Jak tworzyć posty na bloga? Wskazówki, które pomogą Ci pisać skutecznie i ciekawie

0
267

jak_pisac_bloga

Czy wiesz, że większość z nas szuka informacji na dany temat w Internecie? To dlatego content marketing jest tak skuteczny. Firmowy blog pozwala dotrzeć do nowych odbiorców i wypracować pozycję specjalisty w danej dziedzinie, któremu można zaufać. W jaki sposób pisać ciekawe, wartościowe posty? Poznaj nasze wskazówki, które Ci w tym pomogą!

Spis treści

1. O czym pisać? Posty, które zaciekawią odbiorców

2. Jak pisać posty, które będą chętnie czytane?

3. W jaki sposób planować posty?

 

O czym pisać? Posty, które zaciekawią odbiorców

To, na jaki temat będziesz pisać na swoim blogu, zależy od jego tematyki oraz grupy odbiorców. Najpierw zastanów się więc, jakie tematy chcesz na nim poruszać i do jakich osób trafić ze swoimi tekstami.

Pamiętaj, że dobry content to taki, który jest przydatny dla czytelników. Zaglądają oni na blogi w konkretnym celu – dla rozrywki, aby nauczyć się czegoś nowego czy dowiedzieć się, jak rozwiązać konkretny problem.

Jakie teksty zaciekawią odbiorców i sprawią, że zostaną oni dłużej na twojej stronie? Skorzystaj z naszych podpowiedzi!

  1. Post, który mówi, jak coś zrobić – np. Jak krok po kroku założyć własną firmę? Jak stworzyć konto na TikToku?
  2. Post, który rozwiązuje konkretny problem – np. Jak pozbyć się choroby lokomocyjnej? Co zrobić, aby strona WWW przyciągała klientów?
  3. Post, który pomaga dokonać wyboru – np. Jak wybrać hosting dla strony internetowej? Który kreator stron WWW wybrać?
  4. Post, który porównuje różne produkty/post z rankingiem – np. Najlepsze aplikacje do planowania postów na Instagramie, Aplikacja X czy Z – która najlepiej sprawdzi się w pracy?
  5. Post, który odkrywa „tajemnicę” – np. 5 rzeczy, których nie wiesz na temat content marketingu, 10 trików profesjonalnych copywriterów
  6. Post – recenzja książki, produktu, aplikacji itp. – np. Książka X – dlaczego warto ją przeczytać? Aplikacja Y – najlepsza aplikacja do obrabiania zdjęć

 

Jak pisać posty, które będą chętnie czytane?

Aby teksty były chętnie czytane, warto pamiętać o kilku rzeczach.

Mocny tytuł i ciekawe wprowadzenie

Pierwszą rzeczą, na którą czytelnik zwraca uwagę, jest tytuł artykułu. Powinien on zakomunikować, z czym czytelnik będzie miał do czynienia i zachęcić go, aby przeczytał cały tekst. Tworząc tytuł, możesz skorzystać ze schematów tworzenia nagłówków, np.:

  • Jak osiągnąć X? – np. Jak zdobyć pierwszych 1000 obserwujących na Instagramie? Jak sprzedać 1000 biletów na konferencję?
  • X sposobów na – np. 10 pomysłów na ciekawe i angażujące posty na Facebooku, 5 sposobów na zwiększenie sprzedaży w sklepie online
  • Jak zrobić X w Y? – np. Jak zdobyć 1000 obserwujących na TikToku w miesiąc? Jak zwiększyć sprzedaż w e-sklepie w 5 tygodni?
  • Rób coś jak X – np. Naucz się pisać teksty jak profesjonalny copywriter, Sprzedawaj swoje produkty jak profesjonalista[1]

Ważny jest również odpowiednio napisany lead, czyli wprowadzenie do artykułu. Dobry lead to taki, który zachęca do przeczytania dalszej części postu, zaciekawia, porusza emocjonalnie. Możemy w nim zawrzeć krótkie streszczenie tego, co czytelnik znajdzie w artykule lub odnieść się do sytuacji naszych odbiorców (np. osób szukających dobrej agencji marketingowej).

Tworząc lead, koniecznie pamiętaj również o języku korzyści, a na końcu – dodaniu CTA, czyli wezwania do działania.

Np. Już od dawna szukasz agencji marketingowej, która spełni twoje wymagania odnośnie strony WWW? Porównaliśmy oferty najlepszych firm na rynku, dzięki czemu z łatwością wybierzesz opcję dostosowaną do twojej działalności. Przeczytaj artykuł, aby poznać szczegóły każdej z nich.

 

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>

 

Śródtytuły, akapity, wielkość czcionki

Istotny jest również wygląd tekstu. Śródtytuły pozwalają zorientować się czytelnikowi, o czym jest dany wpis. Często, zanim zdecydujemy się przeczytać artykuł, skanujemy go wzrokiem.

Podział na akapity sprawia z kolei, że nawet długi post czyta się przyjemniej i szybciej. Nie ma nic gorszego, niż ściana gęsto utkanego tekstu, który – nawet jeśli jest świetnie napisany – szybko zmęczy czytelnika. Warto też pilnować, aby między akapitami był odpowiedni odstęp.

Wielkość i styl czcionki ma duże znaczenie w odbiorze artykułu. Zbyt mała czcionka będzie mało czytelna i męcząca. Podobny efekt osiągniemy, jeśli zdecydujemy się na ozdobny font, który może ładnie wygląda na zaproszeniach ślubnych, ale zdecydowanie nie na stronie WWW.

Pisząc, pamiętaj również aby:

  • pisać krótkimi zdaniami – szybciej się je czyta,
  • unikać strony biernej – zdania w stronie biernej są cięższe do przyswojenia,
  • używać prostych słów – chyba że zwracasz się do profesjonalistów.

Zdjęcia

Oprawa graficzna tekstu jest bardzo ważna. Nawet najciekawszy artykuł, podany w nieatrakcyjny sposób, nie przykuje uwagi osób wchodzących na bloga.

Warto zwracać uwagę na zdjęcia, które dołączamy do postów. Mogą być one twojego autorstwa lub pochodzić z darmowych banków zdjęć. Znajdziemy tam dużo dobrej jakości grafik o różnej tematyce. Z jakich źródeł możemy korzystać?

  • Pixabay
  • Foter
  • Freerangestock
  • Stocksnap
  • Skitterphoto

Zdjęcie zazwyczaj znajduje się pod tytułem tekstu, ale może również być umieszczone w środku artykułu i oddzielać poszczególne akapity. Dobrze jest umieszczać je w odpowiednich miejscach tak, aby odbiorca czytając tekst, dokładnie wiedział, do którego zdjęcia odnosi się dany fragment.

Błędy i literówki

Przed publikacją tekstu koniecznie przeczytajmy go jeszcze raz. Jeśli mamy taką możliwość – najlepiej zróbmy to następnego dnia, będziemy wtedy w stanie wyłapać znacznie więcej błędów. Jeśli nie chcemy czekać z publikacją, możemy poprosić o to drugą osobę, np. współpracownika.

Błędy i literówki w tekście nie tylko utrudniają jego czytanie, ale również świadczą o braku profesjonalizmu jego autora. Jeśli więc chcesz, aby twoja firma była uznawana za autorytet w danej dziedzinie, nie możesz sobie pozwolić na tak podstawowe błędy.

W jaki sposób planować posty?

Nieodłącznym elementem prowadzenia bloga jest planowanie postów. Możemy to robić w notatniku lub korzystać ze specjalnej aplikacji.

Planowanie postów na bloga pozwoli Ci:

  • sprawnie realizować cele zawarte w twojej strategii marketingowej,
  • konsekwentnie budować zaangażowaną społeczność,
  • zachować spójność na blogu,
  • zaoszczędzić czas na przygotowanie postów,
  • budować pozycję eksperta w twojej dziedzinie dzięki spójnym i przemyślanym treściom, które pojawiają się regularnie.

Warto też mieć listę pomysłów na wpisy. Do porządkowania pomysłów na artykuły sprawdzi się np. Trello. To darmowe narzędzie oparte na idei tablic. Każdy pomysł, który chcesz zapisać, będzie stanowił kartkę przyczepioną do tablicy. W ten sposób na pewno o żadnym nie zapomnisz!

Planując wpisy na dany miesiąc, warto też zerknąć w kalendarz. Dzięki temu będziemy pamiętać o zmieniających się porach roku, świętach i okazjach, które na nas czekają, a których tematykę można poruszyć na blogu.

 

 

[1] Artur Jabłoński, kurs Skuteczny copywriting

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here