Daj się usłyszeć! Jak zacząć publikować własny podcast?

0
746

Daj_sie_uslyszec_Jak_zaczac_publikowac_wlasny_podcast

Coraz więcej Polaków chce słuchać podcastów. Czytanie i oglądanie pochłaniają całą naszą uwagę. Inaczej jest w przypadku kanałów audio. Podczas słuchania możemy sprzątać, prowadzić samochód, spacerować, czy po prostu leżeć z zamkniętymi oczami. Nie dziwi więc podejście wielu przedsiębiorców, którzy myślą: „skoro podcasty przyciągają tylu użytkowników, to może warto ruszyć z własnym cyklem?” Wszystko wskazuje na to, że warto. Dziś opowiem, jak to zrobić.

Własny podcast. Od czego zacząć?

Na początku wszyscy początkujący podcasterzy zadają sobie te same pytania, czyli:

  • O czym ma być podcast?
  • Jaki powinien mieć tytuł?

Podobnie jak w przypadku treści do czytania, tak i w przypadku podcastu, trzeba określić grupę docelową. Do kogo chcesz mówić i co chcesz przekazać?

Jeśli wyobrazisz sobie modelowego słuchacza swojego podcastu, łatwiej będzie Ci przygotowywać kolejne odcinki.

Pomyśl też o treści:

  • Czy chcesz być ekspertem i przekazywać wiedzę związaną z Twoją branżą?
  • Być poszukiwaczem informacji i przeprowadzać wywiady ze specjalistami?
  • A może wolisz postawić na rozrywkę i sprawiać, żeby Twoi odbiory przede wszystkim dobrze się bawili?

Decyzja należy do Ciebie. Zastanów się, w czym sprawdzisz się najlepiej.

Przed podjęciem decyzji warto zajrzeć na jeden z popularnych serwisów streamingowych (Spotify, Google Podcasts lub Apple Podcasts) i odnaleźć kilka topowych pozycji, żeby zorientować się, co słychać w świecie podcastów i kto będzie Twoją konkurencją.

Kolejna istotna rzecz to tytuł, który ma za zadanie przyciągać słuchaczy i informować, o czym jest podcast. Tytuł podcastu powinien być krótki i łatwy do zapamiętania. Dobrze, żeby nie brzmiał podobnie do już istniejących. Ale zanim słuchacz usłyszy wymyślony przez Ciebie tytuł w słuchawkach, potrzebny będzie sprzęt nagrywający.

Przeczytaj również:  Czym jest reklama natywna?

Podcast od strony technicznej. Jaki sprzęt będzie potrzebny?

Do nagrywania podcastu będzie potrzebny komputer i mikrofon. Zakładam, że pierwszy z wymienionych już masz. Pozostaje więc wybrać sprzęt do nagrywania. Nie będę podawał konkretnych modeli. Na rynku dostępne są dwa podstawowe rodzaje mikrofonów:

  • mikrofony dynamiczne – zazwyczaj tańsze, nieco zniekształcające głos, ale za to bardziej wyrozumiałe, jeśli chodzi o szumy, odbicia dźwięku i inne kwestie związane z brakiem adaptacji akustycznej,
  • mikrofony pojemnościowe – nieco droższe, z naturalniejszą barwą głosu, ale wymagające lepszego wygłuszenia pomieszczenia.

Z tego, co zaobserwowałem, większość podcasterów korzysta z mikrofonów pojemnościowych. Bez względu, którą z opcji wybierzesz, przed zakupem koniecznie sprawdź, co jest potrzebne, żeby podłączyć sprzęt do komputera. Mikrofony pojemnościowe często wymagają dodatkowego sprzętu w postaci interfejsu audio, który łączy mikrofon z komputerem. Wyjątkiem są mikrofony USB.

Z dodatków warto rozważyć zakup statywu oraz pop-filtra, czyli siateczki umieszczonej przed mikrofonem, która blokuje podmuchy i głoski zwarto-wybuchowe (p-b, k-g itp.).

Niezbędny będzie również program do nagrywania i montażu, który trzeba zainstalować na komputerze. Istnieje wiele możliwości. Jednym z najpopularniejszych programów tego typu jest Audacity. Wyróżnia się prostą obsługą i faktem, że jest darmowy.

Przeczytaj również:  Daj się usłyszeć! Jak rozwijać i promować swój podcast?

Część artystyczna. Skąd wziąć okładkę i muzykę do podcastu?

Zanim ktoś włączy Twój podcast, najpierw zobaczy okładkę. Dlatego nie można lekceważyć tego punktu. Okładkę możesz zrobić samodzielnie w programie graficznym lub skorzystać z usług profesjonalnego grafika. Unikaj nagromadzenia elementów. Postaw na minimalizm i wyrazistość. Wcześniej możesz przejrzeć okładki innych, polskich i zagranicznych, podcastów.

Muzykę natomiast możesz pobrać z darmowej lub płatnej bazy. Nie jest konieczna, ale może być ciekawym wzbogaceniem początku i końca każdego odcinka. Zanim zaczniesz korzystać z muzyki z wybranego serwisu, koniecznie przeczytaj regulamin i warunki licencji.

 

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>

 

Jak wybrać hosting dla podcastu?

Po nagraniu pierwszego odcinka trzeba rozejrzeć się za hostingiem, czyli serwerem, na którym umieścisz plik z podcastem. Do najpopularniejszych serwisów hostingowym dla podcastów należą m.in.:

Dopiero po osadzeniu podcastu w serwisie hostingowym możesz publikować go w najpopularniejszych serwisach, takich jak Spotify, Google Podcasts, czy Apple Podcasts.

Serwisy hostingowi generują link do kanału RRS, który kopiujesz do swojego profilu w serwisach podcastowych. Później wystarczy, że wrzucisz nowy odcinek (np. na SoundCloud), a on automatycznie pojawi się (np. w Spotify). W ten sposób nie musisz za każdym razem dodawać ręcznie każdego epizodu.

Serwisy hostingowi umożliwiają również generowanie odtwarzacza, który możesz zamieścić na swojej stronie internetowej bez obciążania jej zawartości ciężkim plikiem audio.

Przeczytaj również:  Jak skutecznie promować firmę i tworzyć posty w Google My Business? Krótki poradnik

Czy warto umieszczać podcast na stronie WWW?

Poza obecnością w serwisach warto zainwestować w stronę internetową, która będzie Twoim podcastowym centrum dowodzenia. Na niej będziesz mógł publikować szerokie opisy swojego podcastu, transkrypcje poszczególnych odcinków i dodawać zdjęcia lub filmy z sesji nagraniowych. A przede wszystkim umieszczać odtwarzacz z premierowymi odcinkami.

Strona internetowa daje właściwie nieograniczone możliwości w kontekście układu grafik i dodawania tekstów. Takich możliwości nie dają serwisy hostingowe ani streamingowe.

Ponadto, co istotne, dzięki stronie WWW łatwiej wypromować podcast i zadbać o jego widoczność w wynikach wyszukiwania Google. Zresztą, jak pewnie zwróciłeś uwagę, niemal każdy znaczący tytuł na rynku ma swoją stronę.

Wybierając domenę, czyli adres strony WWW, postaraj się zawrzeć w niej nazwę podcastu, a jeśli nagrywasz po polsku, najlepiej skorzystaj z końcówki .pl, aby Twoi słuchacze z łatwością trafili pod właściwy adres.

Przeczytaj również, jak dotrzeć do klientów przy pomocy podcastów.

Nowe wezwanie do działania
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here