Jakie trendy będziemy obserwować w mediach społecznościowych w 2021 roku?

0
287

Social_Mesia_trends_2021_rok

Zeszły rok w mediach społecznościowych upłynął pod znakiem pandemii COVID-19. Najpopularniejszą platformą po raz kolejny został Facebook, jednak dużą popularnością cieszył się również TikTok, pozwalający na tworzenie bardziej kreatywnych kampanii. Liczba użytkowników Social Media na całym świecie przekroczyła zaś 3,6 bilionów. Jak media społecznościowe będą wyglądały w 2021 roku? Na jakie trendy zwrócić uwagę?

Krótkie formy nadal będą popularne

W 2020 roku mogliśmy zaobserwować wzrost popularności TikToka. Na platformie, która umożliwia tworzenie krótkich filmików, pojawiło się wiele nowych marek, chcących dotrzeć do młodszej grupy docelowej. Również w tym roku TikTok będzie jedną z popularniejszych aplikacji.  Jeśli swoje treści kierujesz do grupy wiekowej 16-24 – to może być platforma dla ciebie. Przeczytasz o niej więcej w naszym artykule.

W 2021 roku popularnością nadal będą cieszyć się Instagram Stories oraz nowe narzędzie od tej platformy – Reels. Co prawda Reels nie jest jeszcze obecne w Polsce, być może jednak zmieni się to w ciągu najbliższych miesięcy. Warto być wtedy gotowym i wyprzedzić konkurencję. W nowym roku będziemy wykorzystywać również inne treści wideo. Według Hubspota to właśnie wideo było drugim, najbardziej angażującym rodzajem contentu w 2020 roku.

Media społecznościowe jako platformy do zakupów online

Jeszcze kilka lat temu platformy społecznościowe służyły nam wyłącznie do komunikacji. Żeby coś kupić, trzeba było wejść na Allegro czy eBay. Dzisiaj wystarczy przejść na swojego Instagrama. W ostatnim czasie giganci mediów społecznościowych ścigają się na coraz to lepsze rozwiązania, które ułatwią użytkownikom aplikacji zakupy online bez jej opuszczania.zakupy_na_Instagramie

Źródło: https://www.instagram.com/deezee/

Instagram pozwala oznaczać na zdjęciach poszczególne produkty – po kliknięciu w naklejkę użytkownik przechodzi do strony produktu w aplikacji a po kliknięciu przycisku „Wyświetl w witrynie” – do strony sklepu internetowego. Na Facebooku już od jakiegoś czasu możemy korzystać z funkcji Sklepy. Z kolei Pinterest umożliwia wyszukiwanie przedmiotów ze zdjęć wraz z odesłaniem do odpowiednich sklepów.

Więcej naturalności

Pandemia zweryfikowała również inne zjawisko. Okazuje się, że obecnie znacznie mniej chętnie retuszujemy swoje zdjęcia wrzucane do mediów społecznościowych. Kwarantanna sprawiła, że zaczęliśmy stawiać na naturalność – zdjęcia z mocnym retuszem nie są pożądane, doceniamy z kolei posty z niedoskonałościami.

Kwarantanna i konieczność pracy zdalnej sprawiła, że w pierwszej połowie roku marki nie miały możliwości publikacji na swoich profilach dopracowanych wideo nakręconych w studiu czy profesjonalnych zdjęć. Użytkownicy docenili jednak materiały nagrywane w domowym zaciszu i bez profesjonalnego sprzętu. Być może ten trend zostanie z nami dalej w 2021 roku.

 

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>

 

Treści, które ukazują poglądy i poparcie dla ruchów społecznych

Pandemia COVID-19 sprawiła, że duże grono użytkowników aplikacji społecznościowych na swoich profilach pokazywało nie tylko treści rozrywkowe, ale również manifestowało swoje poglądy na istotne sprawy społeczne. W 2020 roku chętnie obserwowaliśmy marki wspierające ruch LGBT+ czy dołączające do Strajku Kobiet.post_strajk_kobiet

Źródło: https://www.instagram.com/bistro_eden/

Nowy rok pod tym względem będzie wyglądał podobnie, z roku na rok bowiem coraz mniej tematów staje się tematami tabu, a Social Media nie są już miejscem jedynie dla treści rozrywkowych. Pandemia zmieniła nasze spojrzenie na komunikację w sieci – obecnie dla użytkowników aplikacji społecznościowych ważna jest informacja i zaangażowanie w problemy społeczne.

Według raportu TalkWalker firmy będą musiały bardziej angażować się w takie tematy, jak zdrowie psychiczne, integracja społeczne i sprawiedliwość społeczna lub staną się nieistotne i potencjalnie przestarzałe w 2021 roku.

Grywalizacja i media społecznościowe będą iść w parze

W ciągu ostatniego roku liczba użytkowników mediów społecznościowych, którzy identyfikują się jako „gracze” wzrosła o ponad 10 mln – czyli aż 32%. Według raportu Hubspot najwyższy wzrost w zakresie identyfikacji graczy miał miejsce podczas najcięższych miesięcy związanych z kwarantanną z powodu COVID-19. Pandemia napędza wirtualną rzeczywistość, która staje się sposobem na nudę i daje możliwość nowych doświadczeń i stworzenia bliższych relacji z ludźmi.

Co to oznacza? Teraz, gdy firma Facebooka – Oculus – wprowadza nowe produkty VR (zresztą serwis Marka Zuckerberga coraz mocniej łączy VR z danymi, chociażby przez wymóg posiadania konta na Facebooku) a platformy takie jak Snapchat uruchamiają aplikacje do minigier jasne jest, że grywalizacja i media społecznościowe w 2021 roku będą iść ze sobą w parze.  Warto obserwować, co dzieje się w tym obszarze i zwracać uwagę na możliwość promocji związanych z grami.

 

 

Źródła:

  1. https://www.talkwalker.com/social-media-trends

2. https://blog.hubspot.com/marketing/social-media-predictions-2017

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here