Jaką platformę e-commerce wybrać dla swojej firmy? Podcast

0
343

Jaka_platforme_e-commerce_wybrac_Podcast

Wszystko wskazuje na to, że czeka nas rewolucja w handlu. Coraz więcej firm przenosi się do sieci, poszerza w ten sposób zasięg swojego działania i zdobywa nowych klientów. Aby uruchomić sklep internetowy, potrzebna jest platforma e-commerce. Dowiedz się, na jakich zasadach działa tego typu oprogramowanie i która platforma będzie odpowiednia dla Twojej firmy.

W trzecim odcinku podcastu e-fektywna FIRMA poznasz m.in. zalety i wady najpopularniejszych platform e-commerce i dowiesz się, na co zwrócić uwagę, wybierając rozwiązanie dla swojej działalności.

Wciśnij play i poszerzaj swoje e-biznesowe horyzonty!

Czego dowiesz się w tym odcinku

01:05 Jak wygląda przyszłość rynku e-commerce?

02:50 Co to jest platforma e-commerce i co umożliwia?

03:59 Czym charakteryzują się platformy Open-Source?

04:32 Jakie są zalety platform Open-Source?

05:09 Jakie są wady platform Open-Source?

05:36 Dla kogo przeznaczone są platformy Open-Source?

05:52 Czym charakteryzują się platformy licencjonowane?

06:30 Jakie są zalety platform licencjonowanych?

07:23 Jakie są wady platform licencjonowanych?

08:06 Dla kogo przeznaczone są platformy licencjonowane?

08:16 Czym charakteryzują się platformy Saas?

08:38 Jakie są zalety platform Saas?

10:03 Jakie są wady platform Saas?

11:11 Dla kogo przeznaczone są platformy Saas?

11:31 Czym charakteryzują się platformy dedykowane?

12:08 Jakie są zalety platform dedykowanych

12:37 Jakie są wady platform dedykowanych?

13:05 Dla kogo przeznaczone są platformy dedykowane?

13:20 Jaka platforma e-commerce będzie odpowiednia dla małej lub średniej firmy?

13:25 Jakie są najpopularniejsze platformy w Polsce?

14:20 Skąd bierze się popularność Prestashop?

14:47 Czym wyróżnia się Premium eShop?

15:35 Dla kogo przeznaczony jest Premium eShop?

16:00 Jak przebiega budowa e-sklepu w Premium eShop?

17:58 Jaką platformę e-commerce wybrać? Podsumowanie odcinka

 

W dwóch poprzednich odcinkach e-fektywnej FIRMY zajęliśmy się podstawami marketingu internetowego. W pierwszym była mowa o tym, do czego służy strona internetowa i jakie niesie korzyści dla biznesu. W drugim Marcin opowiedział o tym, ile trzeba za taką stronę zapłacić i komu warto zlecić jej zrobienie, oraz jakich ofert lepiej unikać.

Teraz przyszedł czas na kolejny krok w naszym podcastowym cyklu i zagłębienie się w temat sklepów internetowych. E-commerce to niewątpliwie temat na czasie i bez wątpienia temat przyszłościowy. W tym odcinku dowiesz się, jakie są rodzaje platform e-commerce i która będzie odpowiednia dla Twojej firmy.

Handel internetowy coraz mocniejszy 

Sprzedaż internetowa rośnie w siłę. Jeśli prognozy się sprawdzą, będziemy mogli mówić o prawdziwej rewolucji w handlu.

Allegro oraz firma OC&C zajmująca się doradztwem strategicznym:

– 2021 roku – sprzedaż online w kraju nad Wisłą wyniesie 80 mld zł,

– 2022 roku będzie to już 92 mld zł.

– zaś magiczna granica 100 mld zł ma zostać przekroczona 2024 roku.

Organizacja medialno-badawcza Digital Commerce360:

– prognozuje, że w 2025 roku, 72% sprzedawców będzie czerpała większość swoich przychodów ze sprzedaży online.

Dostawca danych rynkowych i konsumenckich Statista:

– tempo wzrostu rynku e-commerce w kolejnych latach będzie wynosiło ok. 7,3 procent rocznie,

– w 2021 roku osiągnie wartość 50 mld zł.

– w 2025 roku może osiągnąć około 70 mld zł.

Specjaliści podają różne liczby, jednak wszystkie dane mają wspólny mianownik: wzrosty dla rynku e-commerce. Myślę, że to przydatne informacje, dla osób, które właśnie teraz zastanawiają się nad uruchomieniem sklepu internetowego. Ale zostawmy statystyki i prognozy, przejdźmy do sedna tego odcinka.

Czym są platformy e-commerce i jakie są ich rodzaje?

Żeby Twój sklep internetowy mógł zaistnieć, powinieneś rozejrzeć się za odpowiednią platformą e-commerce. A żeby to uczynić, warto sprawdzić, jakie rodzaje platform są obecnie popularne i która z nich będzie najbardziej pasować do Twoich potrzeb.

Platforma e-commerce to po prostu oprogramowanie, które obsługuje witrynę internetową firmy. „Koszyk na zakupy” jest sztandarowym przykładem funkcji, którą można znaleźć na platformie e-commerce. Tego typu funkcja nie jest dostępna na zwykłej stronie WWW, niebędącej e-sklepem. Inne funkcje mogą obejmować przydatne narzędzia do zarządzania różnymi aspektami działalności np. w zależności od branży.

Jednak w dzisiejszy odcinku nie będę zagłębiał się w szczegółowe porównanie funkcji platform e-commerce. Funkcje są ważne, ale to nie wszystko, co istnieje na platformie e-commerce, a platformy różnią się czym więcej niż zestawem funkcji. Podstawową różnicą jest ogólny rodzaj platformy e-commerce, który określa wiele istotnych atrybutów, takich jak infrastruktura i procedury konfiguracji platformy.

Przyjrzyjmy się 4 najpopularniejszym rodzajom platform; ich zaletom, wadom oraz przeznaczeniu:

  1. Platformy Open-Source
  2. Platformy oparte na licencji
  3. Platformy SaaS (nazwa pochodzi od skrótu Software as a Service – „chmurowe”)
  4. Platformy dedykowane

Platformy Open-Source

Popularne rozwiązania, które charakteryzują się przede wszystkim elastycznością. Jest atrakcyjne dla firm z ograniczonym budżetem, ponieważ platformy Open-Source to oprogramowanie darmowe. Jedyne opłaty to te związane z hostingiem (czyli wykupieniem miejsca na działającym bez przerwy serwerze). Cena hostingu w dużej mierze zależy od ruchu na stronie; zazwyczaj jest to kilkaset złotych miesięcznie.

Zalety

  • dostępność do kodu źródłowego, co oznacza, że każdy programista posiadający wystarczającą wiedzę może go zmienić lub ulepszyć zgodnie z własnymi pomysłami, w tym przypadku bez ograniczeń można zmieniać szatę graficzną lub dodawać unikalne funkcje, które nie są dostępne w innych sklepach,
  • ponadto Open-Source daje dostęp do dużej ilość gotowych modułów i dodatkowych rozszerzeń, a także do szablonów graficznych przeznaczonych dla różnych branż,
  • plusem są również częste aktualizacje systemu przygotowywane przez twórców oprogramowania.

Wady

  • na poziomie wdrożenia i na kolejnych etapach nie otrzymujesz pomocy w obsłudze, więc musisz szukać dodatkowego wsparcia programistów, co wiąże się z kosztami,
  • elastyczność ma swoje plusy i minusy: dodatki i rozszerzenia tworzone są przez różnych twórców, co powoduje, że mogą działać niestabilnie.

Dla kogo?

  • rozwiązanie idealne dla firm, które chcą się rozwijać i myślą poważnie o sprzedaży online oraz dla tych, którzy stawiają na oryginalność, funkcjonalność i nowoczesność swojego e-sklepu.

Dostępne rozwiązania to m.in. Magento, Prestashop.

 

Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>

 

Platformy licencjonowane

Działają w praktyce podobnie jak oprogramowanie typu Open-Source, w tym sensie, że musisz znaleźć hosting i samodzielnie przeprowadzić instalację i aktualizacje. Różnice polegają na tym, że kod źródłowy nie jest dostępny dla użytkowników, a licencja na oprogramowanie wiąże się z kosztami.

W tym przypadku zasadniczo kupujesz – zazwyczaj na czas nieokreślony – licencję na używanie oprogramowania. Dostajesz również dostęp do aktualizacji oraz pomocy technicznej. Jednak te dwie opcje z czasem wygasają i trzeba ponownie wykupować do nich dostęp.

Zalety

  • możliwość zaprezentowania gigantycznej bazy produktów oraz obsługiwanie dużej liczby zamówień w ciągu minuty,
  • możliwość rozwoju platformy poprzez różne opcje modyfikacji i konfiguracji,
  • platformy licencjonowane wyróżnia wysoka gwarancja bezpieczeństwa, a także dostępności e-sklepu dla użytkowników, które oscyluje w okolicach 100%;
  • bardzo przyzwoita szybkość ładowania strony, co przy dzisiejszych wymaganiach internautów jest ultra istotne.

Wady

  • wysoka cena – nawet kilkaset tysięcy rocznie za licencję, dodatkowo należy doliczyć sobie jednorazowe koszty wdrożenia, które też są wysokie,
  • czasochłonna realizacja – szerokie spectrum działań wymaga czasu – pół roku, a czasami nawet więcej,
  • z jednej strony możliwość rozwoju, z drugiej ciągła potrzeba pracy – nie jest to gotowe rozwiązanie, więc trzeba delegować do pracy przy serwisie pracownika lub współpracować z agencją.

Dla kogo?

  • dla dużych firm, które stawiają na rozwój i są w stanie sporo zainwestować.

Platformy SaaS („chmurowe”)

Platformy Software as a Service są nazywane również „chmurowymi”, ponieważ – jeśli zdecydujesz się na takie rozwiązanie, nie musisz inwestować w serwery – platforma jest utrzymywana w chmurze dostawcy. Jeśli chodzi o płatności, to mówimy tutaj o cyklu rocznym lub miesięcznym. Z platform SaaS korzystają np. Shoper i Sky-Shop.

Zalety

  • niski koszt początkowy i fakt, że w cenie zawiera się usługa hostingu,
  • częste aktualizacje oprogramowania przez cały okres płatności abonamentu,
  • rozwój i dopasowanie platformy do rynku i potrzeb e-commerce,
  • relatywnie szybki czas wdrożenia – sklep z podstawową grafiką i funkcjami można uruchomić nawet w kilka dni,
  • nieskomplikowany panel administracyjny, niewymagający specjalistycznej wiedzy technicznej do prowadzenia sklepu,
  • gotowy zestaw wbudowanych integracji i funkcjonalności,
  • cena – najtańsza opcja za bazowe rozwiązanie to koszt zaledwie 50 zł za miesiąc (jednak warto dodać, że dodatkowe integracje z kurierami, płatnościami, magazynami często kosztują dodatkowo).

Wady

  • mała elastyczność – brak możliwości wprowadzania indywidualnych rozwiązań i integracji,
  • brak możliwości ingerencji w kod źródłowy, jesteś uzależniony od dostawcy i jego zasobów,
  • w przyszłości trudno przenieść sklep „chmurowy” na inną platformę,
  • ryzyko utraty danych w przypadku zamknięcia usługi przez dostawcę, gdyż sprzedawca nie jest właścicielem e-sklepu, a jedynie go wynajmuje,
  • pomimo że jest to gotowe rozwiązanie i łatwo uruchomić sklep, to jednak potrzebne są czas na naukę i umiejętność konfiguracji, poza tym często konieczne jest zatrudnienie pracownika lub zlecenie zewnętrzne, co podnosi koszt wdrożenia.

Dla kogo?

  • dla małych i średnich firm, które nie oczekują wdrażania skomplikowanych modułów. Więc jeśli nie masz czasu i chcesz rozpocząć sprzedaż jak najszybciej, jest to opcja dla Ciebie.

Platformy dedykowane (autorskie)

W tym przypadku dostępne są dwa rozwiązania – sklepy tworzone od zera, ale oparte o gotowe CMS-y oraz sklepy napisane specjalnie dla Ciebie całkowicie od początku do końca. Rozwiązania, z których możesz skorzystać, to sklepy na autorskich skryptach i sklepy oparte o silniki Open-Source wymienione wcześniej i inne.

Zalety

  • sklep szyty na miarę – może być dostosowany do Twoich potrzeb oraz charakteru biznesu, ty jesteś panem w tym rozwiązaniu,
  • gwarancja bezpieczeństwa – informacje o lukach w bezpieczeństwie platform dedykowanych nie są dostępne publicznie.

Wady

  • duży koszt,
  • uzależnienie od jednej firmy – przekazanie systemu innej agencji może być czasochłonne i zbyt skomplikowane,
  • konieczność ciągłego rozwoju systemu.

Dla kogo?

  • rozwiązanie dla osób wymagających, które mają specyficzne potrzeby i które są gotowe poczekać oraz zainwestować większą kasę, raczej niewiele firm może sobie pozwolić na takie rozwiązanie, autorski sklep internetowy jest raczej ekskluzywnym przedsięwzięciem.

Jaką platformę e-commerce wybrać dla małej lub średniej firmy?

Wysłuchałeś podstawowych informacji na temat 4 najpopularniejszych rodzajów platform e-commerce. Pytanie teraz brzmi, jaką platformę wybrać dla siebie? Zakładam, że zarządzasz małą lub średnią firmą, a najlepszym rozwiązaniem dla małych i średnich firm, które nie mają dużego budżetu ani wyspecjalizowanych pracowników do obsługi sklepu internetowego, tym bardziej czasu na wchodzenie w zawiłe kwestie programowania, jest opcja chmurowa lub Open-Source.

Które platformy e-commerce są obecnie najpopularniejsze w Polsce?          

Zresztą, jeśli przyjrzymy się zestawieniu, to platformy typu Open-Source górują na polskim rynku. Na pierwszym miejscu znajduje się Prestashop na drugim WooCommerce. To są platformy typu Open-Source właśnie, zaś na trzecim miejscu znajduje się Shopper, który jest rozwiązaniem typu SaaS, czyli tym rozwiązaniem chmurowym.

I tutaj niejako automatycznie nasuwa się pytanie, dlaczego tak wielu użytkowników korzysta z Prestashopu? Tutaj pojawiają się te cechy, które wymienialiśmy sobie przy omawianiu platform Open-Source, czyli intuicyjność, elastyczność, dostępność wielu modułów. To są takie podstawowe plusy, ale Prestashop ma jeden minus albo jeden główny minus – brak wsparcia technicznego ze strony platformy.

Czym wyróżnia się platforma Premium eShop?

Natomiast jest sposób, żeby ominąć tą niedogodność i skorzystać z Premium eShop, czyli platformy opartej na Prestashop, w której mamy możliwość skorzystania z dedykowanego opiekuna, który pomoże nam w prowadzeniu sklepu.

Mówimy tutaj o wsparciu w obsłudze, wprowadzaniu nowych funkcjonalności, wprowadzeniu aktualizacji na stronie. Taki opiekun jest po to, żeby odpowiedzieć na nasze wszystkie pytania związane z prowadzeniem sklepu i z obsługą techniczną. Ale taki opiekun również będzie kontrolował działanie sklepu i trzymał rękę na pulsie.

Premium eShop to świetne rozwiązanie dla tych, którzy wchodzą na rynek e-commerce i nie chcą tracić czasu na zagłębianie się w kwestie techniczne, uczenia się tych wszystkich kwestii związanych z platformami. Chcą po prostu zająć się swoim biznesem, a kwestie techniczne związane ze sklepem internetowym chcą powierzyć specjalistom, którzy znają się na tym najlepiej.

Jeśli zajrzymy na stronę premiumeshop.pl, znajdziemy informacje, w ilu etapach przebiega powstanie sklepu na tej platformie. Jest to 5 kroków.

Zaczyna się Wszystko od badania potrzeb, czyli najpierw trzeba sprawdzić jaka jest twoja firma, jakie są twoje cele biznesowe. Czymś ma wyróżniać na tle konkurencji. Tutaj powstają pierwsze ustalenia, jak ma wyglądać twój e-sklep. Później mamy analizę danych i szybką wycenę, czyli już wiemy, co chcemy osiągnąć i dowiadujemy się, ile to wszystko ma kosztować. 3 krok to już budowa i instalacja sklepu. 4 to wszystkie konfiguracje, integracje, czyli wszelkie niezbędne dodatki związane na przykład z płatnościami z możliwością dostaw i tymi innymi szczegółami, które w e-sklepie są niezbędne i krok 5 (ostatni) to testy, akceptacja i publikacja. Ten etap to etap ostatnich poprawek i tego, jak ma w ostateczności wyświetlać się sklep internetowy Twoim klientom.

Jak wspierać działanie sklepu internetowego?

Warto również zadbać o działanie sklepu internetowego. Premium eShop ma w swojej ofercie takie opcje jak analiza rynku, czyli monitorowanie, analiza ruchu na stronie, raportowanie wyników sprzedaży oraz wsparcie sprzedaży. Czyli głównie chodzi tutaj o działania z zakresu SEO i SEM. Ponadto Premium eShop oferuje szkolenia online ze sprzedaży, które umożliwiają przedsiębiorcy poszerzanie swojej wiedzy z zakresu e-commerce i poznawania nowych tajników marketingu internetowego.

Jaką platformę e-commerce wybrać? Podsumowanie

Zbliżając się już do końca, warto podsumować dzisiejszy odcinek. Żeby powstał sklep internetowy, potrzebna jest platforma e-commerce. Wyróżniamy 4 rodzaje takich platform. Są to platformy Open-Source, platformy SaaS, platformy licencjonowane i platformy dedykowane.

Najbardziej odpowiednie dla małych i średnich firm są platformy SaaS i platformy Open-Source. Do najpopularniejszego oprogramowania tego typu w Polsce zalicza się Prestashop. Jest to rozwiązanie dość elastyczne, umożliwiające wiele konfiguracji, niestety nieposiadające dedykowanego opiekuna, więc jeśli chcesz mieć takiego opiekuna, zastanów się nad opcją Premium eShop, czyli opcją CS Group Polska, który takiego opiekuna ma w swojej ofercie, dzięki czemu będziesz mógł dalej rozwijać swój e-sklep bez obaw o to, że nie poradzisz sobie z kwestiami technicznymi.

To tyle w dzisiejszym odcinku, zapraszam na kolejne. Temat e-commerce na pewno będzie powracał. Dzięki za wysłuchanie, trzymaj się zdrowo, cześć!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here