Co to jest clickbait?

6
22170
clickbait co to jest

Clickbait, czyli przynęta na kliknięcia, to pojęcie niezwykle popularne w świecie Internetu. Określa zjawisko, które, choć może budzić frustrację, to nie da się ukryć, że jest skutecznym sposobem na przyciąganie uwagi użytkowników. W tym artykule dowiesz się, co to znaczy clickbait w ogóle, jaki jest cel jego stosowania oraz dlaczego należy zachować szczególną ostrożność przy klikaniu w materiały z sensacyjnym nagłówkiem. Poznasz także odpowiedź na pytanie, czy warto wykorzystywać tego rodzaju haczyki na swojej stronie WWW.

Clickbait definicja pojęcia – czym jest i na czym polega sztuka przyciągania internautów?

Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się kliknąć link np. w serwisach społecznościowych, który obiecywał sensacyjne informacje, tylko po to, żeby ostatecznie poczuć rozczarowanie zawartością strony? Jeśli tak, to prawdopodobnie padłeś ofiarą tzw. przynęty na kliknięcia. Zjawisko clickbaitu, bo o nim mowa, jest niezwykle popularne w sieci, a definicja pojęcia określa je jako praktykę polegającą na stosowaniu intrygującego, a często mylącego nagłówka wiadomości w artykułach lub filmach.

Tytuły te mają na celu wzbudzić naturalną ciekawość użytkowników i skusić ich do kliknięcia, nawet jeśli treść danego materiału nie zgadza się z tym, co obiecuje nagłówek. Działania te są uważane za nieuczciwe i wprowadzające w błąd, ponieważ osoby klikające w takie teksty oczekują odpowiednich informacji, które jednak często są zupełnie inne od zapowiadanych.

Dobry clickbait jest jednym z najstarszych trików opisywanych w wielu książkach dla marketingowców, twórców treści i dziennikarzy. Historia tego terminu sięga początków XIX wieku, gdy dziennikarze tworzący gazety sięgali do metod tzw. żółtego dziennikarstwa (ang. „yellow journalism”). Obecnie pojęcie to odżyło dzięki komputerom i Internetowi. Strategie wykorzystywane w ramach tej praktyki mają negatywne konotacje nawet dzisiaj, chociaż przyciągające uwagę tytuły i dobry chwytliwy nagłówek strony mogą być czasem przydatne.

Przeczytaj również:  Jak tworzyć treści, które przyciągną Twoich klientów? Bezpłatny e-book do pobrania

Przykłady clickbaitów

W sieci clickbait wykorzystywany jest na wiele różnych sposobów. Każdy z nich realizuje cel przyciągania uwagi internautów i w swoim czasie mógł zdobyć dużą popularność. Oto kilka przykładów, które mogą posłużyć jako inspiracja dla osób chcących stworzyć dobry chwytliwy nagłówek do tekstu.

  • „10 rzeczy, których nie wiedziałeś o swoim telefonie – numer 6 zmieni twoje życie!”
  • „Ta dziewczyna schudła 50 kg w ciągu 3 miesięcy – jej sekret cię zszokuje!”
  • „Zobacz, co się stało, gdy ten pies spotkał kota po raz pierwszy – nie uwierzysz własnym oczom!”

Patrząc na dowolny przykład clickbaitu, z pewnością widzisz, że każdy z nich ma cechy charakterystyczne, które można łatwo rozpoznać. Przede wszystkim są to tytuły i nagłówki zawierające sensacyjne informacje lub obietnice spektakularnych odkryć. Często wykorzystuje się w nich pytania retoryczne, które mają zachęcić czytelnika do szukania odpowiedzi na stronie internetowej. Ponadto umieszczony w serwisie clickbait może zawierać elementy tajemniczości, takie jak „to, co zobaczysz, zmieni Twoje życie” lub „nie uwierzysz, co się stało”. Warto również zwrócić uwagę na obecność wielkich liter oraz wykrzykników, które mają wzmocnić emocjonalny przekaz.

Sprawdź, jak wypromować firmę na lokalnym rynku

Jaki jest cel i dlaczego w ogóle stosuje się clickbaity?

Zastanawiasz się, jaki cel może mieć stosowanie clickbaitu i co to daje? Główne założenia to: przyciąganie uwagi odbiorców, zwiększenie ruchu na stronie internetowej, czy zmuszenie odbiorcy do obejrzenia filmu. W ten sposób marki mogą zyskiwać na popularności oraz zarabiać na banerach, które wyświetlają się użytkownikom. Dzieje się tak, gdyż reklamodawcy często płacą za każde wyświetlenie reklam internetowych, a im większy ruch na stronie, lub więcej odtworzeń filmiku, tym korzystniejsza jest opłata. Często treści zawierające clickbait nie mają nic wspólnego z tytułem artykułu. Liczy się jedynie chwytliwy nagłówek.

Często, po przeczytaniu artykułu, użytkownik zdaje sobie sprawę, że nie dowiedział się on tego, czego chciał, a sam tekst był małowartościowy.

Wpływ clickbaitu na opinią publiczną – co to daje?

Clickbaity denerwują użytkowników, ale również ekspertów, którzy zwracają uwagę, że tego rodzaju praktyki prowadzą do deprecjonowania wartości intelektualnych, a co za tym idzie – manipulowania opinią publiczną. Dzięki sensacyjnym tytułom, osoby odpowiedzialne za tworzenie takich materiałów skupiają się bowiem na zwiększeniu liczby kliknięć i przyciąganiu uwagi użytkowników, niekoniecznie dostarczając im rzetelnych informacji.

Przeczytaj również:  Skuteczna argumentacja w blogu

Jaka jest różnica pomiędzy clickbaitem a pozyskiwaniem kliknięć? Jak odróżnić obie praktyki?

Nie wiesz, jak rozpoznać clickbait? Zjawisko to odnosi się do nagłówka, linku lub kontekstu, w którym pojawia się łącze. Elementy te są zaprojektowane w celu generowania kliknięć zaciekawionych internautów, by ci zobaczyli, co się stanie, gdy otworzą odnośnik. Zgodnie z zasadą, clickbait wykorzystywany przez internetowe serwisy, nie objaśnia, co znajduje się pod linkiem.

Natomiast pozyskiwanie kliknięć, to dążenie do zainteresowania odbiorcy tematem poprzez rzetelny opis tematu, ale napisany w przyciągający sposób. Strategie wykorzystywane w ramach tej strategii nie polegają na manipulowaniu użytkownikami, lecz na dostarczaniu wartościowych informacji, które są godne ich czasu. Nagłówek artykułu odpowiada jego treści, ale pomaga w zwiększeniu liczby kliknięć i przyciągnięciu uwagi grupy docelowej.

Jak unikać stosowania clickbaitu i dlaczego warto?

Większość małych i średnich firm dąży do tego, by uzyskać jak największą liczbę kliknięć oraz pozyskać ruch na stronę. Zależy im jednak również na dzieleniu się ich treścią i zaangażowaniu czytelników. Pozyskiwanie kliknięć przez treści clickbaitowe lub publikowanie niejasnych tekstów może ukazać markę jako irytującą i niegodną zaufania. Innymi słowy, technika ta jest wątpliwą drogą do sukcesu.

Oczywiście, może ona na początku działać i przynosić krótkotrwałe efekty. Ale w miarę upływu czasu, strony stosujące clickbait tracą na wiarygodności, a ogólna liczba kliknięć spada. Ile warte są kliknięcia, które nie przynoszą leadów i zniechęcają czytelników?

Najważniejsze dla firm jest to, że powinny lepiej dbać o publikowane w serwisach treści. To oznacza, że lepiej dodawać mniej conentu, ale taki, który będzie wartościowy i przede wszystkim szanujący czas odbiorców. Przejrzyj publikowaną na swoich stronach treść, sprawdź, czy nie ma ona cech clickbaitów i popraw te, które mogą być mylące. Pamiętaj, że treści zawierające clickbait nie są mile widziane, ale zachęcenie użytkownika do zapoznania się z tematem lub zawartością witryny jest akceptowalne.

Chcę wypromować firmę

Jak możesz uniknąć clickbaitu?

Mając na uwadze to, jak powszechne jest zjawisko clickbaitu, warto zachować zdrowy rozsądek oraz ostrożność przy klikaniu w materiały o sensacyjnych tytułach. Należy pamiętać, że nie zawsze znajdziemy w nich informacje, których szukamy, a czasami możemy nawet zostać wprowadzeni w błąd. Część z nich może mieć również charakter spamerski lub wręcz nieść zagrożenie dla bezpieczeństwa sprzętu, z którego korzystasz lub Twoich danych (hakerzy). Dlatego ważne jest, aby krytycznie podchodzić do tego typu artykułów i innych materiałów oraz poszukiwać rzetelnych źródeł informacji. Jako marka, również nie należy zatem stosować clickbaitu, ale przyciągać użytkowników stron internetowych do konkretnych treści, niosących wartość — można.

Przeczytaj również:  Czy skuteczny tekst SEO musi być długi?

Jak zrobić dobry chwytliwy nagłówek?

Zastanawiasz się, jak tworzyć clickbait jednoznacznie zachęcający do kliknięcia? To z pewnością kusząca strategia dla osób prowadzących blogi czy strony internetowe, które chcą zwiększyć swoją widoczność. Z naszego doświadczenia wynika jednak, że dużo lepiej przygotowywać chwytliwe nagłówki, które nie wprowadzają w błąd. W tym celu musisz zastosować się do kilku zasad. Po pierwsze, warto postawić na emocje – tytuł powinien wzbudzać ciekawość, strach, zaskoczenie czy inne silne uczucia. Po drugie, warto zadbać o tajemniczość – im mniej czytelnik wie o tym, co go czeka na stronie, tym bardziej będzie chciał się tego dowiedzieć. Warto również wykorzystać pytania retoryczne oraz elementy zaskoczenia, które dodatkowo zachęcą użytkownika do kliknięcia linku.

Clickbait a pozycjonowanie

Pamiętaj przy tym, że istnieje pewna korelacja clickbait a SEO. Chwytliwe tytuły mogą przyciągać dużo kliknięć, co prowadzi do zwiększenia ruchu w serwisie. Z drugiej strony, jeśli użytkownicy wchodzą na stronę tylko raz, a następnie opuszczają ją bez korzystania z wartościowej treści, może to wpłynąć negatywnie na współczynnik odrzuceń i w konsekwencji pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.

Jak wystrzegać się złych praktyk i uniknąć negatywnego wpływu clickbaitu na pozycjonowanie?

e-book Jak tworzyć treści, które przyciągną Twoich klientów
  • Upewnij się, że treść na stronie spełnia obietnice zawarte w tytule, aby zwiększyć zaangażowanie użytkowników.
  • Zamiast koncentrować się na tytułach wywołujących konieczność kliknięcia, skup się na dostarczaniu wartościowej wiedzy. To pomoże zbudować zaufanie i zachęci użytkowników do powrotu.
  • Zachęcaj do kliknięć, dbając jednocześnie o zgodność miniatury z rzeczywistą treścią. Dzięki temu unikniesz rozczarowania użytkowników i poprawisz swoje wyniki w wynikach wyszukiwania.
4.7/5 - (36 votes)

6 KOMENTARZE

  1. O tak. Bardzo dobrze, że ktoś w końcu poruszył ten temat. Najbardziej na świecie irytujące są te linki, w których widać kawałek tekstu, albo obrazka, który mnie zainteresował, a po kliknięciu w link okazuje się, że artykuł jest na zupełnie inny temat!

  2. Jak dla mnie to zwykła “portaloza” podyktowana dyktaturą odsłon albo próba oszukania rankingów będących wyznacznikiem stawek za reklamę CPM ;-)
    Zgodzę się natomiast, że intrygujący nagłówek i grafika są ważne, ale… umyślne oszukiwanie użytkowników w celu pozyskania kliknięcia (odsłony?) jest moim zdaniem działaniem krótkowzrocznym. Owszem, w przypadku social media może się sprawdzić, ale w wyszukiwarkach może zadziałać jak efekt pogo-sticking i ostatecznie doprowadzić do spadku widoczności. Lepiej zrobić literówkę w tytule i też będą kliki ;-)

  3. Bardzo często coś takiego pojawia się na największych portalach informacyjnych. Zwłaszcza w zakładce sport, nazwa linka sugeruje coś ważnego, a po kliknięciu okazuje się, że chodzi o coś zupełnie innego, z reguły jakąś bzdurę – strasznie irytujące.

  4. I am typically to running a blog and i really appreciate your content. The article has actually peaks my interest. I’m going to bookmark your web site and maintain checking for new information.

  5. Czy clickbaitowy tytuł może miec wpływ na SEO? W sensie np. mając wysokie pozycje, ale wysoki bounce rate i krótki czas na stronie przez MOCNO clickbaitowy tytuł moze mi spac pozycja? Bo teoretycznie CTR powinno to wykręcać lepszy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here