Jak przygotować e-sklep na Black Friday? Przydatne porady

0
80

Jak_przygotowac_esklep_na_Black_Friday

Koniec listopada jest gorącym okresem dla wszystkich sprzedawców. To właśnie wtedy rozpoczynają się przedświąteczne promocje. Pierwszym dniem wyprzedaży jest Black Friday, na który z niecierpliwością czeka wielu klientów. Zastanawiasz się, co zrobić, by zachęcić ich do zakupu w Twoim sklepie internetowym? Musisz zaplanować odpowiednią strategię działania. Sprawdź, jak dobrze przygotować swój e-biznes na Black Friday.

Zadbaj o optymalizację e-sklepu

Twój sklep internetowy powinien działać sprawnie, szybko, bez zarzutu oraz umożliwiać klientom wygodne zakupy. O co szczególnie warto zadbać, zanim zacznie się najbardziej szalony okres w roku dla branży e-commerce? Oto kilka najważniejszych kwestii:

  • SEO

Pozycjonowanie sklepu internetowego to proces, na którego efekty trzeba trochę poczekać. Jeśli więc chcesz wyświetlać się wyżej w wynikach wyszukiwania, pomyśl o tym odpowiednio wcześniej. Optymalizacja strony składa się z szeregu działań – widocznych dla każdego użytkownika, a także takich, które są widoczne tylko dla wyszukiwarki.

O czym koniecznie należy pamiętać? Przede wszystkim o optymalizacji treści na stronie internetowej. Opisy produktów i kategorii powinny zawierać odpowiednie dla Twojej branży słowa kluczowe, które mogą przynieść najwięcej ruchu. Przejrzyj więc swoje opisy i w razie potrzeby wprowadź niezbędne zmiany. Jeśli jest taka potrzeba, popraw także meta title i meta description. Sprawdź też, czy wszystkie podstrony są widoczne w indeksie i czy nie zawierają żadnych błędów.

  • Hosting

Weź pod uwagę, że podczas Black Friday sklepy online przeżywają ogromne oblężenie. Może to spowodować przeciążenie serwerów. Nie możesz dopuścić do tego, by Twój sklep przestał działać. Dlatego właśnie tak ważny jest dobry hosting. Sprawdź wcześniej, czy Twój serwer będzie w stanie udźwignąć zwiększony ruch i obsłużyć wielu klientów w jednym momencie. Dopilnuj, aby w razie potrzeby Twój zespół mógł sprawnie naprawić ewentualne błędy na stronie.

  • Szybkość działania sklepu

Kolejnym czynnikiem, o który musisz zadbać, jest szybkość działania strony. Nawet najlepiej zaprojektowany sklep i atrakcyjne rabaty nie przełożą się na zysk, jeśli Twoja strona będzie za długo się wczytywać. Najlepiej, jeśli będzie się ładować w ciągu maksymalnie 2 sekund. W przeciwnym razie klient może stracić cierpliwość i odejść do konkurencji. Według badań bowiem, aż 40% internautów opuszcza stronę, która ładuje się dłużej niż 3 sekundy[1].

Sprawdź więc wcześniej prędkość ładowania swojej strony. Możesz to zrobić przy pomocy narzędzia Google PageSpeed Insights. Jeśli okaże się, że witryna ma pod tym względem słaby wynik, konieczne będzie podjęcie odpowiednich działań.

  • Responsywność

Pamiętaj, że coraz więcej osób robi zakupy online za pomocą swojego smartfonu. Ważne więc, by Twój sklep internetowy był responsywny, a więc dostosowany do wszystkich ekranów, niezależnie od ich wielkości. Strona Twojego sklepu powinna dobrze wyświetlać się nie tylko na komputerach, ale też na smartfonach czy tabletach. Będzie wówczas czytelna i funkcjonalna oraz umożliwi Twoim klientom wygodne robienie zakupów na urządzeniach mobilnych.

 

Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>

 

Przygotuj ofertę promocyjną

Przygotowanie odpowiedniej oferty promocyjnej to oczywiście kluczowe działanie przed Black Friday. Trzeba wcześniej wszystko dobrze rozplanować. Pomyśl, jakie produkty chcesz sprzedać po obniżonych cenach. Warto skupić się na tych produktach, które na co dzień cieszą się dużą popularnością, ale też na takich, których chcesz pozbyć się z magazynu. Ustal wysokość rabatów na poszczególne towary.

Zdecyduj też, jak długo będzie obowiązywała promocja w Twoim e-sklepie. Warto rozłożyć ją na kilka dni. Pamiętaj, że obecnie Black Friday to już nie tylko jednodniowa akcja. Chwilę później jest też Cyber Monday. Sklepy organizują dłuższe akcje promocyjne takie jak Black Weekend czy Black Week. W niektórych promocje są aktywne nawet przez cały miesiąc. Koniecznie weź to pod uwagę, jeśli nie chcesz zostać w tyle za konkurencją.

Zaplanuj promocję

Odpowiednio zoptymalizowana strona i kusząca oferta promocyjna niestety nie wystarczą. Musisz jeszcze zainwestować w promocję. Jeśli tego nie zrobisz, klienci nie dowiedzą się o Twojej akcji. Zaplanuj więc swoją strategię promocyjną. Postaw na reklamy tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci (Facebook, Google Ads itd.).

Do informowania o promocjach z okazji Black Friday warto oczywiście wykorzystywać Social Media, w tym korzystać z działań płatnych. Dzięki reklamom dotrzesz do nowych osób, które mogą być zainteresowane Twoją ofertą. Wykorzystaj również remarketing i docieraj do użytkowników, którzy już byli na stronie Twojego sklepu. Black Friday to też doskonały moment, by wrócić do klientów, którzy już kiedyś skorzystali z Twojej oferty. Dla takich osób warto przygotować specjalne rabaty. Ze swoimi stałymi klientami możesz komunikować się także poprzez e-mail marketing.

Nie zostawiaj działań promocyjnych na ostatnią chwilę. Najlepiej, jeśli z wyprzedzeniem (np. miesiąc wcześniej) zapowiesz, że w Twoim sklepie szykuje się ciekawa akcja. Z biegiem czasu możesz zdradzać coraz więcej szczegółów. Klienci będą wówczas z niecierpliwością czekać na początek wyprzedaży.

Pamiętaj też, by monitorować i analizować efekty swoich działań. Sprawdź, które działania przynoszą najlepsze rezultaty. Dzięki temu w przyszłym roku podejmiesz lepsze decyzje, nie popełnisz tych samych błędów i przygotujesz jeszcze skuteczniejszą strategię.

Zapewnij doskonałą obsługę klienta

Nie zapominaj, jak ważna jest również obsługa klienta. Często to ona decyduje o tym, jaką opinię ma na temat Twojego e-sklepu kupujący oraz czy ponownie skorzysta z oferty lub poleci Cię swoim znajomym. Zadbaj więc o dobrą komunikację ze swoimi klientami. Jak wiadomo Black Friday to czas wzmożonego ruchu w e-sklepie. Część klientów może mieć problemy i pytania, dlatego musisz dać im możliwość szybkiego i wygodnego kontaktu. Świetnym rozwiązaniem jest np. czat, dzięki któremu możesz pomóc klientom dokonać wyboru i rozwiać wszelkie wątpliwości. W ten sposób zwiększysz sprzedaż oraz zdobędziesz zaufanie swoich odbiorców.czat_esklep_black_friday

Przykład czatu w sklepie internetowym epiecyki.pl – projekt sklepu Premium eShop

 

Jak zachęcić klienta do zakupu?

Black Friday to jedyna taka okazja w roku, gdy można zrobić zakupy w bardzo atrakcyjnych cenach i zaoszczędzić pieniądze. Niektórzy klienci tygodniami czy nawet miesiącami czekają na ten dzień. Część z nich wcześniej dodaje produkty do koszyka, aby w dzień promocji porównać różne oferty, podjąć ostateczną decyzję i szybciej dokonać zakupu.

Niemal wszystkie sklepy internetowe biorą udział w tej znanej już wszystkim akcji. Wiele z nich ma bardzo korzystne oferty. Konkurencja jest więc dość duża. Jak możesz zatem zachęcić klienta, by kupił właśnie u Ciebie?

Wykorzystaj technikę FOMO (fear of missing out), która odwołuje się do strachu przed utratą okazji do skorzystania z oferty. W swoim sklepie internetowym na samej górze strony możesz umieścić zegar, który będzie odliczał, ile jeszcze czasu zostało do zakończenia promocji.

Na karcie produktu możesz umieścić dane liczbowe, takie jak:

  • ile sztuk produktu pozostało w magazynie,
  • ile osób kupiło dany produkt,
  • ile osób w tym momencie ogląda daną rzecz.

Takie informacje mogą pomóc rozwiać wątpliwości Twojego klienta i zachęcić go do szybszego podjęcia działania, jakim jest zakup.

Black Friday to dzień, w którym możesz wiele zyskać, a nawet pobić swoje dotychczasowe rekordy sprzedaży. Musisz jednak się do niego odpowiednio przygotować, co wymaga trochę czasu. Nie zostawiaj wszystkiego na ostatnią chwilę, dokładnie zaplanuj swoje działania, aby później móc cieszyć się z wyników.

 

Źródło:

[1] https://neilpatel.com/blog/loading-time/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here