Jak napisać skuteczne i atrakcyjne otwarcie zgodne z SEO?

0
187

Otwarcie_tekstu_zgodne_z_seo

Otwarcie, rozwinięcie i zakończenie. Wiadomo, że każdy z tych elementów tekstu jest równie ważny. Dziś przyjrzymy się pierwszemu z nich. Dowiedz się, jak napisać dobry lead, który przykuje uwagę odbiorców i wzmocni Twoją widoczność w wynikach wyszukiwania.

Spis treści

1. Czym jest lead artykułu?

2. Dobry lead, czyli jaki?

3. Jak skonstruować dobry lead? Pomocne schematy

4. Jak napisać lead zgodny z SEO?

5. Skuteczny i atrakcyjny lead – podsumowanie

 

Czym jest lead artykułu?

Lead to otwarcie, wstęp, czyli pierwszy akapit pod tytułem artykułu. Zazwyczaj składa się z kilku (3-4) zdań. Z jednej strony informuje o tym, co znajduje się w dalszej części tekstu, z drugiej zachęca czytelnika do dalszej lektury.

Terminu „lead” używają dziennikarze, ale także twórcy Internetowi. Obok nagłówka to jeden z ważniejszych elementów każdej prasowej lub internetowej publikacji.

Dobry lead, czyli jaki?

Pisząc lead, zadbaj o to, żeby był zwięzły i treściwy. Długie, wielokrotnie złożone zdania odstraszają internautów. Otwarcie ma przykuwać uwagę i intrygować. Sprawić, aby czytelnik chciał dowiedzieć się, co znajduje się w dalszej części tekstu.

Jednocześnie we wstępie wypada zarysować poruszany temat, czyli streścić czego odbiorca dowie się z publikacji. Jednak nie wykładaj od razu wszystkich kart. Tajemniczość w tym przypadku jest jak najbardziej wskazana.

Podobnie jak oddziaływanie na emocje. W zależności od tematu spróbuj wzbudzić radość, smutek, sympatię, strach czy współczucie. Jednak pamiętaj, że w tekstach marketingowych najlepiej sprawdzają się pozytywne emocje.

Unikaj trudnych słów. Większość odbiorców to laicy w danym temacie. Oczekują konkretu. Jeśli musisz posłużyć się jakimś specjalistycznym terminem, koniecznie zadbaj o jego wyjaśnienie.

Jak skonstruować dobry lead? Pomocne schematy

Istnieją schematy, które ułatwiają napisanie dobrego leadu. Oto kilka pomocnych chwytów wraz z przykładami:

  • „Porównanie” – wskazywanie na podobieństwa to jeden z najpopularniejszych schematów, który działa na wyobraźnie. Przykład: „Nasze apartamenty są ekskluzywne niczym pokoje w najdroższych hotelach” lub „Jesteśmy ferrari wśród obuwia sportowego”.
  • „3” – tak się składa, że jako odbiorcy lubimy trójki, czyli konstrukcje zbudowane z trzech elementów. Warto o tym wiedzieć przy tworzeniu leadu. Przykład: „100 uczestników, 84 kilometry i tylko jeden zwycięzca. Właśnie wystartował wyścig kolarski…” lub „Bawi, uczy i zachwyca. Pisarz X wciąż w formie”.
  • „Szczegół” – zawsze można odwrócić klasyczny schemat od ogółu do szczegółu i przejść od szczegółu do ogółu. Przykład: „SEO, UX, CMS, NAP – marketing internetowy składa się z wielu niejasnych pojęć. Jesteśmy po to, by je wyjaśnić!” lub „Baseny, hamaki, drinki, palmy – w naszym hotelu wypoczniesz po ciężkich miesiącach pracy”.
  • „Mała rzecz zmienia wszystko” – czasem warto zwrócić uwagę na mały element, który daje duże efekty. Przykład: „Kilka minut ćwiczeń dziennie sprawi, że po dwóch miesiącach zobaczysz wyraźne efekty” lub „Drobne zmiany w Twoim tekście sprawią, że jego atrakcyjność znacznie wzrośnie”.
  • „Świetlana przyszłość” – przedstaw czytelnikowi wizję przyszłość związaną z Twoim produktem lub usługą. Przykład: „Dzięki naszemu marketingowemu wsparciu, będziesz pozyskiwał dwa razy więcej klientów niż dotychczas” lub „Już za kilka lat panele fotowoltaiczne będą podstawowym i tanim źródłem energii w naszych domach”.
  • „Rozbijanie stereotypów” – czasami już we wstępie warto obalić powszechną opinię i przedstawić czytelnikowi nową wizję. Przykład: „Niektórzy uważają, że tylko osoby ze słuchem muzycznym mogą nauczyć się śpiewać. To nie prawda. Dzięki naszemu kursowi…” lub „Niektórzy twierdzą, że obecność w katalogach firm to przeżytek. Nie wiedzą, że dzięki temu Twoja firma zyskuje rozpoznawalność w sieci”.
  • „Pytanie” – popularną metodą jest zadanie chwytliwego pytania, które wzbudzi ciekawość. Przykład: „Czy wiesz, jak w dwa tygodnie wypromować swoją markę w sieci?” lub „Jak zbudować domowe studio domowe za mniej niż 1 tys. zł?”.
  • „Lepszy niż konkurencja” – pokaż, że Twoja firma jest wyjątkowa i wyróżnia się na tle konkurencji. Przykład: „Wiele firm tworzy strony internetowe, ale tylko my pomagamy Ci ją dalej rozwijać” lub „Proszek X działa skutecznej niż zwykły proszek”.

 

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>

 

Jak napisać lead zgodny z SEO?

SEO to wszystkie działania, których celem jest uzyskanie jak najwyższego miejsca danej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Więcej na temat SEO dowiesz się z naszego podcastu e-fektywna FIRMA.

Tymczasem wróćmy do leadu.

Wstęp powinien podobać się czytelnikom, ale również algorytmom wyszukiwarek. Dlatego warto sprawdzić, jaki powinien być lead zgodny z zasadami SEO. Według specjalistów należy zadbać o dwie rzeczy.

  • Pierwsze zdanie otwarcia powinno zawierać główną frazę kluczową dla danego artykułu. Wówczas najprawdopodobniej Google pobierze ten fragment do opisu w wynikach wyszukiwania.
  • Lead powinien zawierać CTA (Call to Action), czyli „wezwanie do działania”. Na przykład: „sprawdź”, „dowiedz się”, „przeczytaj”, „posłuchaj”, „przejdź” itp. CTA najlepiej umieścić w pierwszych 100-150 znakach wstępu.

Skuteczny i atrakcyjny lead – podsumowanie

Jak widzisz, lead to istotny element każdego tekstu. Często to od niego zależy, czy czytelnik pozostanie z Tobą na dłużej, czy znudzony przejdzie dalej.

Pisząc wstęp, trzeba mieć z tyłu głowy kwestie związane z samą treścią, ale również z zasadami SEO. Dobrze przygotowany lead to taki, w którym wszystkie elementy ze sobą współgrają. To trudna sztuka, ale warto się w niej doskonalić, bo zwyczajnie przynosi efekty.

Sprawdź także, jak napisać dobry headline.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here