Jaki powinien być Twój e-sklep? 6 najważniejszych zasad e-commerce

0
193

Jaki_powinien_byc_Twoj_e-sklep_6_najwazniejszych_zasad_e-commerce

Głównym celem każdego sklepu internetowego jest generowanie jak największej sprzedaży. Co jednak zrobić, by przyciągnąć klientów i zachęcić ich do zakupu? Aby e-sklep przynosił zyski i odniósł sukces, musi mieć kilka ważnych cech, które sprawią, że użytkownicy będą chętniej go odwiedzać. Sklep online powinien być przyjazny dla swojego klienta oraz spełniać jego potrzeby i wymagania. Poznaj najważniejsze cechy dobrego sklepu internetowego oraz podstawowe zasady e-commerce.

1. UX – sklep intuicyjny, wygodny dla użytkownika

Twój sklep online powinien odpowiadać potrzebom konsumenta i wywierać na nim pozytywne wrażenie. Ważną zasadą projektowania sklepu internetowego jest zadbanie o UX, czyli User Experience, co z języka angielskiego tłumaczymy jako doświadczenie użytkownika, jakie towarzyszy mu podczas przeglądania danej strony.

UX to dziedzina, która zajmuje się badaniem preferencji i projektowaniem pozytywnych doświadczeń użytkowników oraz optymalizacją rozwiązań dla sklepów czy stron internetowych. W myśl tej zasady witryna internetowa powinna być zaprojektowana tak, by była przede wszystkim użyteczna, łatwa, wygodna i przyjemna w przeglądaniu. Wpłynie to na zwiększenie poziomu satysfakcji klientów sklepu oraz wzrost konwersji.

E-sklep przyciągnie i zatrzyma na dłużej klienta, jeśli będzie miał przejrzysty design oraz będzie prosty i intuicyjny w nawigacji. Ułatwi to użytkownikowi wygodne poruszanie się po sklepie i dotarcie do wybranej kategorii czy produktu. Czytelna strona znacząco skróci i uprości drogę do dokonania zakupów.

Główne cechy e-sklepu w oparciu o UX to:

  • Intuicyjność – poszczególne elementy na stronie mają być umieszczone w odpowiednich miejscach, tak, by klient od razu mógł je znaleźć. Na górze lub z boku strony musi znajdować się przejrzyste menu z podziałem na kategorie. Zakładka ,,kontakt’’ powinna być w stopce strony, a panel użytkownika i koszyk zamówień w prawym górnym rogu. Łatwą nawigację umożliwi też klikalne logo, pozwalające na szybki powrót do strony głównej oraz pole wyszukiwania, umieszczone na górze strony. Warto wdrożyć także ścieżki breadcrumbs, czyli tzw. nawigację okruszkową, dzięki czemu użytkownik widzi, gdzie dokładnie się znajduje i bez problemu może wrócić do poprzednich podstron.zalando.pl

Źródło: zalando.pl, przykład intuicyjnie zaprojektowanego sklepu

 

  • Użyteczność – oznacza łatwość w użyciu i prosty układ strony. Twój sklep online powinien być zaprojektowany tak, by ułatwić znalezienie konkretnego produktu i skrócić czas pomyślnej finalizacji transakcji do minimum. Pomogą w tym m.in. czytelny interfejs, możliwość sortowania produktów według konkretnych cech (cena, kolor, rozmiar itd.), dokładne opisy produktów, przyciski call to action oraz znajomo brzmiące komunikaty.

yes.pl

Źródło: yes.pl, przykład możliwości sortowania produktów według konkretnych cech

 

  • Atrakcyjność – bardzo istotny jest oczywiście wygląd witryny internetowej. Użytkownik od razu po wejściu na stronę wyrabia sobie pewną opinię na jej temat. Atrakcyjny i przejrzysty design wywołuje pozytywne emocje i zachęca do zapoznania się z ofertą. Szczególnie ważny jest też sposób przedstawienia produktów. Ich zdjęcia powinny być estetyczne i profesjonalne, a opisy produktów i kategorii zrozumiałe i wyczerpujące. Większe fragmenty tekstu należy podzielić na czytelne akapity i nadać im śródtytuły i wyróżnienia.
  • Dostępność – z zakupów online korzysta coraz więcej osób i nie każda z nich jest obeznana ze światem Internetu. Sklep musi być więc prosty i intuicyjny w obsłudze oraz dostępny dla każdego. Przy jego projektowaniu warto uwzględniać potrzeby różnych ludzi, także seniorów i osób niepełnosprawnych. Istnieje wiele ułatwień, które można wdrożyć. Przykładowo, dla osób z dysfunkcją wzroku dobrym pomysłem jest możliwość zmiany wielkości czcionki na większą. Font powinien być odpowiednio duży i czytelny. Warto również zdecydować się na okno czatu oraz asystenta sprzedaży, co pomoże i ułatwi klientowi robienie zakupów.

2. Responsywność – sklep dostępny na urządzeniach mobilnych

Wspomniana już dostępność sklepu internetowego dotyczy także urządzeń, z których korzystają osoby kupujące. Twój e-sklep powinien być dostępny dla klientów nie tylko na laptopach czy komputerach stacjonarnych, ale także na urządzeniach mobilnych.

Według tegorocznego raportu, ,,E-commerce w Polsce. Gemius dla e-commerce Polska’’ aż 69% badanych przyznało, że robi zakupy online za pomocą smartfona.[1] Jak więc widać, obecnie responsywność, czyli dostosowanie układu strony internetowej do urządzeń mobilnych to już nie atut, a konieczność. Sklep online musi dobrze prezentować się na każdym ekranie, niezależnie od jego wielkości. Jeśli zaś strona będzie wyświetlać się na smartfonie lub tablecie niepoprawnie i jej wygląd nie będzie dopasowany do małego ekranu, wówczas zniechęci to użytkownika do zapoznania się z ofertą i istnieje ryzyko, że dokona on zakupu u Twojej konkurencji.

Osoba odwiedzająca Twój sklep internetowy powinna bez problemu znaleźć szukany produkt, kliknąć przyciski call to action i zrobić zakupy na każdym urządzeniu. Responsywny sklep internetowy jest przyjemniejszy w odbiorze, komfortowy w użytkowaniu i przyciąga większą liczbę klientów. Ponadto, takie rozwiązanie jest ważne również z punktu widzenia SEO, gdyż wpływa na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

3. Prędkość ładowania – sklep szybki w obsłudze

W dzisiejszych czasach cenimy sobie wygodę, nowoczesne udogodnienia i lubimy wszystko mieć w krótkim czasie. Czas odgrywa bardzo ważną rolę także w kwestii zakupów w sklepie online. Gdy strona ładuje się zbyt długo, a zdjęcia nie wyświetlają się od razu po kliknięciu, klient może stracić cierpliwość i zrezygnować z zakupów.

Twój sklep internetowy musi więc działać szybko i płynnie. Szybkość wczytywania stron (ang. page speed) ma wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce, liczbę konwersji oraz współczynnik odrzuceń. Ludzie opuszczają daną stronę internetową najczęściej, gdy wczytuje się zbyt długo. W konsekwencji nawet wspaniałe produkty i pięknie zaprojektowana graficznie strona nie zagwarantują sukcesu, gdyż niecierpliwi klienci nie zdążą się zapoznać z Twoją ofertą. Co więcej, ich frustracja i inne negatywne emocje mogą przełożyć się na niezbyt dobre postrzeganie Twojego sklepu, który może zostać oceniony jako mało profesjonalny.

 

Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>

 

4. Bezpieczeństwo sklepu (Certyfikat SSL)

Chcesz wzbudzić zaufanie wśród swoich klientów? Musisz więc zadbać o wysoki poziom bezpieczeństwa we własnym e-sklepie. Jednym z podstawowych sposobów jest wdrożenie Certyfikatu SSL (Secure Socket Layer). Jest to protokół sieciowy używany do bezpiecznych połączeń internetowych, który stał się powszechnie przyjętym standardem szyfrowania danych na stronach WWW. Certyfikat SSL zapewnia więc poufność i chroni transakcje płatnicze oraz przesyłane informacje, takie jak dane osobowe, kontaktowe, hasła czy loginy.

Instalacja certyfikatu SSL gwarantuje wiarygodność, bezpieczeństwo i zwiększa zaufanie konsumentów do sklepu internetowego. Jeśli nie zastosujesz szyfrowania SSL, w pasku adresu pojawi się komunikat ,,Niezabezpieczona’’, co negatywnie wpłynie na wizerunek firmy oraz zniechęci klientów do zakupów. Ponadto, SSL jest kolejnym czynnikiem wpływającym na wysoką pozycję strony w wyszukiwarce.

Użytkownicy w bardzo łatwy sposób rozpoznają czy Twój sklep internetowy jest bezpieczny i korzysta z szyfrowanego połączenia. Przeglądarki odpowiednio oznaczają taką stronę poprzez:

  • symbol zamkniętej kłódki – jest widoczny w pasku adresu przeglądarki, a po kliknięciu w ten symbol można zobaczyć szczegółowe dane certyfikatu,
  • HTTPS – w pasku adresu pojawia się też przedrostek https:// (zamiast http://). Litera ,,s’’ oznacza szyfrowanie danych.

5. Sklep dopasowany do grupy docelowej, przemyślany i spójny

Jeśli chcesz założyć i prowadzić sklep internetowy, musisz najpierw dokładnie opracować spójną koncepcję działania. Pierwszym i najważniejszym krokiem jest określenie swojej grupy docelowej, a więc grupy osób, której będziesz oferować swoje produkty. Tylko znając dokładnie potrzeby, oczekiwania i cechy swoich klientów, będziesz w stanie stworzyć najlepszą dla nich ofertę, spersonalizowane przekazy marketingowe oraz zadbać o wartościowy ruch w swoim e-sklepie.

Grupę docelową określisz na podstawie takich kryteriów jak m.in.:

  • płeć,
  • wiek,
  • miejsce zamieszkania,
  • poziom wykształcenia,
  • dochód,
  • wykonywany zawód,
  • zainteresowania,
  • sposób spędzania wolnego czasu,
  • styl życia itd.

Dopasuj treści na stronie do swojej grupy docelowej

Jeśli już poznasz swojego potencjalnego klienta i określisz jego cechy charakterystyczne, możesz już tworzyć odpowiednio dopasowane treści. Przygotowując opisy produktów czy kategorii, podkreślaj korzyści, na których najbardziej zależy Twojemu klientowi. Bardzo ważny jest też język i sposób przekazu. Inaczej należy zwracać się do nastolatków, którzy posługują się językiem swobodnym i potocznym, a inaczej do przedsiębiorców czy biznesmenów, którzy liczą na konkrety i rzeczowe przedstawienie parametrów technicznych produktów.

Warto również prowadzić blog firmowy, który będzie idealnym miejscem do dzielenia się cenną wiedzą z branży i pozytywnie wpłynie na wizerunek marki. Merytoryczne i ciekawe artykuły zaspokoją wśród użytkowników potrzebę informacji i pomogą wzbudzić zaufanie do produktów. Przygotowując tematy, zastanów się, czego chcą dowiedzieć się Twoi klienci.

Pamiętaj o spójnym wizerunku sklepu

Opracowując swoją strategię działania, musisz nie tylko doskonale znać swoje produkty i ich grupę docelową, ale także zastanowić się, jak chcesz, żeby Twój e-sklep był postrzegany przez otoczenie. Odpowiedz sobie na pytania:

  • Czym wyróżniasz się na tle konkurencji?
  • Jaki wizerunek chcesz kreować?
  • Jakie wartości promuje Twoja firma?

Wizerunek, który kreujesz, powinien pokrywać się z tym, jak postrzegają Twój sklep klienci.  Wszystkie Twoje działania oraz przekaz, który tworzysz, powinny być więc spójne, przemyślane i konsekwentne. Twoja marka będzie wówczas łatwiej identyfikowana przez klientów, wzbudzi zaufanie, szybciej zapadnie w pamięć i będzie postrzegana jako profesjonalna. W ten sposób dotrzesz do odpowiednich osób, zatrzymasz ich na swojej stronie i z dużym prawdopodobieństwem zachęcisz do zakupów.

6. Estetyczny i przejrzysty wygląd sklepu

Bardzo ważną rolę odgrywa projekt graficzny sklepu online, który wywołuje ważne pierwsze wrażenie u klienta, zanim jeszcze zdąży on zapoznać się z asortymentem. Wygląd strony i wszystkie elementy graficzne mają być spójne z daną branżą i produktami oraz odpowiadać potrzebom konsumentów i być dostosowane do ich preferencji. Na ocenę wizualną sklepu online składa się przede wszystkim odpowiednia kolorystyka, która powinna być dopasowana do rodzaju branży, z której pochodzi asortyment. Pamiętaj, że należy zastosować ją w projekcie logo oraz strony internetowej sklepu i cały czas się jej trzymać.

Sklep internetowy powinien mieć ładny, estetyczny wygląd oraz być tak zbudowany, by ułatwiał poruszanie się po witrynie. Co jeszcze jest ważne?

Przejrzysta i logiczna struktura sklepu

Intuicyjna konstrukcja sklepu online ułatwia użytkownikowi robienie zakupów. Klient powinien jak najszybciej dotrzeć do produktu, który go interesuje. Pomoże mu w tym m.in. czytelne menu czy podział produktów na kategorie, ale także jednolity wygląd poszczególnych podstron oraz taki sam styl grafik. Układ graficzny ma być spójny oraz jak najprostszy, by nie dezorientować konsumenta.

Atrakcyjna prezentacja produktów

Strona z produktem to miejsce, gdzie klient podejmuje decyzję o zakupie. Musi być więc ona przejrzysta i zawierać wszystkie niezbędne elementy.  Kluczową rolę odgrywają tutaj dwa aspekty: zdjęcia oraz opis. Zdjęcia powinny być estetyczne, wysokiej jakości, mają ukazywać detale i przedstawiać produkt z jak najlepszej strony. Pojedyncze zdjęcie nie wystarczy – produkt należy pokazać z kilku perspektyw. Opisy powinny zaś być wyczerpujące, a przy tym zwięzłe i wskazywać na najważniejsze cechy i zalety produktu, które wyróżniają go na tle konkurencji.

Przycisk umożliwiający dodanie produktu do koszyka ma znajdować się w widocznym miejscu. Wszystkie informacje takie jak nazwa, opis produktu czy koszty dostawy należy umiejętnie rozmieścić, tak by klient od razu je zauważył.

dr.max.pl

Źródło: drmax.pl, przykład przejrzystej strony z produktem

 

Czytelny i unikalny content

Zarówno opisy produktów, jak i kategorii powinny być unikalne, napisane językiem dostosowanym do odbiorcy i uwzględniające zasady SEO copywritingu. Poza samą treścią bardzo ważny jest też przejrzysty wygląd tekstu. Aby był czytelny, musi być dobrze rozmieszczony, zawierać śródtytuły, pogrubienia czy wypunktowania. Czcionka powinna być prosta, wyraźna i ujednolicona.

Angażujące przyciski call to action

W sklepie online nie może zabraknąć przycisków call to action, które wzywają do określonego działania, czyli np. zachęcają do przejścia na stronę produktu lub dokonania zakupu. Takie konkretne, zwięzłe komunikaty powinny być widoczne i odróżniać się od pozostałych elementów na stronie. Mogą więc nieco różnić się kolorem czy czcionką.

Social proof, czyli społeczne dowody słuszności

Opinie zadowolonych klientów to idealny sposób na wzbudzenie zaufania i przekonanie do zakupu. Bywają one bardziej wiarygodne niż specjalnie przygotowany tekst promocyjny. Przy niektórych branżach dobrym pomysłem jest też stworzenie galerii ze zdjęciami od zadowolonych konsumentów. Taka galeria wygląda bardzo atrakcyjnie na stronie i korzystnie wpływa na wizerunek.

 

 

[1] Raport E-commerce w Polsce 2020

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here