Augmented reality, czyli czym jest rzeczywistość rozszerzona w marketingu

0
669

Augmented_reality_czyli_czym_jest_rzeczywistosc_rozszerzona_w_marketingu
Marketerzy, agencje kreatywne prześcigają się w pomysłach na najbardziej oryginalne, zaskakujące oraz intrygujące kampanie reklamowe. Narzędzi, z których można korzystać jest bardzo wiele, ale te najbardziej popularne przestały już wystarczać, bo… często wieją nudą!

Firmy przepalają ogromne budżety na działania reklamowe, wynajmują najlepszych speców – mózgi kreatywne, którzy mają wznieść ich firmy na wyżyny popularności i wyróżnić z nudnego, bo przeciętnego tłumu.

Cel jest jeden, ale środki do jego osiągnięcia coraz bardziej innowacyjne, zaskakujące i na pewno (jeszcze na ten moment) nie są nudne. Oczywiście, rozwiązania, o których będę dziś pisać, zapewne nie są dostępne dla wszystkich – także dlatego, że zaplecze techniczne i deweloperskie dla tego typu rozwiązań nadal się rozwija. Nie mniej jednak z tych dobrodziejstw na razie korzystają albo już skorzystali rynkowi giganci. O czym mowa?

Augmented reality, czyli rzeczywistość rozszerzona

Tak naprawdę nie jest to rozwiązanie supernowe. Do tej pory wykorzystywane było np. w celach medycznych w laboratoriach czy edukacji. Właściwie boom jego popularności w marketingu przypada na kilka lat wstecz, ale dla działań reklamowych i pod względem zaangażowania użytkownika w ich przekaz, jest nadal czymś przełomowym i w moim przekonaniu trend ten będzie się rozwijał.

Wszyscy pamiętamy chociażby szał na zbieranie Pokemonów kilka lat temu. Szalał chyba cały świat, a na pewno Europa, bo na kolekcjonerów Pokemon Go, w różnym – każdym wieku – natknęłam się także w jednym z popularnych w norweskim Oslo parków. Wtedy jeszcze sama do końca nie wiedziałam, na czym polega ten cały fenomen i dlaczego wszyscy mają „komórki” w ręku, namiętnie czegoś szukając. Cała gra oparta była właśnie na augmented reality, czyli nałożeniu na naszą rzeczywistość sztucznych elementów komputerowych – grafik, animacji i elementów 3D itp.

Miłośnicy gier komputerowych też zapewne wiedzą, o co chodzi. Użytkownik ma wrażenie, że oba te światy się przenikają, uzupełniają i tworzą jedną, spójną całość. Efekt? Bardzo wiarygodny, a już na pewno wywołujący realistyczne emocje, a tym samym na pewno przez użytkownika zapamiętany! O to przecież właśnie chodzi – żeby się wyróżnić. Stand out from the crowd! Aby poruszać się w takim świecie wystarczy np. specjalna aplikacja na smartfon. Jak wspomniałam – technologia AR istnieje już od dłuższego czasu. Jej potencjał wyraźnie dostrzega także Facebook, bo już niebawem pojawią się na nim nowe formaty reklamowe dla firm, wykorzystujące elementy AR. Więcej na temat reklamy na Facebooku oraz utworzenia konta w Facebook Ads Manager piszemy w jednym z wcześniejszych artykułów.

Wspomniane wcześniej Pokemom Go to nie jedyne “dziecko” firmy Niantic. Miłośnicy efektów AR zapewne słyszeli także, a nawet mieli okazję przetestować najnowszą grę z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości – Harry Potter: Unite Wizards. Tam również świat rzeczywisty przenika się z fikcyjnym, gdzie np. poprzez specjalne drzwi znajdujące się w bibliotece albo innym miejscu publicznym – można dostać się do świata magii. Produkcja ta miała premierę w lipcu tego roku.rzeczywistosc_rozszerzona

Przykłady augmented reality w kampaniach reklamowych

Reklama Pepsi Max

Starbucks

Ikea

Coca Cola i WWF

Stranger Things

Rzeczywistość rozszerzona, a rzeczywistość wirtualna

Coraz więcej firm inwestuje w rozwój nowych technologii i zamiast w augmented reality idzie o krok dalej – w rzeczywistość wirtualną. Rzeczywistość wirtualna różni się od AR tym, że całkowicie przenosi użytkownika w inny, fikcyjny wymiar, który nie ma nic wspólnego z rzeczywistością tu i teraz. Zazwyczaj VR wymusza na użytkowniku więcej interakcji, zapewnia więcej wrażeń i ciekawych doświadczeń.

McDonald’s

Top Shop

Nike

Firmy wykorzystujące w reklamach nowe technologie nie tylko dostarczają nowych przeżyć, ale też są innowacyjne i podążają z duchem czasu, a to niewątpliwie duży plus w oczach zwłaszcza tego pokolenia, które zamiłowanie do technologii wyssało z przysłowiowym mlekiem matki.

Augmented reality, czyli czym jest rzeczywistość rozszerzona w marketingu
5 (100%) 2 votes

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here