Content marketing. Przyglądamy się trendom 2021

0
153

Content_marketing_trendy_2021

W ostatnim czasie spędzaliśmy dużo czasu w sieci. Powstawało mnóstwo treści, nie zawsze dobrej jakości i firmom coraz trudniej dotrzeć z przekazem do swoich klientów. W 2021 roku nie będzie łatwo pozyskać uwagę odbiorcy, który jest już zmęczony nadmiarem bodźców i informacji. Jaki więc powinien być content na miarę 2021? Przyglądamy się trendom.

Spis Treści

  1. Wielokanałowość i multiplatformowość
  2. Marketing treści wysokiej jakości
  3. Content audio, czyli podcasty
  4. Voice Search a content
  5. Nowoczesne chatboty
  6. User-generated content
  7. Video content – filmy i relacje na żywo
  8. Rozwój AR/VR
  9. Jaki powinien być content w 2021 roku?

Wielokanałowość i multiplatformowość

W 2021 roku docieranie do użytkowników różnymi kanałami oraz bycie z contentem na wielu platformach to podstawa. Planowanie treści w różnych formatach jest niezbędne, by zainteresować jak największą grupę odbiorców i przebić się na tle konkurencji. Nie chodzi już tylko o opracowywanie angażującego contentu zarówno w formie pisanej, audio, jak i wizualnej, ale także dostosowywanie materiału do konkretnej platformy, np. inaczej filmy powinny być tworzone na YouTube, a inaczej na TikToku; inne będą także cele, jakie będą realizować. Warto więc wykorzystać rozmaite możliwości przy planowaniu kampanii marketingowych.

Marketing treści wysokiej jakości

W 2021 roku trzymaj się kilku zasad. Na co koniecznie musisz zwrócić uwagę?

  • Strategia i analiza – treści powinny być opracowywane zgodnie z planem, ważne są tu analiza trendów, słów kluczowych i danych dotyczących użytkowników. Równie istotna jest właściwie przygotowana strategia dystrybucji.
  • Wysoka jakość – nadal aktualne pozostają wytyczne dotyczące podstawowych aktualizacji Google, które oparte są na założeniu E-A-T (Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness). Zgodnie z nimi content powinien być merytoryczny, oparty na rzetelnych źródłach i badaniach, wyczerpujący dany temat oraz wzbudzający zaufanie[1].
  • Odpowiednia długość – po części wiąże się z pokryciem tematycznym. Okazuje się, że teksty zawierające ponad 3000 słów uzyskują 3 razy większy ruch, 4 razy więcej udostępnień i 3,5 razy więcej linków zwrotnych niż artykuły o średniej długości[2]. Im tekst dłuższy, tym większa szansa, że znajdą się w nim wszystkie informacje, o ile oczywiście są merytoryczne. Długość tekstu należy więc dostosować do konkretnego przypadku, potrzeb odbiorców itd. Dobrym pomysłem na stworzenie dłuższej formy jest przygotowanie profesjonalnego e-booka.
  • Aktualizacja i recykling – w marketingu zawsze trzeba trzymać rękę na pulsie, ale ostatni rok dobitnie nauczył nas, że zmiana to niedołączona część rzeczywistości. Nic nie jest stałe, informacja, która jest aktualna dzisiaj, jutro odchodzi w zapomnienie. Odświeżaj treści i wykorzystuj to, co już masz – w ten sposób wzmocnisz autorytet. Nie tylko aktualizuj i uzupełniaj, ale także usuwaj nieprzydatne fragmenty.

 

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>

 

Content audio, czyli podcasty

Z roku na rok rośnie zainteresowanie podcastami. To świetny pomysł dla firm na komunikację marki, tym bardziej, że rynek nie jest jeszcze przesycony treściami specjalistycznymi. Wciąż możesz znaleźć swoją niszę jako specjalista i zyskać grupę słuchaczy, którzy są przecież potencjalnymi klientami. Podcasty mogą być dobrą drogą do pozyskania uwagi, bo są łatwiejsze w odbiorze. Podcastów można słuchać o każdej porze i w dowolnym miejscu, nawet podczas wykonywania innych czynności, co daje im przewagę nam artykułami w formie pisanej czy treściami video. Jeśli chcesz wiedzieć więcej, przeczytaj nasz artykuł o podcastach.

Voice Search a content

Pozostając w temacie audio, 2021 rok to dalszy rozwój wyszukiwania głosowego i asystentów głosowych. Według statystyk 27% osób używa wyszukiwania głosowego na urządzeniach mobilnych[3]. Voice Search jest po prostu wygodne, dlatego z biegiem czasu prognozuje się, że coraz więcej użytkowników będzie z niego korzystać. Wyszukiwanie głosowe wymaga zmiany w podejściu do tworzeniu contentu.

Nowoczesne chatboty

Chatbot to nie tylko pomoc w obsłudze klienta i automatyzacja procesów, ale także szansa na zatrzymanie niecierpliwego klienta dzięki wykorzystaniu angażujących treści. Pierwszym chatbotem drugiej generacji w Polsce był chatbot przygotowany dla Ikei. Rozmawia z klientami, wykorzystuje sztuczną inteligencję od Google, a przede wszystkim rozumie język naturalny. Rozwiewa wątpliwości, buduje zaufanie, a także skupia uwagę poprzez odpowiednio przygotowane treści call to action.

User-generated content

Miniony rok to wysyp infulencerów reklamujących te same produkty, często według utartych schematów. Przesyt postami sponsorowanymi skutkuje brakiem zaufania w oczach odbiorców. Dobór osób promujących ofertę powinien być przemyślany. Receptą na brak autentyczności może być podjęcie współpracy z twórcą, który zbuduje relację od podstaw. W tym celu warto zainteresować się platformami wspierającymi rozwój user-generated content, takimi jak np. Trendor.

Video content – filmy i relacje na żywo

Już kilka lat temu wartość rynku Livestream na rok 2021 była szacowana na ponad 70 miliardów dolarów. Nie bez powodu w ostatnim czasie wzrosło zainteresowanie tworzeniem treści wizualnych i livestreamingiem. Wciąż musimy ograniczać osobiste spotkania, dlatego wiele wydarzeń musi odbywać się online. Wzrosła popularność webinarów i live’ów i trend ten utrzyma się również w 2021 roku. Dodatkowym motorem jest uruchomienie najszybszego łącza internetowego 5G dającego możliwość oglądania video w wysokiej jakości na urządzeniach mobilnych.

Video marketing daje wiele możliwości. To sposób na zaangażowanie i generowanie leadów. Filmy może tworzyć teraz niemal każdy, wystarczy telefon i dostęp do aplikacji. Livestreaming idealnie wpisuje się w obecne trendy, ponieważ pozwala na bliższy kontakt widza z twórcą, który może od razu odpowiadać na zadane pytania. Ewentualnych wpadek na żywo nie można wyciąć, co pozostawia przestrzeń na jeszcze większą autentyczność.

 

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>

 

Rozwój AR/VR

W 2021 roku na znaczeniu może zyskać interaktywny content. Konsumenci chcą przecież jak najlepiej poznać dany produkt, a możliwość niemal jego „dotknięcia” oferują właśnie kreacje z wykorzystaniem VR i AR. Koniecznie zainteresuj się tym tematem.

Jaki powinien być content w 2021 roku?

Przesyt treściami jest wyzwaniem dla całej branży. Jak w zalewie treści stworzyć angażujący content? Content na miarę 2021 powinien być:

  • Tworzony w konkretnym celu – zanim przygotujesz treści, zastanów się, czy chcesz edukować swoich odbiorców, czy tworzyć treści typowo rozrywkowe itd. Bardzo ważne jest opracowanie strategii, by trafić z przekazem do odpowiednich osób we właściwym czasie i miejscu.
  • Szczery, szczery i jeszcze raz autentyczny – odbiorcy jak nigdy wcześniej są wyczuleni na fałsz, dlatego bądź spójny w swoich działaniach i w razie wpadki przyznaj się do błędu. Bierność wobec ważnych spraw również może być źle odebrana.
  • Kreatywny, unikalny, bez rutyny – taki content powinien być zawsze, jednak mimo to w obliczu ostatnich wydarzeń narracja wielu firm była podobna, a odbiorcy stali się zmęczeni powielaniem schematów. 2021 rok może być szansą na zmiany.
  • Nadążający za trendami – chodzi tu przede wszystkim o gotowość do szybkiej zmiany strategii, adaptowania komunikacji do konkretnego momentu, a przy tym zachowaniu spójności przekazu.
  • Zaangażowany – nadszedł taki moment, że odbiorcy oczekują od firm, by zajęły stanowisko, jeśli chodzi o takie sprawy jak kryzys, ekologia, prawa człowieka itd. Nie ma już miejsca na bycie nijakim. Content musi nadążać za sytuacją i emocjami społecznymi.
  • Spójny – zasada ta nawiązuje do szczerości przekazu. Musisz być konsekwentny w działaniach, użytkownicy zauważą nawet drobną niespójność w komunikacji.
  • Przemyślany – zanim sięgniesz po jakiś pomysł, spójrz szerzej. Warto zastanowić się dwa razy, by uniknąć wpadki, np. takiej jak przesłodzona reklama pewnej marki biżuterii w czasach kryzysu.

 

 

[1] https://developers.google.com/search/blog/2019/08/core-updates

[2] https://www.semrush.com/blog/how-to-create-seo-friendly-content-with-semrush/

[3] https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/search/voice-search-mobile-use-statistics/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here