konkurs można kierować do nowych potencjalnych klientów, ale także… do osób, które są już klientami.

W tym drugim przypadku zadaniem konkursowym może być np. publikacja zdjęcia, na którym będzie znajdował się kupiony produkt. Pomysł ten czasami wykorzystują np. marki modowe, które proszą o stworzenie ciekawej stylizacji, w której znajdzie się konkretny element garderoby (przykładowo torebka, buty czy sukienka). Pomyśl więc, do kogo chcesz dotrzeć i jaki cel osiągnąć.

Wybierz odpowiednią nagrodę

Jak wiadomo, konkurs nie może odbyć się bez nagrody. Po pierwsze, nagroda powinna być atrakcyjna dla grupy docelowej. Po drugie, musi być związana z Twoją marką czy ofertą produktową. Niektórzy proponują bardzo kosztowne nagrody, które nie dotyczą jednak ich branży. Taki konkurs może i przyciąga wiele osób, ale czy przynosi jakieś realne korzyści firmie? Niekoniecznie. Użytkownicy, którzy biorą udział w akcji, zazwyczaj zaraz po jej zakończeniu opuszczają profil i nie są nim już zainteresowani.

Warto też oprócz głównej wygranej zaoferować też np. nagrody za drugie i trzecie miejsce bądź kilka ,,nagród pocieszenia’’. W ten sposób docenisz pracę wielu osób. Dzięki temu jest szansa, że konkurs będzie cieszył się większym zainteresowaniem.

 

Chcesz zwiększyć ruch na stronie i zbudować zaufanie klientów? Doradzimy Ci, jak to zrobić. Sprawdź >>

 

Wymyśl ciekawe zadanie konkursowe

Czynnikiem, który ma największy wpływ na to, ile osób weźmie udział w konkursie, jest zadanie konkursowe. Nie powinno być ono zbyt skomplikowane. Duża liczba warunków do spełnienia może zniechęcać. Zasady muszą być więc proste i jasne.

Poza tym zadanie ma być tak skonstruowane, by można było je później ocenić i wyłonić osobę wygraną. Lepiej unikać losowania zwycięzców. Dlaczego? O tym przeczytasz w dalszej części artykułu. Dobrym pomysłem jest zadanie w stylu ,,odpowiedz pod postem na pytanie…’’, które pozwala wybrać najbardziej kreatywną odpowiedź.

Częstymi warunkami konkursów na Instagramie jest oznaczenie w komentarzu pod postem konkursowym wybranego znajomego oraz zaobserwowanie profilu organizatora. Są to rzeczywiście bardzo proste zasady, jednak czy warto je stosować? Nie każdy chce bowiem oznaczać swoich znajomych w komentarzach, tak samo zresztą, jak nie każdy lubi być oznaczany.

Jeśli chodzi o warunek, który dotyczy obserwacji profilu, faktycznie dzięki temu w krótkim czasie zyskasz nowych followersów. Pytanie tylko brzmi, na jak długo. Po zakończeniu rozdania, równie szybko osoby te mogą od Ciebie odejść.

Może lepiej więc, jeśli nie będziesz zmuszać ich do obserwacji, a zamiast tego zasugerujesz, że będzie Ci po prostu miło, gdy uczestnik zaobserwuje Twój profil. Jeśli ktoś faktycznie zaciekawi się Twoim profilem i tak kliknie przycisk ,,Obserwuj’’ i zostanie z Tobą. Lepiej budować wartościową i zaangażowaną grupę niż zdobywać przypadkowych followersów.

konkurs-na-insta-The-Body-Shop

Przykład konkursu na Instagramie organizowanego przez markę The Body Shop

 

Nie zapomnij o regulaminie konkursu

Pamiętaj, że aby móc legalnie przeprowadzić konkurs na Instagramie czy w innym serwisie społecznościowym, musisz przygotować dokładny regulamin. Możesz go opublikować np. na swojej stronie internetowej i poinformować uczestników konkursu, że to tam mogą go znaleźć. Regulamin konkursu powinien zawierać:

  • dane organizatora,
  • wymagania co do osób, które mogą wziąć udział w konkursie, np. ograniczenia dotyczące wieku czy miejsca zamieszkania,
  • dokładne zasady konkursu,
  • kryteria/zasady wyłonienia zwycięzcy,
  • listę nagród,
  • harmonogram konkursu,
  • zasady reklamacji,
  • zasady przetwarzania i ochrony danych osobowych.

Poza tym zgodnie ze wskazówkami dotyczącymi promocji, regulamin powinien też zawierać zapis o ,,pełnym zwolnieniu serwisu Instagram z odpowiedzialności przez każdego uczestnika’’ oraz ,,informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez Instagram ani z nim związana’’[1].

Jak zorganizować konkurs zgodnie z prawem?

Na Instagramie często można spotkać się z rozdaniami na zasadzie loterii, w których o zwycięstwie decyduje los, a nie konkretne kryteria. Lepiej jednak unikać takiej formy rozdawania nagród. Dlaczego? Otóż loteria promocyjna, która przypomina grę hazardową, rządzi się zupełnie innymi prawami niż konkurs. Organizowanie loterii promocyjnej nie jest zabronione, jednak wymaga uzyskania zezwoleń i wniesienia opłaty. W przypadku niespełnienia licznych formalności, za niepozorny konkurs można otrzymać wysoką karę pieniężną. Więcej na ten temat można przeczytać w Ustawie o grach hazardowych.

Jak więc widzisz, lepiej zrezygnować z tego rodzaju rozdań oraz wspomnianych już warunków uczestnictwa w konkursie, jakimi są: oznaczanie znajomych, obserwacja profilu oraz udostępnienie postu konkursowego.

Podsumowując: jak powinien więc wyglądać zgodny z prawem konkurs na Instagramie?

  • Zwycięzca konkursu powinien być WYBRANY, a nie WYLOSOWANY.
  • Najlepiej, jeśli zadanie konkursowe wymaga od uczestników kreatywnego myślenia.
  • Konkurs musi zawierać regulamin, w którym będą wszystkie niezbędne informacje i elementy.
  • Konkurs powinien być zgodny z regulaminem Instagrama oraz przepisami prawa (RODO, prawo autorskie).

 

[1] https://www.facebook.com/help/instagram/179379842258600

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here