Co to jest TikTok? Czyli nie samym YouTube człowiek żyje!

4
4081

Co_to_jest_TikTok_Czyli_nie_samym_YouTube_czlowiek_zyje

Gdyby dzisiaj z kapsuły czasu wyszedł podróżnik, który przeniósł się do nas z lat dziewięćdziesiątych, i mielibyśmy wyjaśnić mu, czym są media społecznościowe, mógłby być poważnie skonfundowany już samą koncepcją Internetu w każdym domu. O ileż łatwiejsze będzie więc opisanie TikToka osobie znającej Social Media takie jak Facebook, Instagram czy Snapchat! Wymaga to jedynie odrobiny wyobraźni.

TikTok to platforma, która:

  • Generuje zasięgi wyświetleń wideo zbliżone, a nawet większe od tych na Facebooku;
  • Zapewnia narzędzia tworzenia contentu wideo na smartfonie lepsze niż Instagram Stories;
  • Udostępnia bazę legalnych dźwięków do korzystania – jak w YouTube Creators;
  • Gromadzi bazę zaangażowanych, kreatywnych użytkowników.

TikTok to platforma społeczna do publikowania krótkich filmów (najczęściej wertykalnych, 15-45 sekundowych) oraz szereg narzędzi do ich produkcji. Aplikacja umożliwia nagrywanie w trybie zwolnionym, przyspieszonym, odwróconym czy z filtrami. To wszystko znamy już też z Instagram Stories – ale prawdziwą zaletą są tu proste narzędzia montażowe: przycinanie i dogrywanie materiału, nagrywanie opóźnionym samowyzwalaczem, czy dodawanie efektów specjalnych. Wszystko to zawarte jest w jednym panelu z intuicyjną obsługą, czemu TikTok zawdzięcza swój spektakularny sukces. Nie jest to kolejna nic nie znacząca nowinka, ale ścisłe TOP aplikacji Social Media w Polsce i na świecie. Tylko w 2018 roku liczba pobrań TikToka w Polsce sięgnęła 5,7 miliona! Dla porównania, liczba polskich użytkowników Instagrama w kwietniu 2019 wyniosła 6,25 mln! Czy te liczby nie obrazują skali sukcesu TikToka?

Przeczytaj również:  15 narzędzi, które ułatwią Ci działanie w Social Mediach

TikTok wypełnił lukę w zakresie produkcji wideo: gdzieś pomiędzy użytkownikami YouTube, dążącymi do stosowania znakomitych sprzętów wideo i inwestujących w nie budżety, a amatorskimi filmami kręconymi tym, co pod ręką. Grupie docelowej z tej luki wystarczyło dać odpowiednie narzędzie. Dla pasjonatów Social Media wyrażanie siebie przez własnoręcznie zmontowany, okraszony (legalnie!) ulubioną muzyką w tle film, jest wartością samą w sobie.

Co_to_jest_TikTok_Czyli_nie_samym_YouTube_czlowiek_zyjeCo_to_jest_TikTok_Czyli_nie_samym_YouTube_czlowiek_zyje

Cały ten montaż

Kiedy myślimy o montażu i efektach specjalnych w filmach, od razu pojawia się w naszej głowie fraza do wyszukania w Google “dobre programy do montażu filmów”. Jednak na TikToku podstawowe narzędzia są już wewnątrz aplikacji, a steruje się nimi banalnie prosto.

Panel umożliwia użytkownikowi wykonanie nagrania od lub do konkretnego momentu oraz jego synchronizację z muzyką/dźwiękiem. Nagrany element możemy dowolnie edytować, a jeśli efekt nie do końca nas zadowala – ostatni segment można usunąć i podejść do tematu jeszcze raz.

Przypominam – wszystko dzieje się w jednej aplikacji na smartfonie, bez żadnych programów wsparcia. Dawniej, montażystą mógł być wyłącznie profesjonalista, pracujący przy wielkich produkcjach filmowych. Całkiem niedawno – w erze rewolucji Internetu – YouTube przeniósł studia montażowe twórców contentu wideo do domów i na komputery stacjonarne, a obecnie TikTok najprostsze, podstawowe funkcje montażowe przeniósł do smartfona każdego z nas. Dzięki temu, TikTok uwolnił kreatywnie setki pomysłów użytkowników oraz zagwarantował im platformę, na której mogą je opublikować, cieszyć się zasięgami i zainteresowaniem obserwatorów, do których docierają.

Przeczytaj również:  Zadaj pytanie w InstaStories, IGTV i inne nowości na Instagramie!

Co_to_jest_TikTok_Czyli_nie_samym_YouTube_czlowiek_zyjeCo_to_jest_TikTok_Czyli_nie_samym_YouTube_czlowiek_zyje

TikTok bez logowania

Pobranie TikToka nie wiąże się z koniecznością zakładania w nim konta. Można do woli przeglądać go anonimowo, chociaż przy dłuższym użytkowaniu przydają się standardowe funkcje użytkownika takie jak komentowanie, zostawianie “serduszka” twórcy, obserwowanie innych użytkowników lub marek, pobieranie filmów czy – najważniejsze dla mnie – personalizacja interesującego nas contentu.

Podsumowując – rewolucja nadeszła ze wschodu. Aplikacja TikTok w 2018 roku wpadła niespodziewanie do TOP 10 (a może nawet TOP 5?) aplikacji Social Media i wcale nie zamierza się stamtąd wynieść. Czy jako e-marketerzy musimy zakładać TikTok? Oczywiście, że nie musimy. Pytanie, czy możemy sobie pozwolić na to, by go zignorować?

Nowe wezwanie do działania
5/5 - (2 votes)

4 KOMENTARZE

  1. Pod względem marketingu Youtube jest zdecydowanie lepszą platformą. Oprócz możliwości współpracy z twórcami oraz kupna płatnych reklmach można prowadzić swój własny merytoryczny kanał. Na TikToku raczej ciężko o prowadzenie profilu przez firmę, bo jest to platforma tylko i wyłącznie rozrywkowa z młodymi użytkownikami. TikTok jest dobry tylko w przypadku reklam pod produkty dla młodszych użytkowników, a i możliwości współpracy są ograniczone bardziej, bo twórców jest mniej niż na youtubie.

    • Na TikToku również jest możliwa współpraca z twórcami oraz prowadzenie merytorycznego kanału marki – o ile da się go zmieścić w formacie krótkiego wideo. Korzystając z TikToka, obserwuję znakomite kanały marek, kierowane nie tylko do młodych użytkowników, choć trzeba przyznać, że wciąż największe zaangażowanie na TikToku budzą marki osobiste.

      Minusem, jak wspomniałam w poście https://wenet.pl/blog/wady-zalety-tiktoka-czyli-o-potencjale-marketingowym-platformy-social-media/ , jest brak płatnych reklam, tu się zgodzę, a te umożliwiłyby dostęp do lepszej analityki zaangażowania pod filmem: zasiegów, dotarcia do grupy docelowej…

      Co do ilości twórców nie mamy danych, ale jak podaje Influencer Marketing Hub – na koniec 2018 roku TikTok miałby mieć 0,524 miliarda użytkowników, więc był wtedy w połowie drogi do Instagrama (1 miliard) i w 1/4 drogi do użytkowników YouTube (2 miliardy). Przeskoczył już dawno Tumblr (0,441 miliarda), Twittera (0,318), Linkedina (0,320), Snapchata (0,287) czy Pinterest (0,250).
      Źródło: https://influencermarketinghub.com/tiktok-statistics/

      Pozdrawiam serdecznie!

  2. Warto wspomnieć, że to chiński produkt, stąd liczba użytkowników notuje spore, szybkie wzrosty ;)
    W kilku krajach został już zablokowany, ze względu na łatwą możliwość upubliczniania treści niezgodnych z prawem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here