Jak zdobyć więcej obserwujących na Instagramie?

1
275

Followers_Instagram

Instagram pozwala firmom i markom promować swoje produkty czy usługi i daje możliwość dotarcia do większej liczby potencjalnych klientów. Jeśli prowadzisz swój firmowy profil, z pewnością chcesz, by zdobył on jak największe grono obserwujących, a Twoje posty osiągały jak najwyższe zasięgi. Zastanawiasz się, jak to zrobić? W jaki sposób pozyskać followerów i zbudować zaangażowaną i zaufaną społeczność? Podpowiadamy w artykule.

Przejdź na konto profesjonalne, by móc analizować swoje działania

Instagram to jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych, która liczy każdego miesiąca ponad miliard aktywnych użytkowników. Prawie każdy z nich, bo aż 90% użytkowników obserwuje na Instagramie jakąś firmę, a 2 na 3 badanych potwierdza, że portal umożliwia i ułatwia im kontakt z markami[1]. Nie ulega zatem wątpliwości, że dla przedsiębiorstw jest to idealne miejsce do pozyskiwania nowych klientów i prowadzenia z nimi komunikacji. Tylko jak do nich dotrzeć i co zrobić, by chcieli zostać dłużej na profilu?

Na początku, warto zaznaczyć, że chcąc prowadzić na Instagramie profil swojej firmy, najpierw powinieneś przejść na tzw. konto profesjonalne. Możesz to łatwo zrobić w ustawieniach konta. Dlaczego niezbędne jest konto profesjonalne? Otóż daje ono dostęp do statystyk, które pozwalają na analizowanie efektów dotychczasowych działań oraz ułatwiają tworzenie strategii i planowanie dalszej komunikacji.

W statystykach na Instagramie można sprawdzić m.in. podstawowe informacje o swojej grupie odbiorców (wiek, płeć, lokalizacja itd.) oraz aktywność użytkowników (w jakich dniach i godzinach są najczęściej dostępni, ile osób odwiedziło profil w ciągu ostatniego tygodnia w poszczególnych dniach). Można także dowiedzieć się, które opublikowane przez nas zdjęcie zdobyło największą liczbę interakcji. Informacje te są naprawdę wartościowe, gdyż dzięki nim dowiesz się, kim są Twoi odbiorcy i jakie treści najbardziej ich interesują. Jeśli chcesz uzyskać dostęp do bardziej zaawansowanych danych, możesz też skorzystać z zewnętrznych narzędzi takich jak np. Sotrender. Dzięki dokładnej analityce będziesz działać bardziej świadomie i poprawisz swoje wyniki.

Twórz ciekawe i angażujące treści

Mając konto profesjonalne, możesz już zacząć tworzyć i publikować treści i docierać z nimi do swojej grupy docelowej. Treści te powinny być przede wszystkim ciekawe, wartościowe i angażujące. Tylko co to właściwie oznacza? Otóż muszą być nie tylko stricte związane z Twoją działalnością, ale też dopasowane i trafiające w gusta odbiorców. Nie ma jednej recepty na ciekawy content, gdyż wiele zależy od rodzaju branży. Warto więc testować i sprawdzać, które treści najbardziej angażują, są przydatne dla użytkowników i cieszą się największym zainteresowaniem.

Oprócz postów bardzo angażującym formatem są InstaStories, gdzie można pokazywać tak naprawdę wszystko – swoją ofertę, produkty w użyciu, tutoriale, testy produktów, firmę “od kuchni”, proces produkcji, swój zespół pracowników itd. Ogranicza nas tutaj tylko własna kreatywność. Warto zwracać się bezpośrednio do swoich odbiorców, zadawać im pytania, zachęcać do podzielenia się swoją opinią i do dyskusji, tworzyć ankiety, quizy czy serie Q&A. Pamiętaj też, że Twój profil powinien być spójny, mieć ujednolicony styl, a zdjęcia i grafiki mają być estetyczne i wysokiej jakości. Na Instagramie króluje bowiem obraz, dlatego musi być atrakcyjny i przyciągać uwagę.

Instagram_followers

Publikuj regularnie i o odpowiednich porach

Równie istotna jest regularna publikacja treści. Nie możesz pozwolić na zbyt długie przerwy między postami. Ile więc postów publikować w tygodniu? Wiele zależy tu od branży oraz wielkości profilu. Według badań najlepiej jednak dodawać nowy post co najmniej raz dziennie. Publikując często i regularnie, szybciej zdobędziesz zaufane grono odbiorców[2]. Oczywiście są duże profile, które publikują więcej postów, a więc przykładowo 2-3 jednego dnia. Na początek jednak 1 dziennie wystarczy. Najważniejsze, by na profilu był stały przypływ nowych treści.

Kolejną kwestią jest czas publikacji. Kiedy publikować na Instagramie, by dotrzeć do jak największej grupy użytkowników?  Zgodnie z aktualnymi danymi najlepszą porą jest godzina 11:00 w poniedziałki, wtorki i piątki, a także wtorki o 14:00[3]. Pamiętaj jednak, że jest to tylko wskazówka, a nie uniwersalny przepis na sukces. Warto testować i eksperymentować, a także sprawdzać aktywność swojej grupy odbiorców w statystykach.

kiedy_publikować

 

Zbudujemy Ci stronę internetową, która sprzedaje. Sprawdź jak >>

 

Dobieraj odpowiednie hashtagi

Na Instagramie bardzo ważne jest dodawanie do zdjęć hashtagów, a więc słów lub zwrotów, które są poprzedzone znakiem #. Hashtagi przypisują dane zdjęcie do konkretnej grupy tematycznej oraz pozwalają dotrzeć do zainteresowanych danych contentem odbiorców. Hashtag podobnie jak profil na Instagramie można obserwować. Użytkownicy mogą znaleźć Twoje posty i Twój profil właśnie po jakimś hashtagu. Do jednego zdjęcia najlepiej dodawać od około 11 do 15 znaczników.

Jakich hashtagów powinieneś używać? Przede wszystkim ogólnych i takich, które opisują to, co znajduje się na zdjęciu, kojarzą się z Twoją marką oraz są dopasowane do branży. Stosowanie tych najpopularniejszych hashtagów pozwoli wpasować się w aktualne trendy na Instagramie. Listę takich hashtagów można znaleźć na stronie Top-Hashtags. Poszczególne hashtagi można też wpisywać w wyszukiwarkę Instagrama i sprawdzać, jakie mają wyniki.

content_marketing

Oprócz tego warto też używać swoich własnych, spersonalizowanych i unikalnych hashtagów brandingowych, związanych np. z nazwą firmy, konkretnego produktu czy promowanej akcji. Znaczniki takie służą do identyfikacji danej marki. Przykładem jest używane przez użytkowników hasło #mamsmakanamaka marki McDonald’s.

Bądź aktywny i komentuj zdjęcia innych użytkowników

Prostym sposobem, by pokazać się na Instagramie i dotrzeć do nowych osób, jest komentowanie i dodawanie polubień do zdjęć innych użytkowników, którzy mogą być zainteresowani naszą ofertą. Takie osoby można wyszukać np. pod hashtagami związanymi z daną branżą czy produktami. Pamiętaj jednak, że mają być to wartościowe i nieszablonowe komentarze, a nie krótkie hasła typu ,,super’’, ,,ekstra’’ czy same emotikony. Włóż w to trochę serca, pokaż swoje zainteresowanie, rozpoczynaj dyskusję, zadawaj pytania lub wyraź pozytywną opinię, ciekawie ją uzasadniając. Jest spora szansa, że inni użytkownicy to docenią, odwiedzą Twój profil i jeśli Twój feed im się spodoba, klikną przycisk ,,Obserwuj’’.

Ważne jest też, by być aktywnym na własnym profilu i sprawnie reagować na komentarze użytkowników. Odpowiadaj nie tylko na pytania, ale też dziękuj za opinię, dopytuj o szczegóły, proponuj ciekawe rozwiązania, rozmawiaj ze swoimi obserwatorami. Niech czują, że są dla Ciebie ważni i że poświęcasz dla nich swój czas. Dzięki temu zostaną z Tobą na dłużej.

komentarze_instagram

Organizuj konkursy

Dobrym sposobem na dotarcie do nowych użytkowników na Instagramie jest organizowanie konkursów. Konkurs powinien być zawsze oznaczony konkretnym hashtagiem, pod którym będzie można znaleźć zarówno wszystkie posty konkursowe (prace użytkowników), jak i profil firmowy, będący organizatorem konkursu. Konkursy i akcje specjalne cieszą się dużym zainteresowaniem. Ludzie chętnie biorą w nich udział, zwłaszcza jeśli do wygrania jest atrakcyjna nagroda. Warto więc wykorzystać ten sposób na zdobywanie nowych obserwujących.

Współpracuj z influencerami

Na Instagramie jedną z najlepiej działających grup są bez wątpienia influencerzy. Warto nawiązać z nimi współpracę, by docierać do szerszego grona odbiorców. Aby jednak uzyskać pożądany efekt, trzeba rozsądnie wybrać odpowiednią osobę do współpracy. Powinna ona nie tylko być związana z Twoją branżą i mieć ciekawy profil. Często głównym kryterium wyboru jest też liczba obserwujących. Pamiętaj jednak, że nie zawsze więcej znaczy lepiej. Jak wiadomo, znani influencerzy współpracują najczęściej z dużymi markami. Nie znaczy to jednak, że jeśli prowadzisz niewielką działalność lub jesteś na początku swojej biznesowej drogi, to influencer marketing nie jest dla Ciebie. Pamiętaj, że ważniejsze od liczby obserwujących jest posiadanie zaangażowanej społeczności. Co to oznacza? Jeśli masz do wyboru influencera, który ma bardzo dużą liczbę followersów, ale niewiele polubień i komentarzy pod zdjęciami, a także osobę, która wręcz przeciwnie – ma może mniejszą liczbę ,,fanów’’, ale są oni bardziej aktywni na profilu, wybierz tę drugą opcję. Zaufana grupa odbiorców chętniej podąży za influencerem i przejdzie na Twój profil.

Wykorzystuj płatną promocję

Warto też wspomnieć, że poza działaniami organicznymi na Instagramie można oczywiście wykorzystywać również te płatne. Promując posty, masz szansę dotrzeć np. po konkretnych zainteresowaniach do znacznie większej liczby odbiorców. Możesz stworzyć kampanię, zachęcającą do obserwowania Twojego profilu, która będzie wyświetlała się użytkownikom w feedzie głównym lub/i na Instagram Stories. Pomoże Ci to zdobyć nowych obserwujących i zbudować swoją społeczność.

 

Źródła:

[1] https://business.instagram.com/

[2] https://www.quicksprout.com/how-to-get-more-followers-on-instagram/

[3] https://sproutsocial.com/insights/covid19-social-media-changes/

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here