Google Analytics: Definicja sesji w Analytics

0
3274
wenet strony internetowe

Istotne jest, aby zrozumieć pojęcie sesji w Analytics, ponieważ wiele funkcji, raportów i danych zależy od sposobu zliczania sesji przez Analytics

W skrócie

Sesja to grupa interakcji zachodzących w witrynie w danym przedziale czasowym. Na przykład pojedyncza sesja może składać się z wielu wyświetleń ekranu lub strony, zdarzeń, interakcji społecznościowych i transakcji e-commerce. Więcej informacji o różnych typach żądań w Analytics

Sesję można sobie wyobrazić jako zasobnik na wszystkie działania, jakie użytkownik podejmuje w Twojej witrynie.

Many interactions can happen within one visit.
Źródło: https://support.google.com/analytics

Jeden użytkownik może mieć wiele sesji. Sesje te mogą mieć miejsce w tym samym dniu bądź w ciągu kilku dni, tygodni lub miesięcy. Od razu po zakończeniu jednej sesji może nastąpić kolejna. Istnieją dwa sposoby zakończenia sesji:

  • Wygaśnięcie po określonym czasie (w tym na koniec dnia):
    • Po 30 minutach nieaktywności.
    • O północy.
  • Zmiana kampanii:
    • Jeśli odwiedzający przybędzie za pośrednictwem jednej kampanii, a powróci za pośrednictwem innej.

Szczegółowo

Ile trwa sesja?

Domyślnie sesja kończy się po 30 minutach nieaktywności użytkownika, ale można dostosować ten czas tak, aby trwała kilka sekund lub kilka godzin. Sesja może trwać kilka sekund lub kilka godzin.

Google Analytics rozpoczyna liczenie od chwili, kiedy odwiedzający – np. Jakub – przybędzie do Twojej witryny. Po upływie 30 minut bez żadnej interakcji z Jakubem sesja dobiega końca. Jednak każda interakcja Jakuba z jakimś elementem (takim jak np. zdarzenie, interakcja społecznościowa lub otwarcie nowej strony) będzie powodować zresetowanie czasu odwiedzin przez Analytics i dodanie 30 minut od chwili interakcji.

Przykład

Załóżmy, że Jakub wchodzi w interakcje z witryną w następujących odstępach czasu:

A series of standard interactions and the visit expiry.
Źródło: https://support.google.com/analytics

Po zdarzeniu 2 utrata ważności sesji jest ustawiana na godz. 14:34.

Kiedy Jakub przejdzie do witryny po raz pierwszy, utrata ważności sesji jest ustawiana na godz. 14:31. W miarę przeglądania witryny przez Jakuba (wyświetlania stron i wywoływania zdarzeń), każde dodatkowe żądanie przesuwa utratę ważności odwiedzin o 30 minut.

Przeczytaj również:  Checklista SEO – co powinna zawierać optymalizacja strony internetowej?

Co się stanie, jeśli podczas sesji w mojej witrynie Jakub zrobi sobie 31-minutową przerwę obiadową, po której powróci do przeglądania witryny?

W takim przypadku pierwsze odwiedziny rozpoczęte po przejściu Jakuba do witryny zakończą się po upływie 30 minut jego przerwy obiadowej. Jeśli Jakub po powrocie będzie kontynuował przeglądanie witryny, Analytics ustawi nowy 30-minutowy czas ważności sesji i rozpocznie się nowa sesja.

A new visit starts if a user doesn
Źródło: https://support.google.com/analytics

Jakub zrobił sobie przerwę obiadową i opuścił witrynę w trakcie kupowania produktu. Później wrócił, aby sfinalizować transakcję. Strona docelowa nowej sesji to strona dodaj do koszyka.

Co się stanie, jeśli Jakub zostawi otwartą stronę mojej witryny i przed ponownym przeglądaniem zrobi sobie 29-minutową przerwę?

Kiedy Jakub wróci, sesja rozpoczęta wcześniej będzie kontynuowana od ostatniej strony przeglądanej w witrynie (pod warunkiem że nie wróci za pośrednictwem innego źródła kampanii – o tym później). Dla programu Analytics Jakub nigdy nie opuścił witryny.

If a user continuous interacts with content and only pauses within the specified time limit, the visit keeps going.
Źródło: https://support.google.com/analytics

Jakub zrobił sobie przerwę obiadową i opuścił witrynę w trakcie kupowania produktu. Ta sytuacja jest inna, ponieważ Jakub wrócił przed upływem 30 minut i dlatego poprzednia sesja nadal trwała. Warto zauważyć, że tym razem spędził na stronie 29 minut (odsłona 2, produkt), ponieważ czas na stronie jest obliczany jako różnica między rozpoczęciem kolejnych odsłon: odsłona 3 – odsłona 2 (14:31 – 14:02 = 00:29).

Wygaśnięcie ważności na koniec dnia

Jakub odwiedza Twoją witrynę internetową o godz. 23:50 14 sierpnia i opuszcza ją o godz. 00:10 15 sierpnia.

Przeczytaj również:  Answer the Public – darmowe narzędzie dla SEO-wców i copywriterów

Pierwsza sesja kończy się o godz. 23:59:59 dnia 14 sierpnia, a druga zaczyna o godz. 00:00 dnia 15 sierpnia.

Koniec dnia jest określony przez ustawienia strefy czasowej widoku.

Wygaśnięcie ważności spowodowane zmianą kampanii

Za każdym razem, gdy zmienia się źródło kampanii użytkownika, Analytics otwiera nową sesję. Warto pamiętać, że nawet jeśli istniejąca sesja jest otwarta (tj. upłynęło mniej niż 30 minut), to kiedy w środku sesji zmieni się źródło kampanii, pierwsza sesja jest zamykana i otwierana jest nowa sesja.

Powiedzmy, że Jakub odwiedza Twoją witrynę w następującej kolejności:

Two separate sessions, with two unrelated interactions.
Źródło: https://support.google.com/analytics

Analytics przechowuje informacje o źródle kampanii. Za każdym razem, kiedy wartość kampanii jest aktualizowana, w Analytics liczona jest nowa sesja. W powyższym przykładzie Jakub dociera do Twojej witryny za pośrednictwem bezpłatnego słowa kluczowego Google czerwone widżety, a później wraca za pośrednictwem płatnego słowa kluczowego Google niebieskie widżety.

Każde wyszukiwane słowo aktualizuje kampanię, dlatego każde słowo kluczowe odpowiada nowej sesji.

Co powoduje aktualizację kampanii?

Zasadniczo kampania jest aktualizowana za każdym razem, gdy użytkownik przechodzi do Twojej witryny, korzystając z wyszukiwarki, witryny odsyłającej lub otagowanego URL-a kampanii. Jednak ruch bezpośredni nigdy nie powoduje zaktualizowania ani zastąpienia istniejącego źródła kampanii, takiego jak wyszukiwarka, witryna odsyłająca czy informacje tagowane kampanii.

Automatyczne tagowanie AdWords

W przypadku automatycznego tagowania AdWords każde kliknięcie generuje niepowtarzalną wartość kampanii (wartośćgclid). Ze względu na to, że każde kliknięcie ma własną wartość gclid, każde kliknięcie jest traktowane jako osobna kampania i tworzy nową sesję.

Tagi kampanii

Zalecamy używanie automatycznego tagowania zamiast samodzielnego tagowania kampanii, ale załóżmy, że wszystkie Twoje kampanie AdWords zostały otagowane ręcznie i mają docelowy URL zbliżony do poniższego:

Przeczytaj również:  Czynniki rankingowe Google, część 10. Podsumowanie

http://www.example.com/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=camp1&utm_term=keyword&utm_content=content

Jakub kliknie reklamę, co spowoduje zarejestrowanie nowej sesji dla pierwszego kliknięcia. Jednak w przeciwieństwie do automatycznego tagowania, gdzie wiele kliknięć reklam może wygenerować wiele sesji, wartości samodzielnie otagowanych parametrów kampanii są takie same dla każdego kliknięcia. Oznacza to, że może się zdarzyć, iż kilka kliknięć reklamy wygeneruje tylko jedną sesję.

Jeśli reklamujesz się w sieciach reklamowych innych firm i samodzielnie tagujesz kampanie, pamiętaj, że kilka kliknięć wykonanych przez jednego użytkownika może zostać policzonych jako jedna sesja (jeśli dodatkowe kliknięcia następują w ciągu 30 minut). Jest to częsta przyczyna rozbieżności danych między Analytics a innymi sposobami raportowania.

Wizyty bezpośrednie

I wreszcie kilka słów o wizytach bezpośrednich w Analytics Źródło kampanii bezpośrednie nigdy nie zastępuje istniejącego, znanego źródła kampanii, tak jak w przypadku wyszukiwarki, odesłania lub źródła kampanii.

Wizyta bezpośrednia, do której dojdzie w ciągu 30 minut trwania sesji (w trakcie sesji), daje taki sam efekt jak opuszczenie witryny na mniej niż 30 minut. Otwierane i kontynuowane są istniejące sesje.

Należy zwrócić uwagę, że w raportach ścieżek wielokanałowych odwiedziny bezpośrednie są traktowane odmiennie niż w innych raportach Analytics

e-book SEO lokalne od A do Z
5/5 - (3 votes)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here