Jakie zalety ma sprzedaż na marketplace?

0
774

zalety_sprzedazy_na_platformie_marketplace

Jednym z najpopularniejszych sposobów na rozpoczęcie sprzedaży w Internecie jest marketplace, czyli strona, na której produkty może oferować wiele sprzedawców jednocześnie. Marketplace to idealny sposób na rozszerzenie działalności e-sklepu, pomoc w zwiększeniu rozpoznawalności marki i świetny pomysł na biznes dla początkujących sprzedawców. Przeczytaj, jakie zalety ma sprzedaż na stronach tego typu.

Spis treści

1. Czym jest marketplace?

2. Jak działa marketplace?

3. Czy sprzedaż na marketplace jest darmowa?

4. Dlaczego warto sprzedawać na marketplace?

 

Czym jest marketplace?

Czy wiesz, że już 73% internautów robi zakupy online, jak wynika z raportu E-commerce w Polsce 2020, przygotowanego przez Gemius?[1] Z kolei aż 40% e-sklepów wystawia swoje produkty na aukcjach i platformach marketplace.

Czym jest marketplace? To strona internetowa, na której produkty może oferować wielu sprzedawców jednocześnie.

Jest wiele różnych marketplace’ów, które różnią się od siebie charakterystyką i warunkami, na jakich można prowadzić na nich sprzedaż. Niektóre są częścią innych serwisów, np. sprzedażowych lub społecznościowych. Mogą też specjalizować się w określonej branży produktów. Na przykład, odwiedzając Empik Marketplace, znajdziemy przede wszystkim książki, gry czy elektronikę.

Przykładowe platformy marketplace to:

  • Allegro,
  • Marketplace pkt.pl
  • Empik,
  • OLX,
  • net,
  • Facebook Marketplace.

Jak działa marketplace?

Na marketplace w jednym miejscu przedstawiane są klientom różne oferty towarów, których poszukują. Platforma tego typu może być zarówno formą wirtualnej tablicy z ogłoszeniami, jak i posiadać usystematyzowany proces sprzedaży, podczas którego wszystko przebiega na ściśle określonych warunkach.

Przeczytaj również:  Blog - co to jest i jak wspiera marketing firmy?

Jeśli dany klient zainteresuje się konkretnym produktem, po jego wybraniu zostaje on przekierowany do strony danego sprzedawcy. Aby ułatwić zakupy klientom udostępniane są ważne informacje – takie jak cena produktu, jego dostępność, a także sposób i czas dostawy. Dzięki temu zakupy za pośrednictwem marketplace przebiegają sprawnie, co stanowi duże udogodnienie dla kupujących.

Chcesz zwiększyć ruch na stronie i zbudować zaufanie klientów? Doradzimy Ci, jak to zrobić. Sprawdź >>

Czy sprzedaż na marketplace jest darmowa?

Zastanawiasz się, czy sprzedaż własnych produktów na jednej z platform marketplace jest darmowa? Wszystko zależy od polityki danej platformy.

W niektórych przypadkach produkty można wystawiać zupełnie za darmo. Istnieją też rozwiązania, kiedy za wystawienie pierwszych kilkunastu produktów nie trzeba płacić, natomiast za każde kolejne należy uiścić opłatę. Niektóre platformy oferują sprzedaż pakietów, które pozwalają sprzedającym na korzystanie z dodatkowych funkcji, np. promowania swoich produktów w danej kategorii. Za sprzedaż niektórych produktów może być też pobierana prowizja od sprzedającego.

Tak naprawdę wszystko więc zależy od tego, z jakiej platformy planujesz skorzystać i na jaką skalę będziesz prowadzić sprzedaż.

Dlaczego warto sprzedawać na marketplace?

1. Nie musisz budować własnego e-sklepu

Własny sklep internetowy trzeba samodzielnie zbudować od podstaw. O ile nie masz odpowiednich umiejętności programistycznych, będziesz musiał zlecić to zadanie agencji.

Przeczytaj również:  E-commerce na stronie firmowej – 8 wskazówek

W przypadku marketplace nie musisz się tym martwić – jeśli masz już swoje produkty, praktycznie od razu możesz zacząć sprzedawać, nie przejmując się projektowaniem strony i dużymi kosztami potrzebnymi do wstępnego „rozruszania” sprzedaży.

To idealne rozwiązanie nawet dla przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczynają swoją działalność sprzedażową w sieci.

2. To idealne rozwiązanie dla początkujących sprzedawców

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z handlem, marketplace może być dobrym rozwiązaniem nie tylko ze względu na niższe koszty. Początkujący przedsiębiorcy nie mają jeszcze wyrobionej własnej marki, a co za tym idzie – zaufania klientów. Sprzedając na marketplace, który jest popularny wśród odbiorców i wzbudza ich zaufanie, masz szansę na to, że potencjalni klienci zainteresują się tym, co oferujesz nawet, jeśli nie znają jeszcze twojej firmy.

Pamiętaj jednak, że na stronach tego typu wszystkie firmy prezentowane są jednocześnie. Trudno wyróżnić się w takich warunkach. Jeśli więc planujesz rozwój swojego biznesu, lepszym rozwiązaniem będzie zainwestowanie we własny sklep internetowy i prowadzenie sprzedaży w dwóch miejscach jednocześnie.

3. Dodatkowa reklama twojego sklepu online

Marketplace idealnie wpisuje się w strategię omnichannel – wielokanałową sprzedaż, która pozwala na dotarcie do szerokiego grona odbiorców.

To obecnie jeden z najsilniejszych trendów na rynku e-commerce. Determinuje on konieczność prezentowania produktów i usług w wielu powiązanych kanałach sprzedażowych. Prowadząc sklep internetowy, masz do wyboru wiele możliwości promocji – warto podążać za światowymi trendami i zdecydować się na sprzedaż poprzez inne kanały.

Przeczytaj również:  Polacy planują zwiększyć swoje wydatki na przedświąteczne zakupy.

Dzięki platformom tego typu możesz również zwiększyć rozpoznawalność marki i budować jej wizerunek.

4. Możliwość dotarcia do nowych klientów

Sprzedając swoje produkty na marketplace, możesz dotrzeć do nowych odbiorców. Niektórzy ludzie robią zakupy tylko w takich miejscach! Z perspektywy kupującego możliwość zakupu kilku produktów na jednej stronie internetowej jest niezwykle istotne, a przede wszystkim – wygodne.

Czy wiesz, że obecność na marketplace to działanie, które ma największy wpływ na zwiększanie sprzedaży? Blisko 40% e-sklepów wystawia swoje produkty na aukcjach i e-platformach.[2] Warto to rozważyć, jeśli chcesz zyskać nowych klientów.

Pamiętaj jednak, że konkurencja na najpopularniejszych marketplace’ach jest dość duża. Konieczne jest odpowiednie zaplanowanie działania, aby niepotrzebnie nie przepalać budżetu.

Źródła:

[1] Gemius, Raport E-commerce w Polsce 2020

[2] Marketplaces: The Evolving Landscape – Part 1 of 2 – MarkMonitor

jak założyć sklep internetowy - pobierz e-booka
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here