Spadek w SERP? – poznaj aktualizację algorytmu Phantom2

8
4151

Algorytm wyszukiwarki Google - zmiany!

Kolejny raz Google wprowadza zmiany w algorytmie potocznie nazwanym Phantom – druga odsłona. Nazwa zrodziła się wśród obserwatorów branży, ponieważ Google wypiera się aby wprowadzone kilka dni temu zmiany miały jakikolwiek związek z dobrze znanymi już Pandą i Pingwinem. Jednak znacząca utrata ruchu i spadek pozycji świadczy o tym, że coś się dzieje. Wiele witryn, które zostały dotknięte przez Phantom2 „oberwały” również Pandą. To sprawiło, że dużo osób uważa, iż ​​ta zmiana była tylko odświeżeniem Pandy lub to, że Panda wreszcie została włączona do algorytmu tworzącego rdzeń, który jest jednym z długoterminowych celów Google. Teoria została dodatkowo wsparta przez fakt, że Panda nie była odświeżana od października 2014 r. Jak twierdzi John Mueller, ostatnie spadki pozycji jakie zaobserwowali użytkownicy to stałe drobne aktualizacje algorytmu, a nie Panda czy Pingwin. Dodał również, że jeżeli otrzyma jakiekolwiek informacje o update’cie Pandy (co może się wydarzyć w najbliższej przyszłości) to możliwie szybko przekaże je dalej.

Phantom2 obejmuje strony:

  • z reklamami i pop-upami w górnej części strony – za duża ilość reklam denerwuje nie tylko użytkowników. Wydaje się, że Google bardziej niż dotychczas zwraca uwagę na stosunek ilości reklam do wartościowej treści. Co z pewnością mogło mieć negatywny wpływ na spadek pozycji.
  • z filmami i intro przy wejściu na stronę – uciążliwe, niekiedy długie i za każdym razem powtarzające się filmy lub intro również mogą mieć wpływ na spadek. Użytkowników zazwyczaj nie interesują tego typu nachalne atrakcje, a jedyne czego szukają na stronie to treść.
  • z duplicate content – to wiemy nie od dziś, jednak tym razem Google przygląda się platformom typu „how to” gdzie użytkownicy sami tworzą tutoriale, manuale, w których treść często powielana jest w różnych serwisach. W przypadku dużych site-ów wychwycenie tego typu treści jest bardzo trudne o ile nie niemożliwe.
  • o słabej jakości treści – obok duplicate content i małej zawartości treści to kolejny czynnik na który wpływa Phantom2. Aby się przed tym uchronić konieczne jest rzetelne wypełnianie stron interesującą i wiarygodną zawartością.
  • z nieinteresującym wyglądem – strona musi być przyjazna dla oka. Nawet najlepszej jakości oryginalne treści potrzebują odpowiedniej oprawy. Strony o słabej konstrukcji narażone są na spadki
  • z błędami 404 – nadmierna ilość błędów 404 jest dla Google wskazówką, że serwis jest kiepsko prowadzony i nie trzeba go wysoko pokazywać. Użytkownik trafiający na 404 ki, również nie pozostanie długo na stornie. Sprawdźcie w Google Search Console czy Wasz serwis nie zawiera błędnego linkowania (przede wszystkim wewnętrznego).
  • ze zbyt dużą ilością komentarzy – oczywiście nie jest powiedziane ile komentarzy to za dużo, ale jeżeli większość Waszej strony to treści z komentarzy to możecie być narażeni na Phantom2
Przeczytaj również:  Dwell time – co to jest?

Jak przy każdej aktualizacji zawsze ktoś zyskuje, a ktoś traci. Dlatego zachęcamy do nawet najprostszego sprawdzenia swoich pozycji w wynikach wyszukiwania. Jeżeli pozycje drastycznie spadły warto jeszcze raz przeanalizować optymalizację strony, jednak odradzamy panikę gdyż postępowania Googla nie da się w żaden sposób przewidzieć ;) i za miesiąc może wyjść kolejna aktualizacja, która przeważy szalę w drugą stronę.

Panta rei.

e-book SEO lokalne od A do Z
4.2/5 - (12 votes)

8 KOMENTARZE

  1. Aktualizacja algorytmu Phantom 2 nazywana także “Quality Update” miała miejsce na początku maja: Return of the Phantom: Google’s Phantom II Update. Tymczasem duże zmiany w SERP’ach w drugiej połowie czerwca są wynikiem kolejnej zmiany w algorytmie, która została potwierdzona przez J. Muellera z Google:
    http://www.searchenginejournal.com/google-search-update-rolling-out-confirmed-to-not-be-panda-related/134812/
    Jak na razie wiadomo tylko, że ostatni update nie jest związany ani z algorytmem Panda, ani z Pingwinem.

  2. Czy zaobserwowaliście na jakimś konkretnym przypadku, że strona straciła pozycję za nadmierną ilość komentarzy? Czy nie chodzi właśnie o to, by tworzyć treść, która wywołuje interakcje?

  3. Witam, trafiłam na ten artykuł szukając odpowiedzi na pytanie, dlaczego profil firmowy na ceneo i opineo od kilku dni spada. Mam wrażenie, że to może być wina aktualizacji algorytmu, ale ktoś ma podobnie? :)

  4. Quality Update? Czyli de facto kolejna aktualizacja związana z jakością on-site (powielone treści, reklamy i inne elementy niesprzyjające użyteczności witryny, low quality content) – może pod względem “technicznym” nie jest to Panda, ale pod względem efektów – trudno nie zauważyć podobieństw.

    Nie zdziwię się, jak wykształci się jakiś algorytm stricte skupiony na UX. To by był dobry ruch ze strony Google (o ile odpowiednio implementowany), bo Pingwin skupiłby się na spamerskich linkach, Panda na treściach – ich jakości i unikalności, a ten trzeci na przejrzystości strony (nawigacja, architektura informacji, rozmieszczenie elementów – sugestie dot. odległości między blokami tekstu, linkami i buttonami na mobile już Google przesyła w ramach mobile update).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here