Ile kosztuje strona internetowa i komu zlecić jej zrobienie? Podcast

0
271

podcast-02-ile-kostuje-strona-www-blog

Zastanawiasz się nad uruchomieniem strony WWW dla swojej firmy? Chcesz się rozwijać i poznać tajniki marketingu internetowego? Posłuchaj drugiego odcinka podcastu e-fektywna FIRMA, w którym specjalista CS Group opowie o cenach stron internetowych i rozwiązaniach, które umożliwią Ci budowanie wizerunku Twojej marki w sieci.

W tym odcinku dowiesz się m.in.: od czego zależy cena strony internetowej? Co będzie niezbędne do jej uruchomienia, a także – komu warto powierzyć realizacje projektu WWW?

Wciśnij play i poszerzaj swoje e-biznesowe horyzonty!

Czego dowiesz się w tym odcinku?

00:07 Dlaczego warto założyć stronę WWW firmy?

02:01 Od czego zależy cena strony internetowej?

02:19 Jak wygląda i ile kosztuje najprostsza witryna?

02:50 Ile kosztuje bardziej rozbudowana strona WWW?

03:12 Ile kosztuje profesjonalna strona przygotowana zgodnie z wytycznymi klienta?

03:50 Jakie są dodatkowe koszty związane z budową i prowadzeniem strony? (czym są: hosting, domena, SSL?)

06:58 Jak prowadzić stronę internetową firmy?

08:25 Jaka powinna być strona internetowa?

09:06 Czego można dodatkowo oczekiwać od agencji interaktywnej? (do czego służy SEO?)

10:52 Komu zlecić budowę strony internetowej?

11:45 Jakie są plusy zlecenia budowy strony WWW agencji interaktywnej?

15:43 Jakie są minusy zlecenia budowy strony WWW agencji interaktywnej?

18:00 Jakie są plusy i minusy zlecenia budowy strony freelancerowi?

23:30 Czy warto skorzystać z darmowych kreatorów stron WWW?

24:38 Komu zlecić zrobienie strony internetowej firmy? Podsumowanie odcinka

 

Dzisiaj każda firma, która chce się rozwijać, powinna mieć stronę internetową. Nie dla wszystkich jest to oczywiste na samym początku drogi w biznesie. Czasami mówimy, że „ok już działamy tyle lat i mamy swoich klientów i nie potrzebujemy strony internetowej, bo i tak bez niej zawsze działaliśmy”. Tutaj właśnie, w którymś momencie, dochodzimy do ściany, bo się okazuje, że nie ma, jak zwiększyć grona klientów. Wiadomo, że każda firma dąży do maksymalizacji zysków, w związku z czym, żeby zdobyć kolejne rynki, najprostszą drogą będzie po prostu pokazanie się w Internecie. Coraz więcej osób szuka produktów i usług w sieci i oni będą właśnie zaglądać na naszą stronę, o ile oczywiście ją odpowiednio przygotujemy, bo taka strona, która jest odpowiednio przygotowana, dobrze skonfigurowana i wykonana zgodnie z najnowszymi wytycznymi, z najnowszymi trendami, taka strona zdobywa klientów. Ona się pokazuje wielu osobom w Internecie i zdobywa ich zainteresowanie. Przykuwa uwagę i zachęca do nawiązania relacji z firmą. W tym odcinku dowiecie się, ile kosztuje strona internetowa i komu zlecić jej zrobienie.

Od czego zależy cena strony internetowej?

W dużym uproszczeniu cena strony internetowej zależy od liczby elementów, z których się składa, czyli tak zwanych podstron, ale też animacji, objętości treści. I tego, czy zlecimy jej zrobienie agencji czy freelancerowi.

Ile kosztuje najprostsza witryna?

Najprostsze są witryny tzw. one-page, czyli strony bez podstron. Pewnie widzieliście, że są takie strony. Po prostu przewijają się. Jeżeli mają jakąś zakładkę typu „O nas” czy „Kontakt”, to jeżeli się kliknie to strona internetowa po prostu przewija się płynie lub przeskakuje w odpowiednie miejsca. To są najtańsze strony. Kosztują powiedzmy w granicach 700 zł.

Ile kosztuje bardziej rozbudowana strona WWW? 

Bardziej rozbudowane strony z kilkoma podstronami i system CMS, który umożliwia samodzielną edycję to wydatek kilku 1000 zł, powiedzmy od 1000 zł w górę. Zazwyczaj na 1000 zł się nie kończy i trzeba raczej się nastawiać na te w górę.

Ile kosztuje profesjonalna strona przygotowana zgodnie z wytycznymi klienta? 

3000 zł kosztują strony profesjonalne, takie z wyższej półki, tworzone zgodnie z wytycznymi klienta i przygotowywane zgodnie z zasadami SEO. Przygotowane do walki w sieci o swoją pozycję. To jest najdroższa inwestycja i tutaj mówimy o cenach zaczynających się od 3000 zł w górę.

Powiedziałbym, że górnej granicy nie ma. Znam wiele takich stron internetowych, które kosztują w okolicach 12 000 zł albo nawet 25 000 zł i nie są to wcale jakieś jeszcze drogie strony, bo bywają i droższe.

Dodatkowe koszty związane z budową i prowadzeniem strony WWW

Do dodatkowych kosztów wypada doliczyć: hosting, domenę i certyfikat bezpieczeństwa SSL.

Przy okazji warto wyjaśnić pokrótce może te pojęcia. Hosting to będzie po prostu miejsce na serwerze, w którym trzymamy stronę internetową w formie plików. Potrzebna jest również domena, czyli adres WWW czy http lub https oraz nazwa naszej domeny, czyli na przykład „mojafirma.pl”.

Do tego jeszcze potrzebny jest koniecznie w dzisiejszych czasach certyfikat bezpieczeństwa SSL, który daje sygnał zarówno wyszukiwarce Google, jak i klientom, którzy odwiedzają naszą stronę, że strona jest bezpieczna, że zabezpiecza Internautów przed wyciekiem ich danych, które powierzają naszej firmie, czyli powiedzmy, mamy formularz kontaktowy jakieś miejsce, w którym klient chce z nami nawiązać łączność. Wpisuję swoje dane, swój adres e-mail i on chce mieć pewność, że to nie wycieka gdzieś do Internetu.

Certyfikat SSL widoczny jest na stronie internetowej w pasku adresu. Mamy tam taką małą kłódeczkę. Większość z nas jest przyzwyczajona, że te kłódeczki kiedyś wyświetlały się na stronach banków. Dzisiaj ona się wyświetlają już na wszystkich zabezpieczonych stronach internetowych i to jest taki standard dzisiejszy. Nie można na tym oszczędzać. To nie jest drogie rozwiązanie, ale jest potrzebne, bo zabezpiecza nas i naszych klientów. I bardzo istotnie wpływa na to, czy nasza strona będzie przez Google oceniana dobrze. Czy będzie gdzieś tam spychana w wyszukiwarce w odmęty Internetu.

Jaka powinna być strona internetowa firmy?

Musimy przemyśleć pewną, dosyć istotną sprawę, jaką jest prowadzenie strony internetowej. Jeżeli zrobimy taką prostą witrynę, postawimy w Internecie, to ona od tego momentu zacznie się po prostu starzeć, a stara strona internetowa to nie znaczy, że stara dobra szkoła jazdy tylko to znaczy, że strona po prostu stoi i nikt o nią nie dba. Jeżeli nic się przy nim nie robi. Dlatego bardzo ważną rzeczą jest to, na czym wykłada się większość firm, które zakładają najpierw strony internetowej, nie mając przemyślanych dalszych kroków. To jest prowadzenie strony internetowej, w ogóle prowadzenie strony internetowej nie jest trudne, chociaż będzie wymagało od ciebie poznania pewnych aspektów technicznych i dużej ilości wolnego czasu.

Jeszcze przed jej budową zastanów się, czy po powrocie do normalnego trybu pracy, kiedy zajmiesz się swoją robotą, będziesz miał czas zajmować stronę internetową. Żeby te treści zawsze były aktualne, żeby Google też widział, że strona żyje?

Pamiętaj, że wyszukiwarki są bardzo przychylne stroną internetowym, na których znajdują się teksty wysokiej jakości. Dlatego warto postawić między innymi na content marketing, czyli teksty pisane przez profesjonalistów. Po prostu, jeżeli sami nie mamy zacięcia pisarskiego. Wszystkie informacje, które znajdują się na stronie, powinny być też na bieżąco aktualizowane. No chyba nie chcę stracić klienta, ponieważ numer telefonu na przykład do biura obsługi klienta już był dawno nieaktualny.

Warto również zadbać o to, aby strona była zgodna z panującymi trendami i przyjazna dla użytkownika. Są algorytmy, które oceniają strony internetowe pod kątem tego, jak przyjemnie się z niej korzysta. W przypadku strony internetowej wszystkie błędy są monitorowane przez roboty indeksujące.

Na co warto jeszcze zwrócić uwagę podczas budowy strony?

Co poza tym jest ważne podczas budowy strony? Jest to na przykład wsparcie w zakresie optymalizacji i pozycjonowania SEO. Z tego dodatkowego bonusu zdecydowanie warto skorzystać. Już tłumaczę, dlaczego.

Samo prowadzenie strony WWW nie jest wystarczające. Strona musi jeszcze przyciągnąć użytkowników. To jest to, o czym często się zapomina. W tym pomocne jest właśnie SEO, czyli proces, którego efektem jest między innymi budowanie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Obejmuje on optymalizację techniczną strony, optymalizację treści, które się na niej znajdują i budowanie jakościowego profilu linkowego oraz autorytetu powiązań strony przez różne kanały marketingowe.

To dosyć skomplikowany i długotrwały proces. Tym zajmują się profesjonaliści, specjaliści od SEO. Warto im to zostawić, bo to po prostu się realnie przełoży na pieniądze, którym zarobi strona internetowa, co jest bardzo ważne. Obecność firmy w wyszukiwarce nie tylko zwiększa jej widoczność w sieci, ale również buduje zaufanie do marki. O tym nie możemy zapominać, bo to jest waluta dzisiejszych czasów. To z kolei przekłada się na większą sprzedaż produktów usług i jeżeli naprawdę poważnie podchodzisz do prowadzenia biznesu, koniecznie zainwestuj w tę opcję.

Komu powierzyć zrobienie strony WWW?

To, skoro wiemy już, ile wydano na stronę internetową, czego oczekiwać od strony internetowej, co ta strona powinna posiadać i jesteśmy przede wszystkim już przekonani, że tą stronę po prostu dzisiaj trzeba mieć. Pozostaje nam jedno, jedna kwestia do rozstrzygnięcia, komu zlecimy wykonanie naszej strony internetowej.

Tutaj mamy na rynku szeroki wachlarz możliwości, ale główne 2 kanały to są:

  • freelancerzy, czyli takie jednoosobowe działalności gospodarcze, po prostu pojedyncze osoby, które wykonują samodzielnie strony internetowe, są to zazwyczaj tanie rozwiązania,
  • agencje interaktywne, czyli duże firmy wieloosobowe zespoły zajmujące się budową stron internetowych.

Usługi agencji interaktywnej. Zalety i wady

Należy zwrócić uwagę na jedną istotną rzecz na samym początku, czyli na odpowiedzialność biznesową. Zlecamy zadanie firmie, która ma swój katalog produktów, możemy zobaczyć, że agencja wykonywała setki, często tysiące stron internetowych, które działają, funkcjonują na rynku. Możemy się przekonać na żywym organizmie, jak to wygląda. Nawet gdyby coś źle poszło na etapie produkcji, zawsze mamy pewność, że agencja dołoży starań, żeby naprawić swoje ewentualne błędy. Bo jest to duża firma, która dba o renomę.

W przypadku agencji mamy do czynienia z pracą zespołową. W agencjach pracują dziesiątki, czasem setki ludzi i to jest tak, że pojedyncze zespoły odpowiadają za wykonanie poszczególnych elementów strony internetowej. Ale te zespoły nie są od siebie przecież odizolowane. To są zespoły, które wymieniają się informacjami. Bo działają jako agencja, żeby stworzyć ostatecznie udany produkt i to daje nam w efekcie dużo wyższą jakoś wykonania.

Jeżeli chodzi o wybór wykonawców poszczególnych elementów, tutaj jest znów ważna rzecz, na którą się często nie zwraca uwagi na początku, tj. jakości, chociażby grafik czy materiałów promocyjnych, które się znajdują na stronie internetowej i poszczególnych elementów dodatkowych.

 

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>> 

 

Jest tak, że niekoniecznie osoba, która by się zajmowała budową strony w pojedynkę, jest w stanie zapewnić wszystko, bo nie można być równocześnie koderem i fotografikiem. Agencja ma już zakontraktowane bazy zdjęć, dostęp do specjalistów do osób znających się na poszczególnych elementach i to są ludzie wyselekcjonowani, ludzie z wieloletniej współpracy. Bardzo często w związku z tym mamy tutaj już poszczególnych wykonawców różnych elementów i nie musimy ich szukać sami. Tylko mamy ich od razu.

Usługi agencji są komplementarne, to znaczy samo stworzenie strony internetowej, zbudowanie jej nie daje nam jeszcze tej komplementarności. Promocja, która jest podstawową rzeczą, którą należy zrobić w Internecie. A zaraz po trzeba zadbać o dobrą współpracę ze specjalistami od SEO.

Trzeba pomyśleć jeszcze o tym, co, jeżeli będziemy chcieli modyfikować tę stronę. Bo przecież za chwilę pojawią się jakieś potrzeby dodatkowe. Będziemy chcieli coś na stronie internetowej zmienić. Coś tam przyjdzie do głowy. Czy firma nawet dokona jakiegoś zwrotu rynkowego i będziemy chcieli to uwidocznić na stronie internetowej. I tutaj pojawia się pytanie, czy nasz freelancer zrobi nam to, czy będzie chciał za to bajońskie sumy, bo często na tym polega haczyk?

To są takie podstawowe plusy, które dają nam pewność, że strona wykonana przez dużą firmę będzie działać razem z usługami dodatkowymi, że to nam zapewni widoczność strony, jej dobre działanie i możliwość wieloletnich modyfikacji.

Jakie są wady? Koszt agencyjne zawsze będą wysokie. Niekoniecznie będą wygórowane, bo agencje działając na rynku wiele lat, cenniki mają dopracowane i tutaj trzeba się po prostu dobrze przyjrzeć, co za tą wyższą cenę lepszego niż u freelancera dostaniemy.

Przy współpracy z agencją bardzo często okazuje się, że cena wynika z tego, że jest to produkt komplementarny. Właśnie taki, który nam zapewnia wiele dodatkowych rzeczy, o których wolny strzelec nam nie powie, nie zaproponuje, bo on po prostu tego nie robi.

Na agencji oczywiście również można się przejechać. Wiadomo, że czasami są firmy, które wyglądają dobrze, ale nie do końca świadczą dobre usługi. Tutaj trzeba zrobić sobie listę agencji, które są już na rynku i wybrać po prostu te agencje, które są naprawdę duże.

Wszystko należy zweryfikować indywidualne. Zdarza się też, że agencje proponują w swoim portfolio niektóre elementy związane z budową naszej strony, na których się do końca nie znają. Trzeba zobaczyć, czy wszelkie rzeczy, czy wszystkie składniki strony internetowej, które nam są proponowane, faktycznie powstaną.

Usługi freelacera. Zalety i wady

Jeżeli chodzi o freelancerów, to trzeba powiedzieć, że oni też jednak mają pewne plusy. Najważniejszym plusem zawsze jest niska cena. Ale jest to też tak naprawdę jednak trochę ryzyko, bo nie wiemy nigdy, jak finalnie ten produkt będzie wyglądał. Najczęściej jest to tak, że dostajemy stronę, która nam się podoba i ona jest zgodna z naszymi oczekiwaniami, bo w trakcie produkcji możemy wymóc na wolnym strzelcu i kierować go, jakby trochę schodził z wytyczonego przez nas szlaku.

Natomiast nie wiemy, coś się wydarzy później. To jest bardzo duża niepewność dla nas jako właścicieli witryny. Czy taki freelancer będzie jeszcze dalej istniał? Czy on nie pójdzie pracować do jakiejś korporacji, czy nie będzie chciał zbyt wygórowanych kwot za ewentualne modyfikacje na stronie, bo to bardzo często spotykana praktyka.

Minusem jest to, że nie możemy z tej strony korzystać samodzielnie, w związku z tym za każdym razem, kiedy chcemy coś zmienić, zgłaszamy się do freelancera. A on proponuje jakąś kwotę za dokonanie zmian. Ta kwota jest po prostu bardzo wysoka, no bo on wie, że my nie mamy już wyjścia i często się kończy to na nieaktywnej stronie, przestarzałej, bo przedsiębiorcom się już nie chce użerać.

Plusem usług freelancera jest to, że możemy się dogadać. Czasami łatwiej jest się targować z freelancerem niż z dużą agencją, która ma wyliczone dosyć sztywno widełki cenowe. Chociaż zawsze możliwości negocjacyjne są, ale freelancer, myślę, że będzie bardziej elastyczny w tym wypadku.

Czy warto skorzystać z generatorów stron WWW?

Warto wspomnieć krótko o tym, że istnieją takie darmowe generatory stron internetowych. Różne tzw. gotowce, szablony i tak dalej. Z tego też można korzystać, ale od razu przestrzegam, że to nie ma tak, że coś jest za darmo i dla biznesu jest dobre i robi dobrą robotę. Szkoda czasu, żebyśmy to omawiali, bo chyba każdy przez skórę czuje, że gdzieś musi tkwić haczyk i nie ma tak, że za darmo dostaniemy stronę, która będzie dobrze funkcjonować i będzie godnie reprezentować naszą firmę. Prawda, że te darmowe generatory są idealne na przykład do prowadzenia prostego bloga. Ale w biznesie to nie jest dobre rozwiązanie po prostu.

Budowa strony internetowej firmy. Podsumowanie

Myślę, że to będzie już wszystko w tym odcinku. Tytułem podsumowania: najwygodniejszą opcją jest zawsze powierzenie budowy strony firmie, która poza samą budową, zajmuje się też opieką, bezpieczeństwem, utrzymaniem ciągłości oraz funkcjonalnością oraz wdrażaniem dodatkowych elementów.

Więcej na temat każdego z tych etapów można znaleźć na stronie www.5starweb.pl.

Kilka wniosków, jakie wypływają z tego odcinka na sam koniec już tak punktach:

  • stronę internetową firmy można stworzyć na wiele różnych sposobów, ale dużo zależy od tego, ile zamierzamy na ten cel przeznaczyć,
  • warto pamiętać o tym, że strona internetowa to wirtualna wizytówka naszej firmy i to często miejsce pierwszego spotkania klienta z naszą firmą,
  • warto upewnić się również, że poza samą budową strony internetowej zleceniobiorca zapewnia inne istotne usługi związane z działaniem naszej strony internetowej.

To wszystko w tym odcinku, dziękuję bardzo za uwagę. Zapraszam na kolejne odcinki podcastu e-fektywna FIRMA. Dzięki za wysłuchanie, cześć!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here