Daj się usłyszeć! Jak rozwijać i promować swój podcast?

0
819

daj_sie_uslyszec_jak_rozwijac_i_promowac_podcast

Jeśli trafiłeś na ten artykuł, zapewne właśnie rozpocząłeś swoją przygodę z tworzeniem podcastów i zastanawiasz się: „co zrobić, aby przyciągnąć nowych słuchaczy”. Nie jest to łatwe, gdyż konkurencja na rynku jest ogromna. Na szczęście istnieje kilka sprawdzonych metod, które pomogą Ci poszerzyć grono odbiorców, a dzięki temu – pozyskać nowych klientów i wyprzedzić konkurencję.

Kto jest odbiorcą Twojego podcastu? 

Jeśli czujesz, że to, co robisz ma wartość, czyli uczy lub bawi Twoich słuchaczy, bez wątpienia powinieneś chwalić się swoją twórczością. Jednak jak to zrobić?

Możliwości jest wiele, ale zacznijmy od kwestii fundamentalnej.

Podobnie jak podczas opracowywania koncepcji, ustal grupę odbiorców swojego podcastu. Wiadomo, że nawet najwybitniejszy cykl na temat wędkarstwa czy origami nie spodoba się każdemu, bo nie każdy łowi ryby czy układa łabędzie z papieru. Zatem, zamiast promować podcast dla każdego, skoncentruj się na tych, których najbardziej zainteresuje Twój cykl.

W miarę rozwoju podcatu będziesz wiedział coraz więcej o swoich słuchaczach. Pomoże to przygotować przekaz promocyjny skrojony specjalnie dla Twojej grupy docelowej.

Gdzie publikować podcast?  

Jeśli przygotujesz już swój materiał audio, koniecznie skorzystaj z jednego z serwisów hostingowych. Najpopularniejsze to: SoundCloud, Anchor lub Spreaker. W każdym z nich masz możliwość wygenerowania linku do kanału RRS, który jest niezbędny do dodawania odcinków w serwisach takich jak: Spotify, Google Podcasts czy Apple Podcasts. Im więcej serwisów zasilisz swoim podcastem, tym większa szansa, że trafisz do osób zainteresowanych Twoją działalnością.

Przeczytaj również:  Jak zarabiać z Google Adsense?

Jak skutecznie rozwijać i promować podcast?

Na początku warto podkreślić, że nie ma jednego uniwersalnego rodzaju promocji, skutecznego dla wszystkich branż. Zanim znajdziesz odpowiedni sposób dla siebie, musisz skorzystać z jednej popularnej metody… metody prób i błędów.

Pewnie zwróciłeś uwagę, że znane cykle podcastowe publikowane są regularnie, najczęściej w ten sam dzień tygodnia. Żeby ustalić idealny czas publikacji dla swojego podcastu – poeksperymentuj. Zmieniaj dni oraz godziny publikacji kolejnych odcinków i postaraj się ustalić, który termin przynosi najwięcej wyświetleń.

Jeśli nawiązujesz w jednym z odcinków, do tematu któregoś z poprzednich, koniecznie wspomnij o tym. Na przykład: gdy mówisz o zaletach i wadach platform e-commerce, a we wcześniejszym odcinku opowiadałeś słuchaczom, czym są platformy e-commerce, to koniecznie odeślij ich do tego odcinka oraz dodaj link w opisie.

Dwa powyższe akapity dotyczyły użytkowników, którzy już trafili na Twój podcast. Ale jak pozyskiwać nowych słuchaczy?

Dobrą metodą jest marketing szeptany. Najpierw przeczesujesz Internet w poszukiwaniu miejsc, w których dyskutuje się o Twojej branży. Może być to forum, grupa na Facebooku czy profil na Instagramie. Dołączasz do takich dyskusji online i wspominasz o swojej działalności. Staraj się robić to naturalnie i nienachalnie.

Przeczytaj również:  Google Tłumacz zaktualizował interfejs. Które funkcjonalności zostały ulepszone?

Tę samą metodę możesz zastosować w grupach zrzeszających podcasterów. Wówczas istnieje szansa na uzyskanie spostrzeżeń na temat techniki nagrywania i innych kwestii związanych ze światem podcastów. Warto być na bieżąco.

Gdzie jeszcze warto informować o swoim cyklu podcastów?

Odpowiedź nasuwa się niemal sama. Social Media! Tak, Social Media to miejsca zatłoczone jak galerie handlowe przed pandemią. Dlatego śmiało zakładaj tam profile dla swojego podcastu, udostępniaj treści, dyskutuj.

Jednak pamiętaj, że Instagram, Twitter, Facebook – każdy z tych kanałów ma swoją specyfikę i ograniczenia, dlatego post o nowym odcinku musi być przystosowany do każdego serwisu z osobna.

Ponadto przekonwertuj plik audio z podcastem na wideo (np. na MP4), przygotuj grafikę o odpowiedniej rozdzielczości i dodawaj odcinki na YouTube. W ten sposób masz kolejny darmowy kanał, na którym można posłuchać Twojego podcastu.

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>

Czy warto promować podcast na stronie WWW?

Nie jest tajemnicą, że podcast mający stronę internetową wyświetla się wyżej w wynikach wyszukiwania Google i jest odbierany jako profesjonalny. Każdy nowy odcinek to nowy wpis na stronie WWW, w którym możesz dodać kilka słów na temat swojej produkcji, zdjęcia, wideo lub inne materiały. Z pewnością przyciągnie to do Ciebie nowych słuchaczy, a także wzmocni Twoje działania z zakresu SEO. Czym jest SEO – dowiesz się z tego artykułu.

Przeczytaj również:  Strategia marketingowa – jak ją opracować?

Metodą, która mocno wspiera widoczność Twojego podcastu, jest publikacja transkrypcji poszczególnych odcinków (taki podcast do czytania). Mimochodem znajdzie się w niej cała masa słów kluczowych, które pozwolą internautom natrafić na Twoją stronę z podcastem.

Jednak ze względu na objętość tekstu transkrypcji nie ma szans opublikować jej w mediach społecznościowych (ok. 10 min monologu to jakieś 4 strony tekstu). Tutaj z pomoc przychodzi własna strona internetowa, na której możesz publikować treści bez żadnych ograniczeń.

Ponadto strona internetowa to świetne miejsce, aby zachęcić nowych odwiedzających do kliknięcia „play”. Chwytliwy tytuł, interesująca zajawka i estetycznie wyglądające grafiki zgodne z klimatem i tematem odcinka – w takim otoczeniu Twój podcast na pewno będzie bardziej zachęcał do słuchania i aktywności na stronie.

Nowe wezwanie do działania
4/5 - (3 votes)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here